I 15 år har Charlotte Åman jobbet i NAF. Hun er en av de mange språksterke og hjelpsomme som svarer når NAF-medlemmer ringer etter veihjelp. Charlotte finner stor glede i å kunne hjelpe fortvilte medlemmer, særlig i disse travle sommerferietider.

Kjør trygt og spar penger som NAF-medlem

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Få mer informasjon

– Jeg blir veldig glad hver gang jeg får en positiv tilbakemelding, og folk sier som regel tusen takk for hjelpen. Folk blir veldig glade når vi ringer opp i etterkant for å følge opp og høre om alt har gått bra etter redningen også. Vi prøver å følge opp hver eneste kunde i utlandet, forteller Åman.

– Jeg har alltid likt å hjelpe folk og føle at jeg har gjort en nytte. Jeg liker å hjelpe mennesker og får en god følelse av det, legger hun til.

403A4875.jpg

– Det beste med jobben min er å hjelpe folk, utfordringer, og at ingen dag er det samme – det er alltid noe nytt. På sommeren er det masse å gjøre. Jeg er veldig glad i tempo!

«Gå og ta deg et glass vin»

Hun har mange års erfaring med å få biler til verksted rundt hele Europa, og legger ikke skjul på at det kan være svært utfordrende til tider – særlig i noen av nordmenns største favorittreisemål.

– Det er vanskeligere i Frankrike og Italia fordi vi nordmenn har en helt annen måte å se på saker på. Vi er litt mer utålmodige og har en høyere forventning til at ting skal gå kjappere. Men i Frankrike, Italia og Spania har de en mye mer avslappet holdning. De tar saker mer med ro, og sier «gå og ta deg et glass vin».

Språk er ingen barriere

Hun forteller at å ordne verksted i Frankrike kan ta lang tid, fordi de har andre typer krav for å sette i gang med en reparasjon.

– Dokumenter må underskrives, og de rører ingenting før det er gjort. Da kan det dra seg ut til lengre, og lengre tid, og det blir veldig mye fram og tilbake, og gjerne litt språkproblemer, forklarer Charlotte.

– Det som ofte kan være et problem for medlemmene våre, er språkbarrieren – at man rett og slett ikke forstår hverandre. På redningssentralen vår har vi flere som snakker mange språk, vi har blant annet folk som snakker spansk, fransk, italiensk, og polsk. Vi har til og med en som snakker russisk, smiler Charlotte.

_DX_0090-1600px.jpg

På NAFs alarmsentral sitter en rekke språksterke hjelpere klare til å komme medlemmer til unnsetning i hele Europa.

Kjempeglade og fornøyde medlemmer

I sommersesongen er det dessuten ofte vanskelig å få tak i leiebiler, så det kan ta lang tid. På mange småsteder er det heller ikke all verdens tilgjengelig, og man må ofte finne en større by i nærheten.  Da er det godt å ha et nummer å ringe hjem!

– Ofte møter vi kunder på telefonen som er fortvilet og tror kanskje problemet er større enn det er. Men så kommer bilbergerne vi sender ut og løser problemet på stedet. Da blir de kjempeglade og fornøyde, smiler Charlotte.

Fikk hjelp i Italia

En av de som har kjent på dette, er Christian Førde. Småbarnsfaren fra Oslo har benyttet seg av NAFs bilbergere – også i Italia.

– Jeg fikk rask hjelp av NAF da jeg ble sittende fast langs veien i Italia på ferie. Det var frustrerende å stå der nede når politiet var sinna fordi jeg sto i veien, og ingen snakka hverken norsk eller engelsk. Men det gjorde de på SOS-tjenesten til NAF. Alt løste seg veldig bra da også, forteller Christian fornøyd.

ChristianForde.jpg

Christian Førde har benyttet seg av NAF-medlemssskapet sitt en rekke ganger – også i utlandet, og skjønner ikke hvorfor ikke alle bileiere er NAF-medlem. Her sammen med bilberger Caroline, som reddet ham i Oslo tidligere i år.

LES OGSÅ: Åtte grunner til å være NAF-medlem