Hver testdisiplin ligger som tabell nederst på siden, under «karakterkortene». Her kan du sjekke egenskapene til dekket som passer ditt bruk og din lommebok.
Dette er beskrivelsen av de forskjellige disiplinene:
• Bremsing:
Bremsestrekningen er målt på snø, is, våt og tørr asfalt. Testene blir gjennomført i forskjellige temperaturer og resultatet er et gjennomsnitt av 15-20 bremseprøver som gjentas på to-tre forskjellige dager. På is tester vi fra 50 – 0, på snø og våt asfalt fra 80 – 0. Bremseprøvene på is og snø ble kjørt både utendørs og innendørs, hvor det er mulig å kontrollere både temperatur og fuktighet og eliminere påvirkningen fra været.
• Akselerasjon:
Dekkenes grep på is og snø blir målt ved at vi akselererer bilen så raskt som mulig og måler tiden i et intervall mellom to hastigheter. På is måles tiden mellom 5 – 20 km/t, på snø fra 5 – 35 km/t. Som i bremsetestene blir akselerasjonen målt gjentatte ganger i forskjellige temperaturer, på forskjellige dager, både utendørs og innendørs.
• Kjøreegenskaper:
Dekkenes dynamiske kjøreegenskaper testes objektivt ved å måle bilens rundetider på en bane der underlaget er is, snø og våt asfalt. Dekkene utsettes for en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing. Testene kjøres av flere sjåfører og resultatet er et gjennomsnitt av sjåførenes rundetider.
• Kjørefølelse:
I tillegg til rundetider, gir sjåførene subjektive kommentarer til hvordan de føler at dekket oppfører seg. Det viktigste er hvor sikkert dekket føles i de forskjellige situasjonene som oppstår, for eksempel hvor brått en sladd oppstår og hvor enkelt den er å rette opp, noe som er relevant for vanlige sjåfører i daglig trafikk. Disse testene kjøres som blind-tester, slik at sjåførene aldri vet hvilke dekk som sitter på bilen.
• Stabilitet:
Testen av dekkenes stabilitet kjøres på veier som enten er sporslitt av piggdekk eller har langsgående spor laget av en veihøvel. Flere sjåfører setter en karakter etter hvor stabil bilen føles og hvor store rattkorreksjoner som må til for å få bilen til å gå rett. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen.
• Støy:
Dekkstøyen evalueres av flere sjåfører under kjøring på dårlig underlag, både i for- og baksetet. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen. Resultatet er et snitt av sjåførenes karakterer.
• Rullemotstand:
Rullemotstanden måles ved en utendørs utrullingsmetode. Bilen ruller fritt fra 80 til 40 km/t på et flatt underlag, uten påvirkning av vind. Testen kjøres i to forskjellige temperaturer. Resultatet av testen, angis som en prosentvis økning i bensinforbruket som følge av økt rullemotstand, sammenliknet med det dekket som ruller lettest.
Streng kontroll og testing
Motors vinterdekktest kjøres i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland. Vi får hjelp til å evaluere dekkene av profesjonelle testere hos Test World i Finland. Her kjøres dekkene både på baner ute og i store innendørs testanlegg. Alle dekkene kjøpes inn fra butikk. På denne måten sikrer vi at produsentene ikke kan spesial-produsere dekk som skal prestere godt. I de tilfellene der nye modeller ennå ikke er til salgs, plukker vi testdekk hos produsenten, men kjøper nye sett med dekk så snart de kommer i butikken og gjennomfører kontrolltester. Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er så store at en veiledende pris ofte er mer villedende enn til hjelp.
