ABS-bremsing på glatt is
Dekk | |
Continental | 41.7 |
Goodyear | 42.2 |
Nokian | 43.0 |
Dunlop | 45.2 |
Bridgestone | 48.2 |
Michelin | 49.6 |
Vredestein | 50.8 |
Pirelli | 51.4 |
Gislaved | 53.2 |
Sava | 54.8 |
Bridgestone | 56.4 |
Michelin | 58.9 |
Nankang | 60.0 |
Agi | 60.3 |
Continental | 60.6 |
Nokian | 61.0 |
Goodyear | 62.1 |
Dunlop | 63.8 |
Pirelli | 65.4 |
Cordiant | 67.4 |
Nokian WR | 70.8 |
Tabellen viser ABS-bremsestrekningen med de forskjellige dekkene fra 50 km/t på glatt is. Dekkene ble testet i 16–20 bremseprøver og hele testserien ble gjentatt tre ganger på forskjellige dager og i forskjellige temperaturer.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Akselerasjon på glatt is
Dekk | Tid (s) |
Goodyear | 3.3 |
Bridgestone | 3.4 |
Continental | 3.4 |
Nokian | 3.5 |
Dunlop | 3.7 |
Pirelli | 3.9 |
Michelin | 4.1 |
Vredestein | 4.2 |
Gislaved | 4.4 |
Sava | 4.5 |
Agi | 4.9 |
Nankang | 4.9 |
Vredestein | 5.7 |
Michelin | 5.8 |
Goodyear | 5.9 |
Continental | 6.2 |
Pirelli | 6.3 |
Bridgestone | 6.4 |
Dunlop | 6.4 |
Nokian | 6.4 |
Cordiant | 6.6 |
Nokian WR | 7.7 |
Vi måler bilens akselerasjonstid fra fem til 20 km/t på glatt is, med bruk av bilens antispinnsystem. Det kjøres 16–20 akselerasjoner og gjentok testen på tre forskjellige dager og i forskjellige temperaturer.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Manøverbane på is
Dekk | Rundetid (sek) |
Continental | 46.5 |
Nokian | 47.3 |
Pirelli | 47.3 |
Sava | 47.8 |
Bridgestone | 47.9 |
Gislaved | 48.2 |
Dunlop | 48.4 |
Goodyear | 48.5 |
Michelin | 49.1 |
Vredestein | 50.9 |
Goodyear | 51.0 |
Bridgestone | 51.2 |
Nokian | 51.5 |
Continental | 52.0 |
Dunlop | 52.1 |
Nankang | 52.1 |
Vredestein | 52.1 |
Agi | 52.3 |
Pirelli | 52.4 |
Cordiant | 53.9 |
Michelin | 54.0 |
Nokian WR | 57.6 |
Dekkets samlede egenskaper på is testes på en isbane, hvor en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing er påkrevd. Tre førere kjører banen så raskt som mulig. Sluttresultatet er et gjennomsnitt av rundetider. Testen ble kjørt både med og uten bilens antisladdsystem.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Kjørefølelse på is (subjektiv)
Dekk | Karakter |
Continental | 10 |
Gislaved | 10 |
Nokian | 10 |
Bridgestone | 9 |
Goodyear | 9 |
Michelin | 9 |
Bridgestone | 8 |
Continental | 8 |
Dunlop | 8 |
Nokian | 8 |
Pirelli | 8 |
Vredestein | 8 |
Agi | 7 |
Cordiant | 7 |
Dunlop | 7 |
Goodyear | 7 |
Nankang | 7 |
Pirelli | 7 |
Sava | 7 |
Michelin | 6 |
Nokian WR | 6 |
Vredestein | 6 |
Kjøreegenskapene på is testes ved å kjøre en svingete isbane med maksimal hastighet der både sidegrep, akselerasjon og bremsing testes. Det blir også vurdert hvor brått sladdene oppstår og hvor enkelt det er å vinne tilbake grepet. Dette er en blindtest der førerne ikke. Resultatet er et gjennomsnitt av rundetidene til tre testførere som kjører både med og uten antisladdsystemet innkoplet.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Bremsing på snø
