NAF MC, er sammen med Norges Motorsykleunion, NMCU, landets viktigste medlemsorganisasjon for MC-interesserte. NAF MC består av hele 24 klubber fra Agder i sør til Finnmark i nord.

MC-Avisa møter NAF-president Fredrick Andersen (64) over en kopp god kaffe på hans kontor i Kristian Augusts gt. 10 i Oslo sentrum. Forhandlerne som vil selge noe spennende må hive seg på tråden!

Aktiv fra -90-tallet

– Jeg var mest aktiv på motorsykkel på 90- og starten av 2000-tallet. Så har jeg hatt en pause, men nå kribler det skikkelig igjen. Jeg leser og følger med i MC-Avisa og på Finn på nett. Så det blir spennende å se hva jeg ender å kjøpe, sier Andersen med et smil.

NAF har alltid hatt fokus på kompetanseheving hos bilisten og motorsyklisten. – Det vil også være fokus fremover. Videre har vi mange gode kurs og medlemstilbud, råd om sikkert kjøp, eie og bruk av MC, forteller en engasjert NAF-president.

20181123_115248-ORIGINAL.jpg

Fredrick Andersen tror motorsykkelmarked kommer til å vokse i viktighet fremover.

Fokus på gode kjøreopplevelser og enkel mobilitet vil være viktige drivere.

– Bruk av lett og tung MC er en naturlig del av de endringene vi ser i trafikkbildet i storbyene. MC er derfor trolig en del av den fremtidige mobilitetsløsningen. Vi må forvente at flere husstander vil ha en eller flere lette og tunge motorsykler, for å håndtere behovene og kostnadene med sine hverdagsreiser. Videre vil vi nok også se at vi også får stadig flere elektriske og enda mer miljøvennlige motorsykler. Det vil igjen ytterligere forsterke veksten for MC, mener Fredrick Andersen.

Skjøstad inspirerer

– Stig Skjøstad som er administrerende direktør i NAF kjøpte seg ny motorsykkel i fjor vinter. En BMW R 1200 GSA. Det har fått meg til å tenke at det er på tide å igjen gjøre drømmen til virkelighet.

NAF-presidenten har tidligere hatt en Suzuki 1000 GS/G med kardang, forteller han.

– Videre har jeg hatt en Suzuki GS1200 på slutten av -90-tallet. Etter at jeg solgte den har det blitt mye båt, samt kabriolet og bilglede for meg. En Jaguar XK kabriolet, en Austin Martin DB 7 og en Austin Martin DB 9. V12-er som var best over 150 kilometer. Videre har jeg hatt en flott knall rød -65 Mustang og to Mercedes Benz SL-er. Men jeg har kommet til at jeg jo ikke være noe dårligere en Skjøstad, så til våren kommer jeg også på to hjul og motor, sier han med et smil.

Før Andersen ble president i NAF,  hadde han vært tillitsvalgt og leder for NAFs-lokalavdeling i Oslo og Omegn i fem år. Han var også aktiv og hadde tillitsverv i NAF MC og var på en rekke treff, spesielt på slutten av -90 tallet. Særlig husker jeg treffene hvor vi lå i telt på Rjukan og i Kragerø.

Han forstår at trenden nå er mer og mer bekvemmelighet med økt fokus på kjøreopplevelser og motorsykkelturisme med overnatting på hotell og moderne hytter.

– Det er i alle fall tilbakemeldinger jeg ofte får når jeg snakker med motorsyklistene som jeg møter på tur.

Emeritus og MC-fan

Andersen er i dag det som heter emerituspartner i Advokatfirma Andersen & Bache-Wiig AS, et selskap han etablerte i 1984 sammen med Heide Backe-Wiig, som er en annen kjent advokat og forsvarer lokalisert rett ved Hotel Bristol i Oslo sentrum.

Emeritus er en hedersbetegnelse som står for den mest erfarne, men som allikevel er aktiv på alle plan. En benevnelse vi ofte ser brukt på universitet og høyskoler hvor vi har professor emeritus i noen av de viktigste fagene.
– Jeg praktiserer aktivt som advokat og stortrives her på kontoret sammen med et team av yngre advokater. Det er med å holde meg ung og aktiv, sier en smilende Fredrick Andersen.