Bremsing på glatt is
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Bremselengde i meter:
Continental |
32.4 |
Pirelli |
33.1 |
Nokian |
34.1 |
Goodyear |
35.4 |
Bridgestone |
36.5 |
Dunlop |
36.7 |
Gislaved |
37.5 |
Goodyear |
39.4 |
Hankook |
39.4 |
Michelin |
39.5 |
Vredestein |
39.5 |
Michelin |
40.6 |
Nokian |
40.7 |
Continental |
40.8 |
Bridgestone |
41.1 |
Maxxis |
42.0 |
Sailun |
43.8 |
Jinyu |
44.1 |
Pirelli |
44.5 |
Nordman |
44.9 |
Kumho |
47.3 |
Vredestein |
48.3 |
Dunlop |
49.3 |
Sunny |
50.6 |
Sunny |
54.6 |
Akselerasjon på glatt is
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Tid i sekunder:
Nokian |
2.4 |
Continental |
2.7 |
Pirelli |
2.7 |
Hankook |
2.9 |
Gislaved |
3.1 |
Goodyear |
3.1 |
Bridgestone |
3.2 |
Michelin |
3.3 |
Dunlop |
3.5 |
Vredestein |
3.5 |
Michelin |
3.7 |
Goodyear |
3.8 |
Nokian |
3.8 |
Continental |
3.9 |
Jinyu |
4.0 |
Maxxis |
4.0 |
Nordman |
4.0 |
Bridgestone |
4.4 |
Pirelli |
4.4 |
Sailun |
4.5 |
Kumho |
4.6 |
Sunny |
4.6 |
Dunlop |
4.8 |
Vredestein |
4.9 |
Sunny |
5.3 |
Manøverbane på is
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Rundetid i sekunder:
Nokian |
48.1 |
Continental |
50.0 |
Pirelli |
50.8 |
Goodyear |
53.9 |
Gislaved |
54.8 |
Hankook |
55.7 |
Dunlop |
56.8 |
Bridgestone |
56.9 |
Michelin |
57.5 |
Vredestein |
58.6 |
Nokian |
60.0 |
Goodyear |
60.4 |
Michelin |
61.3 |
Continental |
62.4 |
Bridgestone |
63.4 |
Maxxis |
63.8 |
Jinyu |
64.4 |
Nordman |
64.6 |
Pirelli |
66.4 |
Sailun |
66.7 |
Kumho |
68.9 |
Vredestein |
69.8 |
Sunny |
71.6 |
Dunlop |
72.3 |
Sunny |
75.1 |
Kjørefølelse på is
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Poeng opp til 10:
Continental |
10 |
Nokian |
10 |
Pirelli |
10 |
Gislaved |
9 |
Hankook |
9 |
Michelin |
9 |
Bridgestone |
8 |
Dunlop |
8 |
Michelin |
8 |
Nokian |
8 |
Vredestein |
8 |
Bridgestone |
7 |
Goodyear |
7 |
Jinyu |
7 |
Maxxis |
7 |
Pirelli |
7 |
Sailun |
7 |
Continental |
6 |
Dunlop |
6 |
Goodyear |
6 |
Kumho |
6 |
Nordman |
6 |
Vredestein |
6 |
Sunny |
5 |
Sunny |
5 |
Bremsing på snø
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Bremsestrekning i meter:
Nokian |
52.4 |
Goodyear |
52.6 |
Vredestein |
52.6 |
Dunlop |
52.7 |
Hankook |
52.9 |
Nokian |
53.3 |
Bridgestone |
53.4 |
Jinyu |
53.4 |
Nordman |
53.4 |
Michelin |
53.5 |
Goodyear |
53.8 |
Maxxis |
53.8 |
Continental |
53.9 |
Continental |
54.1 |
Bridgestone |
54.2 |
Gislaved |
54.3 |
Pirelli |
54.6 |
Sailun |
54.6 |
Pirelli |
54.8 |
Michelin |
54.9 |
Vredestein |
55.0 |
Dunlop |
56.5 |
Kumho |
57.8 |
Sunny |
59.2 |
Sunny |
61.1 |
Akselerasjon på snø
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Tid i sekunder:
Nokian |
5.4 |
Dunlop |
5.5 |