Dekk | Bremsestrekning (m) |
Goodyear | 52.5 |
Goodyear | 53.0 |
Pirelli | 53.0 |
Continental | 54.1 |
Bridgestone | 54.5 |
Nokian | 55.0 |
Nokian | 55.1 |
Pirelli | 55.1 |
Dunlop | 55.2 |
Gislaved | 55.4 |
Continental | 55.5 |
Cordiant | 55.5 |
Bridgestone | 55.6 |
Michelin | 55.6 |
Michelin | 56.2 |
Nokian WR | 56.2 |
Dunlop | 56.3 |
Vredestein | 56.7 |
Vredestein | 56.9 |
Sava | 57.1 |
Agi | 59.2 |
Nankang | 59.9 |
Testen kjøres på et underlag av pakket snø. Resultatet er bilens ABS-bremsestrekning er fra 80 km/t. Samme testprosedyre som for på is, bortsett fra at hele testserien ble kjørt fire ganger på forskjellige dager og i ulike temperaturer.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Akselerasjon på snø
Dekk | Tid (s) |
Pirelli | 5.3 |
Continental | 5.4 |
Bridgestone | 5.5 |
Continental | 5.5 |
Dunlop | 5.5 |
Dunlop | 5.5 |
Goodyear | 5.5 |
Nokian | 5.5 |
Goodyear | 5.6 |
Michelin | 5.6 |
Michelin | 5.6 |
Nokian | 5.6 |
Vredestein | 5.6 |
Gislaved | 5.7 |
Pirelli | 5.7 |
Cordiant | 5.8 |
Nokian WR | 5.8 |
Sava | 5.8 |
Bridgestone | 5.9 |
Vredestein | 5.9 |
Agi | 6.0 |
Nankang | 6.1 |
Bilen akselereres fra fem til 35 km/t så raskt som mulig med bruk av bilens antispinnsystem. 16–20 akselerasjoner ble foretatt med hvert dekk og hele testserien ble gjentatt fire ganger på ulike dager med forskjellig temperatur.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Manøverbane på snø
Dekk | Rundetid (sek) |
Pirelli | 63.4 |
Continental | 63.9 |
Goodyear | 64.0 |
Nokian | 64.0 |
Dunlop | 64.7 |
Michelin | 64.7 |
Goodyear | 65.1 |
Sava | 65.1 |
Bridgestone | 65.2 |
Nokian | 65.4 |
Pirelli | 66.2 |
Dunlop | 66.4 |
Gislaved | 66.5 |
Bridgestone | 66.7 |
Michelin | 67.1 |
Vredestein | 67.2 |
Continental | 67.5 |
Nokian WR | 67.8 |
Cordiant | 68.5 |
Vredestein | 68.5 |
Agi | 68.6 |
Nankang | 69.7 |
Alle egenskaper på is testes på en snødekt bane der en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing er påkrevd. Tre førere kjører banen så raskt som mulig. Sluttresultatet er et gjennomsnitt av førernes rundetider. Testen ble kjørt både med og uten bilens antisladdsystem.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Kjørefølelse på snø (subjektiv)
Dekk | Karakter |
Nokian | 10 |
Bridgestone | 9 |
Continental | 9 |
Continental | 9 |
Dunlop | 9 |
Goodyear | 9 |
Michelin | 9 |
Nokian | 9 |
Pirelli | 9 |
Dunlop | 8 |
Gislaved | 8 |
Goodyear | 8 |
Michelin | 8 |
Pirelli | 8 |
Sava | 8 |
Vredestein | 8 |
Bridgestone | 7 |
Cordiant | 7 |
Nokian WR | 7 |
Agi | 6 |
Nankang | 6 |
Vredestein | 6 |
Kjøreegenskapene testes ved å kjøre en svingete snøbane med maksimal hastighet der både sidegrep, akselerasjon og bremsing testes. Det blir også vurdert hvor brått sladdene oppstår og hvor enkelt det er å vinne tilbake grepet. Dette er en blindtest. Resultatet er et gjennomsnitt av rundetidene til tre testførere som kjører bilen både med og uten antisladdsystemet innkoplet.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Manøverbane på våt asfalt