Han har brukt deler av dagen til å få sin nye Iphone 11 Pro opp å kjøre og leter frem gode motorsykkelminner fra året som er godt for å dele de med oss i MC-Avisa.

Som advokat bistår han i generell privatrett og gir bistand til små og mellomstore bedrifter. Han har særlig kompetanse på arv- og styret av private skifter. Andersen er også en av dem som har skrevet 100-vis av testamenter og etablering av såkalt private beslagsforbud.

MC-Avisa har lært at det gir arvelater mulighet til å styre arven etter sin død og sørge for at arven blir fritatt for kreditorbeslag fra arvingens kreditorer.

– Så har du «slike» utfordringer må du bare slå på tråden, ler Andersen.

– Å kjøre MC er langt mer morsomt enn å praktisere som advokat, men det har vært et godt levebrød siden jeg avsluttet studiene. Ingen dag er lik når man er advokat og praktiserer et fritt yrke. Gjennom å jobbe med kunder holder man seg også ung og kreativ, mener han. 

Økt vekst i årene fremover

Andersen er nylig tilbake fra et seminar og foredrag på Columbia University i New York i regi av FIA (Federation Internationale de l'Automobile) hvor han også sitter i styret internasjonalt. NAF er medlem av den internasjonale paraplyorganisasjonen FIA sammen med 226 andre medlemsorganisasjoner i 132 land forteller Fredrick Andersen.

Sammen har disse organisasjonene over 100 millioner medlemmer med fokus på å gi medlemmene god verdi for medlemskapet, inkludert veihjelp i hele Europa om du har plutselig behov for assistanse. NAF er med på en rekke forbrukertester og den formelle og uformelle kontakten gir erfarings- og kompetanseutvikling som kommer medlemmene til gode.

Tilbake til USA og Colombia University.

– Her var det mange gode foredrag som blant annet tok for seg medlemsorganisasjonenes vekstpotensial i vår tidsalder. Å klare å være moderne og møte medlemmene aktivt er grunnlaget for suksess. I våre medlemsundersøkelser ser vi at 36.000 oppgir at de har motorsykkel, så det er trolig et godt potensial for ytterligere vekst i NAF-MC fremover, forteller Andersen.

Videre vet vi at det finners 165.000 registrerte store mc-er og vel 500.000 som har førerkort på stor eller liten motorsykkel i Norge.

– Så bare veihjelp, medlemstilbudspakke, våre kurs og tema faller i smak og blir kommunisert godt, ja da har vi virkelig et stort potensial, mener Andersen.

Ut på gulvet for å møte medlemmene

– Jeg deltok på et NAF MC-seminar i fjor vinter på NAF bygget ved Havnelagret i Oslo sentrum i forbindelse med MC-messa på Lillestrøm. Det inspirerte, forteller Andersen.

Deretter har jeg brukt dette året til å være ute på gulvet og møtt medlemmene. Blant annet deltok jeg tidligere i høst på et NAF-veilederkurs i regi av Molde og omegn foreningen. Her kjørte jeg en helt ny BMW G310 R men klarte dessverre å kjøre ut av banen under en av øvelsene. Men det gikk bra, og som sprek 64 åring er jeg ikke skremt. Jeg fikk jo også bestått i benskjørhetstesten her, sier presidenten med et smil.

– Ingen skader heldigvis. Men det er også en påminnelse om at fokus på trafikksikkerhet og god kjøring er viktig. Nettopp det å prøve og øve på en sikker og god bane er noe vi i NAF og NAF-MC kan tilby våre medlemmer, sier Fredrick Andersen. Her er det ypperlig for klubber og MC-vennegjenger å leie og bruke våre mange gode baner og bygg rundt om i landet. Videre kan de brukes som møtearenaer for MC-klubbene og vennegjenger som trenger et møtested når det ønskes faglige innlegg om for eksempel kjøreteknikk og sikkerhet fra NAF.

Organisert gjennom Trafikksikkerhetskomiteen

En NAF MC-klubb er å anse som en komité underlagt en lokalavdeling og rapporterer til styret i sin lokalavdeling. Noen av klubbene favner imidlertid over et vesentlig større geografisk område enn sin «moravdeling». Så ledes NAF MC i dag av trafikksikkerhetskomiteen i NAF.