Gislaved |
5.5 |
Goodyear |
5.5 |
Nokian |
5.5 |
Goodyear |
5.6 |
Pirelli |
5.6 |
Bridgestone |
5.7 |
Continental |
5.7 |
Hankook |
5.7 |
Jinyu |
5.7 |
Maxxis |
5.7 |
Michelin |
5.7 |
Nordman |
5.7 |
Pirelli |
5.7 |
Continental |
5.8 |
Dunlop |
5.8 |
Michelin |
5.8 |
Sailun |
5.8 |
Vredestein |
5.8 |
Vredestein |
5.9 |
Kumho |
6.0 |
Bridgestone |
6.2 |
Sunny |
6.9 |
Sunny |
7.0 |
Manøverbane på snø
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Rundetid i sekunder:
Nokian |
59.1 |
Gislaved |
59.4 |
Nokian |
59.4 |
Pirelli |
59.4 |
Goodyear |
59.8 |
Continental |
60.1 |
Goodyear |
60.1 |
Dunlop |
60.3 |
Michelin |
60.4 |
Nordman |
60.4 |
Jinyu |
60.5 |
Maxxis |
60.5 |
Vredestein |
60.8 |
Hankook |
61.0 |
Sailun |
61.0 |
Pirelli |
61.2 |
Continental |
61.4 |
Bridgestone |
61.8 |
Michelin |
61.8 |
Vredestein |
62.2 |
Dunlop |
62.3 |
Bridgestone |
62.8 |
Kumho |
64.3 |
Sunny |
67.1 |
Sunny |
68.7 |
Kjørefølelse på snø
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Poeng opp til 10:
Dunlop |
10 |
Gislaved |
10 |
Goodyear |
10 |
Nokian |
10 |
Continental |
9 |
Goodyear |
9 |
Nokian |
9 |
Pirelli |
9 |
Continental |
8 |
Hankook |
8 |
Maxxis |
8 |
Michelin |
8 |
Michelin |
8 |
Bridgestone |
7 |
Bridgestone |
7 |
Dunlop |
7 |
Nordman |
7 |
Pirelli |
7 |
Sailun |
7 |
Vredestein |
7 |
Jinyu |
6 |
Kumho |
6 |
Vredestein |
6 |
Sunny |
5 |
Sunny |
5 |
Bremsing på våt asfalt
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Bremselengde i meter:
Sunny |
29.7 |
Dunlop |
34.2 |
Sailun |
36.1 |
Goodyear |
36.7 |
Pirelli |
37.3 |
Kumho |
37.9 |
Maxxis |
38.3 |
Continental |
38.6 |
Vredestein |
39.2 |
Sunny |
40.0 |
Bridgestone |
40.8 |
Jinyu |
40.8 |
Michelin |
41.0 |
Michelin |
41.1 |
Dunlop |
41.3 |
Continental |
41.4 |
Gislaved |
41.4 |
Hankook |
41.4 |
Goodyear |
41.6 |
Pirelli |
41.8 |
Nokian |
42.0 |
Nokian |
42.3 |
Bridgestone |
42.4 |
Vredestein |
43.5 |
Nordman |
43.9 |
Manøverbane på våt asfalt
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Rundetid i sekunder:
Sunny |
27.2 |
Dunlop |
28.2 |
Goodyear |
29.4 |
Pirelli |
29.5 |
Sailun |
29.7 |
Vredestein |
29.9 |
Kumho |
30.0 |
Maxxis |
30.0 |
Continental |
30.5 |
Sunny |
30.6 |
Michelin |
30.7 |
Jinyu |
30.8 |
Pirelli |
31.0 |
Gislaved |
31.1 |
Dunlop |
31.2 |
Hankook |
31.3 |
Michelin |
31.3 |
Nokian |
31.3 |
Bridgestone |
31.4 |
Continental |
31.4 |
Goodyear |
31.4 |
Nokian |
31.4 |
Bridgestone |
31.5 |
Vredestein |
32.0 |
Nordman |
32.4 |
Kjørefølelse på våt asfalt
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Poeng opp til 10:
Sunny |
9 |
Continental |
8 |
Dunlop |
8 |
Gislaved |
8 |
Goodyear |
8 |
Goodyear |
8 |
Jinyu |
8 |
Maxxis |
8 |
Michelin |
8 |
Michelin |
8 |
