«Elbilpodden» fikk nylig besøk av samferdselsminister Knut Arild Hareide. Og toppolitikeren legger ikke skjul på at han synes det var både hyggelig og interessant å slå av en prat med programlederne Anette Berve og Harald Wisløff.

– Det var veldig kjekt å få lov til å være med. Det er det som er gøy med å være med på podkasten, at det gir en mulighet til både å snakke fag og ha en lett tone. Jeg synes Anette og Harald var veldig gode, de snakker på en måte som jeg tror folk forstår, smiler Knut Arild.

– De er veldig engasjerte og opptatt av å ikke være for typiske politiske journalister som stiller vanskelige spørsmål, men stiller spørsmål som folk lurer på, forteller Hareide.

Viktig arbeid

I episoden avslører samferdselsministeren at han tror det er urealistisk at det skal innføres et dieselforbud i 2025, som mange har vært bekymret for.

– Jeg tror det blir veldig vanskelig å komme med et forbud i 2025, og jeg vet ikke om det er ønskelig en gang med det EØS-regelverket vi må forholde oss til. Derfor må vi sikre at fordelene er der framover. Så kan det godt hende vi justere disse underveis. For eksempel er det ikke sikkert de dyreste elbilene skal ha samme fordeler som de mer vanlig familiebilene, røper ministeren.

Hareide smiler.JPG

– Jeg var NAF-medlem før jeg havnet på Stortinget, og jeg er veldig støttende og positiv til NAF, røper Knut Arild Hareide.

Opptatt av NAFs medlemmer

At han velger å avsløre dette gjennom å sette av en halvtime i sin travle hverdag som gjest i «Elbilpodden» er ikke tilfeldig.

– Jeg ville være med fordi jeg er veldig opptatt av NAFs medlemmer, og synes NAF gjør en god og viktig jobb i samfunnet vårt. Også er jeg veldig opptatt av at vi skal nå målene våre for elbiler. Da er det viktig at folk får vite hva som skjer, for det er mange som er bekymret. Det er viktig for oss at de får informasjon om dette, understreker politikeren.

Folk har lyst til å være miljøvennlige

Selv om det til tider er mye støy rundt bilpolitikken, har samferdselsministeren troen på at folk flest tross alt vil bidra for en renere bilpark.

– Jeg tror folk har lyst til å ta klimavennlige og miljøvennlige valg, og da er det viktig at vi når ut med informasjon. Jeg tenker for eksempel at dette med ladeinfrastruktur er en stor utfordring, men i det store og hele kommer vi til å løse den utfordringen, forteller Hareide.

Fra sofaen.JPG

Samferdselsministeren forteller at han synes det var både hyggelig og nyttig å slå av en prat med Anette og Harald i "Elbilpodden".

Stort marked

Han understreker i podkasten at den statlige hjelpen til å bygge ut ladestasjoner er nettopp fordi at vi skal nå målene allerede innen 2025, og at om det var en lengre innfasing, ville markedet trolig klart seg selv. Han mener og at fjorårets mange ladekøer var et tydelig bevis på at det er et marked for kommersielle ladestasjoner.

– Så tar vi ansvar der markedet ikke klarer det selv, sier Knut Arild, og forklarer at det blant annet vil legges til rette for lademuligheter på nye rasteplasser.

– Her snakker jeg som småbarnspappa. Jeg har en på sju, en på fem og en på ett og et halvt år. Jeg har behov for en stopp på rasteplass med jevne mellomrom. Så når vi bygger nye rasteplasser bør det være med muligheter for å lade der, smiler trebarnsfaren.

Barna vil ha elbil

Og det er nettopp de små som er mest opptatt av hvilken bil pappa bør skaffe seg neste gang.

– Jeg må innrømme at jeg har en bensinbil, og den har jeg hatt i mange år. Men det som er artig er at hun på sju og han på fem vil ha en elbil. De synes det er dumt med bensinbil. Det er veldig kult og et positivt press fra de minste.  Den neste bilen min vil garantert være en nullutslippsbil!

Din sak er vår sak!

Vi kjemper for at du skal kunne reise enklere, rimeligere og tryggere.

Få mer informasjon