Trafikksikkerhetskomiteen er en av flere komiteer som Hovedstyret oppnevner for å ivareta ulike deler av den frivillige virksomheten i NAF. Komiteens medlemmer velges også av hovedstyret. Trafikksikkerhetskomiteen har fokus på å gjøre trafikanten tryggere og bedre.

– Medlemmene av Trafikksikkerhetskomiteen er også representert i NAF sitt Hovedstyret. I dag ledes den av Dag L. Røysen fra Steinkjer. Videre sitter Margaretha Lein-Stenberg fra Asker og Bærum, Patrick Niermann fra Sauda og Trine Bertram Hagen fra Romerike i komiteen. Videre har NAF sentralt dedikert en egen sekretær bare til NAF MC arbeid. Det er Morten Fransrud som har den rollen. Han er var en av landets mest anerkjente sjåførlærere før han startet i NAF. I rollen som sekretær og koordinator for NAF MC gjør en suveren jobb. Fransrud er MC-fan på sin hals, skryter Andersen.

– Trine Bertram Hagen har et hovedansvar for motorsykkel i komiteen. Også hun har lang erfaring med NAF og NAF MC og er personen som det bare er å ta kontakt med om du lurer på noe med NAF MC eller har innspill til komiteen, forteller Andersen.

Hver klubb har eget styre, økonomi og lager egen aktivitetsplan. For å være med i en NAF MC-klubb må du være medlem i NAF. Du velger selv hvilke NAF MC klubb du ønsker å være medlem i uavhengig av hvor du bor, og hvilken lokalavdeling du tilhører. Det er også muligheter for å være medlem i mer enn en av NAF MC klubbene.

I tillegg har administrasjonen en dedikert motorsykkelkontakt i Kjell Jarslett. Trenger hjelp til noe fra fagmiljøene i NAF Gården er det lurt å ta kontakt med ham. Han sørger for at du får den hjelpen du trenger av de rette personene på huset.

Vi skal brette opp ermene for motorsyklistene

– Vi er godt organisert. Vi har mange medlemmer og har et stort potensial for å vokse ytterligere. NAF MC har mange gode medlemstilbud og jeg tror vi vil være en viktig støttespiller når det nå blir stadig mer fokus på det å skape gode kjøreopplevelser. Gjennom gode tilbud vil vi i NAF bidra til at alle med interesse for motorsykkel får god verdi for å være medlem. Det lover jeg, sier Andersen som avslutter med å brette opp ermene.

Fakta om NAF MC og NAF

Som NAF-medlem med veihjelp og medlem i NAF MC, får du veihjelp for lett og tung MC. Du får også tilgang til et aktivt MC-miljø med ca. 8.500 medlemmer og 24 klubber landet rundt. Medlem i NAF koster kr. 1.220,- og innebærer: Veihjelp i Norge og Europa, bilnøkkelforsikring, juridisk rådgivning, egenandelsforsikring for leiebil, NAF Veibok, Magasinet Motor, Rabatt på NAF-tester, gunstig billån og forsikring og et omfattende fordelsprogram.

Medlemskap og veihjelp koster kr. 210,- for NAF MC

KORT OM:

Navn:
Fredrick Andersen

Rolle:
President i NAF og derigjennom også overhode for NAF MC.

Bor:
Samboer med Brit Farhang og bor på Nesøya i Asker kommune, utenfor Oslo. Er far til fire barn.

Kjører:
Drømmer om en stor sykkel, men har for tiden en Lexus LS 500 privatbil. Når det gjelder MC er målet å ha samme eller skaffe seg «en litt bedre» enn NAFs adm. direktør Stig Skjøstad som er administrerende direktør i NAF kjøpte seg ny motorsykkel i fjor vinter. Det er en BMW R 1200 GSA.

Medlem:
NAF og NAF-MC. Norsk Motorcykkel Union, NMCU.

Hobbyer:
Kjøre bilturer med kabriolet har vært en god hobby i mange år. Videre å kjøre alpint i Kvitfjell eller Wyllerløypa i Oslo. Svarte løper!