Mønsterdybde og alder på dekk 

Minstekravet til mønsterdybde er 1,6 mm på sommerdekk og 3 mm på vinterdekk. NAF anbefaler at du ikke går under hhv 3mm på vinterdekk og 4 mm på sommerdekk.
 
Tilstanden på bilens dekk er meget viktig i forhold til fremkommelighet og sikkerhet. Dekk blir ikke bare forringet av lang kjørelengde, de blir også dårligere over tid. Dekk er ferskvare og egenskapene taper seg etter hvert. Særlig gjelder dette vinterdekk som ofte opplever store forskjeller i temperatur, fra relativt varmt til skikkelig kaldt. Det som skjer er at gummien blir hardere med årene og dermed fungerer også dekkene dårligere. Tommelfingerregelen er at du skal skifte dekk hvert fjerde-femte år selv om mønsterdybden fortsatt skulle tilsi at du kunne fortsette med de dekk du har en stund til.
Om du er usikker på alderen på dine dekk, finner du info om dette her (Eksempelet under viser uke 47 i år 2007):

Er det på tide å kjøpe nye dekk, så har du som NAF medlem gode betingelser på dekkjøp gjennom Dekkmann.

Vask av dekk
Salt, søle, tjære og asfaltstøv fester seg på dekkbanen og kan gi redusert feste selv på dekk med god mønsterdybde. Dersom du kjører på saltede veier, råder vi deg til å vaske hjulene jevnling, helst en gang i uken. Det høres i utgangspunktet ut som et urealistisk prosjekt for de fleste, men tar du en vask av dekkene samtidig som du vasker bilen, har du kommet et godt stykke på vei.

Tenk på hva du vasker dekkene med. Mange produkter fjerne skitten, men du trenger noe som også fjerner asfalt- og tjærerester. Dekkene bør ikke eksponeres for avfettinger, med mindre de er laget for å fungere på gummi. For de fleste av oss vil det sikreste være å bruke et «spesialmiddel for vask av dekk». Dekkene vil etter en slik behandling både se pene ut og du får fjernet rester av salt og asfalt som har satt seg på dekkene.

Vi anbefaler deg også å kjøpe en god børste/kost.
Vasker du dekkene grundig noen ganger i løpet av vinteren, så vil du i mange tilfeller allerede ha forbedret gripeevnen så mye at ytterligere tiltak ikke er nødvendig.

Når du står fast på glatta
Når du skal opp på vinterfjellet betyr veigrep spesielt mye. Det finnes flere produkter som kan brukes for å hjelpe deg opp « den siste kneika».

Turtle Snow Grip –«kjetting på boks»
Dekk klister er en spray som du sprayer på dekkene for å få bedre grep på snø og på is. Turtle Snow Grip legger en form for «tyggegummi» lag på dekkets kjørebane. Den varer 6 til 8 m – nok til at du kommer deg opp den vanskelige kneika – en kald og stormfull vinternatt.
Ulempen er at det helst skal tørke i ett minutt eller fire, etter du har lagt det. Men det er allikevel raskere enn å bli stående fast. Denne bør du ha liggende i bilen til enhver tid! Du vet aldri når du har brukt for den.
Turtle Snow Grip

Autosock
AutoSock er laget i tekstil som tres utenpå dekket. Gir god friksjon på glatt føre. Produktet veier lite, tar liten plass, er veldig enkel å montere og er relativt rimelig. Det funker ikke på absolutt alle underlag, bl.a om du står ute i dyp snø, så kan sokken lett fylle seg med snø og den vil ikke sitte skikkelig på. Gir god friksjon på glatt underlag. Fungerer bra som nødhjelp. Kan også benyttes på piggdekk. Sertifisert av Tyske TÜV.

Easygrip 
Easy Grip er en snøkjetting i kraftig materiale med innvevd kevlar. Kryssmønsteret sammen med 150 stålbrodder. Dette gir godt grep på underlag av både snø, is og slaps. Leveres i par i en liten bag. 
Krever litt øvelse i å sette på. Bør trene hjemme i garasjen før fjellturen. Meget god bruksanvisning. De fleste vil klare å montere Easy Grip for å komme seg ut av knipa med litt trening. 
Testet og godkjent av TÜV, ÖNorm og UTAC. Maks hastighet under bruk: 40km/t 

Hurtigkjetting
Kjettinger/hurtigkjetting kan i noen tilfeller være redningen om du kjører deg fast eller blir overraskende av svært glatt føre. Det krever imidlertid litt øvelse i å sette de på. Forsøk å sette de på hjemme i garasjen. Det er viktig å lese bruksanvisningen nøye før montering. De må være godt strammet rundt hjulet. Løsner de mens du kjører, kan de kile seg fast og skade bilen. Kjettinger skal gi grep, ikke fart! På bruksanvisningen står det maksimal fart du kan kjøre med kjetting. Er bilen forhjulsdreven må du være helt sikker på at kjettingene passer (les bruksanvisningen eller spør bilforhandleren). Vær også forsiktig med rattutslag på forhjulsdreven bil med kjetting montert