En moderne bil er en datamaskin på fire hjul. Superavansert, sofistikert og på mange måter et teknologisk mesterverk. Dataene som samles inn kan brukes til å gjøre din hverdag som trafikant lettere, du kan få raskere hjelp dersom noe skjer, og du kan få tilgang på tjenester som passer ditt bruksmønster.

Så hva er da problemet? Bidrar ikke dette til at du får en enklere hverdag? Problemet oppstår i det sekundet disse dataene misbrukes eller brukes mot deg som bileier.

Finnes flere eksempler

Det finnes nemlig allerede eksempler der bileier har blitt nektet å få en reparasjon dekket av garanti/reklamasjon fordi bilprodusenten viser til data de mener viser at føreren har brutt vilkårene. Og dette kompliseres ytterligere i det sekundet en bil er videresolgt, og du som ny eier kan risikere å ikke få godkjent en reklamasjon på bakgrunn av noe forrige eier har gjort.

Overraskende test

NAFs søsterorganisasjon ADAC gjennomførte nylig – på oppdrag fra FIA - en grundig test av hvilke data biler samler inn. To forskjellige biler ble testet – en elbil og en bil med vanlig forbrenningsmotor. Konklusjonen er at bilen din etter all sannsynlighet vet langt mer om deg og dine vaner enn du tror.

Data som samles

Bil med forbrenningsmotor

Elbil

Førerprofil:

  • Tiden fører kjører med ulike kjøremodier
  • Hvor ofte setebeltet strammes som følge av bråbrems
  • Antall turer og kilometer som er kjørt

 

  • Kjøremodus
  • Hvor og hvordan bilen lades

Hvor bilen befinner seg:

  • Siste destinasjon plottet inn på navigasjonen
  • Siste 100 besøkte p-plasser
  • Hvor fører byttet til annen type transport (kollektivt)

Vedlikeholdsinformasjon:

  • Høyeste turtall på motoren
  • Avlesing kilometerstand
  • Status på bilens lys
  • Kvalitet på batterilading
  • Avlesing kilometerstand
  • Bruk av ladekontakt

Kontaktinformasjon:

  • Personlig informasjon synkronisert fra mobiltelefon

 

Krever åpenhet

FIA, som er paraplyorganisasjonen for NAF og lignende klubber i hele Europa, er krystallklare på at forbrukeren må få vite hvilke data de ulike bilmodellene på markedet samler inn, hva som blir lagres og hva disse dataene brukes til. I dag er ikke du som bileier tilstrekkelig informert om hva bilprodusenten vet om deg.

Du som bileier bør ha muligheten til å deaktivere overføring av data som ikke er absolutt nødvendig for en trygg og sikker bruk av bilen. Du som kjøper betaler faktisk for maskinvaren som gjør denne oppkoblingen mulig. Dermed skal du slippe å bli låst til produsentens systemer, og med det kunne velge tjenester fra forskjellige leverandører etter hva som passer ditt behov og lommebok.