Nokian |
8 |
Pirelli |
8 |
Sunny |
8 |
Vredestein |
8 |
Bridgestone |
7 |
Dunlop |
7 |
Hankook |
7 |
Nokian |
7 |
Nordman |
7 |
Vredestein |
7 |
Continental |
6 |
Kumho |
6 |
Pirelli |
6 |
Bridgestone |
5 |
Sailun |
5 |
Bremsing på tørr asfalt
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Bremselengde i meter:
Sunny |
28.2 |
Sunny |
29.7 |
Michelin |
30.4 |
Continental |
30.6 |
Jinyu |
30.6 |
Vredestein |
30.6 |
Dunlop |
31.0 |
Michelin |
31.0 |
Goodyear |
31.2 |
Nokian |
31.2 |
Kumho |
31.3 |
Goodyear |
31.4 |
Bridgestone |
31.6 |
Pirelli |
31.7 |
Pirelli |
31.8 |
Gislaved |
32.0 |
Nokian |
32.0 |
Bridgestone |
32.2 |
Sailun |
32.2 |
Continental |
32.5 |
Vredestein |
32.5 |
Hankook |
32.7 |
Dunlop |
32.8 |
Nordman |
32.8 |
Maxxis |
33.0 |
Kjørefølelse på tørr asfalt
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Poeng opp til 10:
Continental |
9 |
Goodyear |
9 |
Nokian |
9 |
Sunny |
9 |
Bridgestone |
8 |
Continental |
8 |
Dunlop |
8 |
Hankook |
8 |
Michelin |
8 |
Michelin |
8 |
Pirelli |
8 |
Pirelli |
8 |
Sunny |
8 |
Vredestein |
8 |
Gislaved |
7 |
Goodyear |
7 |
Jinyu |
7 |
Kumho |
7 |
Maxxis |
7 |
Nokian |
7 |
Bridgestone |
6 |
Dunlop |
6 |
Nordman |
6 |
Sailun |
6 |
Vredestein |
6 |
Retningsstabilitet
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Poeng opp til 10:
Goodyear |
10 |
Bridgestone |
9 |
Continental |
9 |
Goodyear |
9 |
Maxxis |
9 |
Nokian |
9 |
Pirelli |
9 |
Continental |
8 |
Dunlop |
8 |
Dunlop |
8 |
Gislaved |
8 |
Hankook |
8 |
Michelin |
8 |
Nokian |
8 |
Nordman |
8 |
Sailun |
8 |
Sunny |
8 |
Bridgestone |
7 |
Kumho |
7 |
Michelin |
7 |
Pirelli |
7 |
Vredestein |
7 |
Jinyu |
6 |
Sunny |
6 |
Vredestein |
6 |
Støy
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Poeng opp til 10:
Bridgestone |
10 |
Continental |
10 |
Goodyear |
10 |
Michelin |
10 |
Nokian |
10 |
Pirelli |
10 |
Maxxis |
9 |
Dunlop |
8 |
Kumho |
8 |
Sailun |
8 |
Sunny |
8 |
Vredestein |
8 |
Michelin |
7 |
Bridgestone |
6 |
Continental |
6 |
Dunlop |
6 |
Gislaved |
6 |
Goodyear |
6 |
Hankook |
6 |
Nordman |
6 |
Vredestein |
6 |
Jinyu |
5 |
Nokian |
5 |
Pirelli |
5 |
Sunny |
5 |
Rullemotstand
Fet skrift er piggdekk. Kursiv skrift er piggfrie dekk. Økt drivstofforbruk i prosent:
Nokian |
0.0 % |
Continental |
0.1 % |
Nordman |
0.2 % |
Sailun |
0.3 % |
Goodyear |
0.4 % |
Maxxis |
0.7 % |
Hankook |
0.8 % |
Kumho |
0.8 % |
Vredestein |
0.8 % |
Dunlop |
1.0 % |
Nokian |
1.2 % |
Goodyear |
1.3 % |
Bridgestone |
1.5 % |
Michelin |
1.5 % |
Dunlop |
1.6 % |
Gislaved |
1.6 % |
Jinyu |
1.6 % |
Michelin |
1.6 % |
Pirelli |
1.6 % |
Sunny |
1.6 % |
Vredestein |
1.7 % |
Bridgestone |
1.8 % |
Sunny |
1.8 % |
Continental |
1.9 % |
Pirelli |
2.1 % |