Dekk | Avstand (m) |
Nokian WR | 30.4 |
Vredestein | 30.9 |
Agi | 31.0 |
Nankang | 31.1 |
Dunlop | 31.2 |
Gislaved | 31.2 |
Pirelli | 31.5. |
Goodyear | 31.6 |
Sava | 31.6 |
Vredestein | 31.6 |
Continental | 31.7 |
Dunlop | 31.7 |
Michelin | 31.7 |
Nokian | 31.7 |
Nokian | 31.8 |
Bridgestone | 31.9 |
Continental | 31.9 |
Goodyear | 32.1 |
Michelin | 32.1 |
Cordiant | 32.7 |
Bridgestone | 33.0 |
Pirelli | 33.0 |
Alle egenskaper på is testes på en våt asfaltbane. En kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing er påkrevd. Tre førere kjører banen så raskt som mulig. Sluttresultatet er et gjennomsnitt av førernes rundetider. Testen ble kjørt både med og uten bilens antisladdsystem.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Kjørefølelse på våt asfalt (subjektiv)
Dekk | Karakter |
Nokian WR | 8 |
Vredestein | 8 |
Agi | 7 |
Dunlop | 7 |
Dunlop | 7 |
Goodyear | 7 |
Michelin | 7 |
Michelin | 7 |
Nokian | 7 |
Nokian | 7 |
Vredestein | 7 |
Bridgestone | 6 |
Continental | 6 |
Continental | 6 |
Gislaved | 6 |
Goodyear | 6 |
Pirelli | 6 |
Pirelli | 6 |
Sava | 6 |
Cordiant | 5 |
Nankang | 5 |
Bridgestone | 4 |
Kjøreegenskapene ble testet ved å kjøre på en bane med forskjellige typer svinger. Målet var å finne hvor lett dekket er å håndtere og hvor sikkert det oppfører seg på grensen til der grepet slipper. Med et godt dekk skal det også være lett å gjenvinne kontrollen over bilen i en kritisk situasjon. Karakteren er et gjennomsnitt av vurderingen til flere førere.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Bremsing på våt asfalt
Dekk | Bremselengde (m) |
Agi | 30.1. |
Nankang | 30.3. |
Nokian WR | 31.0 |
Continental | 31.5. |
Gislaved | 31.6 |
Vredestein | 31.7. |
Dunlop | 32.3 |
Bridgestone | 33.0 |
Sava | 33.0 |
Dunlop | 33.4 |
Goodyear | 33.4 |
Michelin | 33.5 |
Pirelli | 33.6 |
Nokian | 34.9 |
Goodyear | 35.6 |
Cordiant | 35.9 |
Pirelli | 36.2 |
Bridgestone | 36.3 |
Vredestein | 36.7 |
Michelin | 36.9 |
Continental | 37.8 |
Nokian | 38.0 |
Resultatet er et gjennomsnitt av bremselengder fra 80 km/t.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Bremsing på tørr asfalt
Dekk | Bremselengde (m) |
Nokian WR | 24.3 |
Nankang | 25.7 |
Agi | 26.1 |
Vredestein | 26.3 |
Gislaved | 26.7 |
Dunlop | 27.0 |
Sava | 27.3 |
Nokian | 27.9 |
Continental | 28.0 |
Dunlop | 28.0 |
Michelin | 28.2 |
Nokian | 28.2 |
Goodyear | 28.3 |
Bridgestone | 28.6. |
Continental | 29.0 |
Pirelli | 29.0 |
Vredestein | 29.0 |
Goodyear | 29.4. |
Bridgestone | 29.7 |
Michelin | 29.8 |
Pirelli | 30.2 |
Cordiant | 30.7. |
Resultatet er et gjennomsnitt av bremselengder fra 100 km/t.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Kjørefølelse på tørr asfalt (subjektiv)
