Kvelden før Mona Eidsvold fra Enebakk skulle til Lillestrøm i jobbsammenheng, tipset samboeren om en bruktbil på Finn.no, som var i de traktene. Den var så fin at Mona ville se den. Hun tok kontakt med eieren, og det passet at hun kom dagen etter.

– Jeg likte bilen, en Polo Volkswagen, veldig godt. Og der og da bestemte meg for å kjøpe den, forteller Mona.

Les mer om kjøp og salg av bil her

I boks på rekordtid

Det var selgeren som tipset henne om NAFs nye, digitale kjøpekontrakt.

– Så vi brukte den, sendte inn salgsmelding, omregistrerte bilen, og etter kun en telefon til forsikringsselskapet var alt i orden, sier hun fornøyd.

Pengene stod på selgers konto og bilen stod overført på henne. – Alt gikk i orden på under en time. Da jeg dro derfra var alt ordnet og i boks, og bilen var min. Det var helt fantastisk! sier hun entusiastisk.

Brukervennlig kontrakt

Mona syns den digitale kjøpekontrakten både var enkel å bruke, og ikke minst brukervennlig.

– Vi ble geleidet gjennom kjøpskontrakten steg for steg. Alt var veldig enkelt. Det er sjelden jeg har vært så fornøyd med noe kjøp!

Kjøpekontrakten finner du her

LYS344099_NAF_Mona_001.jpg

Det tok en time fra Mona kom og så på bilen til hun dro derfra med den. – Det ble en helt ny opplevelse for bilkjøp for min del!

Trygg handel

Hun trekker spesielt fram tryggheten i å bruke en god kontrakt, som er omhyggelig gjennomgått og satt sammen med NAFs, juridiske team med advokater og eksperter.

 – Jeg har tidligere vært med på å selge bil hvor ting ikke gikk like greit, og kjøperen kjørte rundt i bilen som fortsatt stod i mitt navn. Så jeg har panikk for sånne ting. Her føltes alt veldig lettvint og trygt. Vi trengte ikke å være redd for å fylle ut noe feil. Alt var veldig selvforklarende og vi tok det steg for steg, sier hun.

Rask og trygg prosess

Etter sitt første møte med den nye tjenesten – som siden oppstarten i april i år har hatt over 54 000 brukere – er hun ikke i tvil om at dette er framtiden for kjøp og salg av bil.

–Jeg skal aldri tilbake til papirversjonen! Du får kopi på epost, så du har den jo skriftlig. Du trenger ikke å tenke på å ta vare på den, for den ligger jo der digitalt. Den er helt trygg å bruke, for begge må logge inn med bank-id. Så man trenger ikke å uroe seg for å bli lurt, sier Mona.

Hun legger til at hun garantert kommer til å bruke den igjen.

– Det at begge fikk den på epost er utrolig fint! Så lenge man har bank-id på mobil og en pc, så var alt tilrettelagt. Jeg vil på det sterkeste anbefale alle å bruke den digitale kjøpekontrakten! sier hun.

Unik fordel på kjøpet

Espen Andreassen er leder for produktteamet i NAF som har lansert den nye tjenesten. Han er svært fornøyd med både antall brukere, og de mange gode tilbakemeldingene han har fått.

– Siden april 2019 har vi allerede hatt 54 000 brukere av den nye tjenesten vår. Vi spør også brukerne om hvor stor sannynlighet fra 0 til 10 at de anbefaler kontrakten til en venn eller kollega, her svarer 80 prosent enten 9 eller 10, forteller en fornøyd Andreassen.

Han trekker også frem en helt unik fordel for den som bruker kontrakten om det skulle oppstå en tvist i etterkant.

– Bruker du kontrakten gir vi deg en måned gratis medlemskap i NAF. Da får du også juridisk rådgivning om det skulle oppstå noe i etterkant! Det er en helt unik fordel som gir våre brukere trygghet ved bruktbilhandel, forsikrer han.