Dekk | Karakter |
Michelin | 8 |
Nokian WR | 8 |
Vredestein | 8 |
Agi | 7 |
Bridgestone | 7 |
Dunlop | 7 |
Dunlop | 7 |
Gislaved | 7 |
Nokian | 7 |
Pirelli | 7 |
Vredestein | 7 |
Continental | 6 |
Continental | 6 |
Goodyear | 6 |
Goodyear | 6 |
Michelin | 6 |
Nankang | 6 |
Nokian | 6 |
Pirelli | 6 |
Sava | 6 |
Bridgestone | 5 |
Cordiant | 5 |
Kjøreegenskapene ble testet ved å kjøre på en bane med forskjellige typer svinger. Målet var å finne hvor lett dekket er å håndtere og hvor sikkert det oppfører seg på grensen til der grepet slipper. Med et godt dekk skal det også være lett å gjenvinne kontrollen over bilen i en kritisk situasjon. Karakteren er et gjennomsnitt av vurderingen til flere førere.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Retningsstabilitet
Retningsstabilitet | Karakter |
Goodyear | 9 |
Goodyear | 9 |
Michelin | 9 |
Nokian WR | 9 |
Vredestein | 9 |
Continental | 8 |
Gislaved | 8 |
Pirelli | 8 |
Sava | 8 |
Agi | 7 |
Bridgestone | 7 |
Bridgestone | 7 |
Continental | 7 |
Dunlop | 7 |
Dunlop | 7 |
Michelin | 7 |
Nankang | 7 |
Nokian | 7 |
Pirelli | 7 |
Vredestein | 7 |
Cordiant | 6 |
Nokian | 6 |
Stabiliteten er testet ved å kjøre på typiske vinterveier som enten er sporslitt av trafikk eller behandlet med veihøvel. Dekket får karakter etter følelsen inne I bilen og etter hvor store rattkorreksjoner testførerne må gjøre.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Støy
Dekk | Karakter |
Dunlop | 10 |
Michelin | 10 |
Nokian WR | 10 |
Pirelli | 10 |
Vredestein | 10 |
Bridgestone | 9 |
Continental | 9 |
Cordiant | 9 |
Goodyear | 9 |
Nokian | 9 |
Agi | 7 |
Dunlop | 7 |
Gislaved | 7 |
Goodyear | 7 |
Michelin | 7 |
Vredestein | 7 |
Bridgestone | 6 |
Continental | 6 |
Nankang | 6 |
Sava | 6 |
Nokian | 5 |
Pirelli | 5 |
Støynivået er bedømt ved å kjøre på forskjellige underlag i forskjellige hastigheter. Testen er en blindtest der sluttkarakteren er et gjennomsnitt av flere føreres subjektive vurdering.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk
Rullemotstand
Dekk | Økt bensinforbruk % |
Nokian | 0.0 % |
Michelin | 0.2 % |
Continental | 0.9 % |
Bridgestone | 1.0 % |
Pirelli | 1.0 % |
Vredestein | 1.0 % |
Dunlop | 1.1 % |
Goodyear | 1.2 % |
Nankang | 1.2 % |
Nokian | 1.5 % |
Nokian WR | 1.5 % |
Bridgestone | 1.6 % |
Michelin | 1.8 % |
Goodyear | 2.0 % |
Sava | 2.0 % |
Dunlop | 2.1 % |
Cordiant | 2.2 % |
Continental | 2.4 % |
Pirelli | 2.5 % |
Vredestein | 2.9 % |
Gislaved | 3.0 % |
Agi | 3.1 % |
Rullemotstanden måles som en utrullingstest på vei. Testbilen akselereres opp i 80 km/t på en flat strekning. Giret settes i nøytral og bilen får rulle fritt til 40 km/t. Rullemotstanden presenteres som en matematisk beregning av økningen i bensinforbruket sammenliknet med det beste dekket i testen.
Normal skrift: Piggfrie dekk
Fet: Piggdekk