Kort fortalt om bruktimportert elbil:

  • Bilene kan mangle utstyr man trenger under norske vinterforhold.
  • Garantier kan være annerledes enn det som er vanlig i Norge.
  • Sjekk nøye både utstyr og garantier om du skal kjøpe ny eller brukt elbil.

Er elbilen tilpasset vinteren?

Skal du kjøpe en elbil som er bruktimportert er det lurt å sjekke hvordan den er utstyrt for norsk vær- og føreforhold. Da slipper du overraskelser.

Heldigvis begynner det å bli flere modeller å velge i, og norske bilforhandlere er ikke lenger like avhengige av å hente biler fra andre land for å mette det norske markedet. Men det er fremdeles bruktimporterte elbiler i bilbutikkene og det er mange av dem på bruktbilmarkedet. 

Kan mangle setevarmere og varmepumpe

Selv om bilen selges i Norge, betyr ikke det at den er tilpasset nordiske forhold. Varsellampene bør blinke hvis du velger biler som er bruktimportert fra sørligere strøk. De mangler utstyr du vil savne om vinteren.

Siste nytt fra motor.no
MOTOR.NO
Powerpoint’en som varsler slutten for bensin og diesel

Dette bildet viser hvor hurtig VW endrer fra 100 prosent forbrenningsmotor til 100 prosent helelektriske biler ved en av sine største fabrikker. Om drøye to uker presenterer VW en helt ny logo og nytt design. – Som både Bobla og Golf, vil ID.3 starte en ny æra for Volkswagen, varsler selskapet.

Er politikerne i ferd med å droppe 2025-målet?

Er politikerne i ferd med å forlate målsettingen om at alt nybilsalg skal være nullutslipp i 2025? Klima- og miljøminister Ola Elvestuen advarer mot å slippe 100 prosentsmålet og mener at det kan få dramatiske konsekvenser hvis målsettingen endres.

Går nesten 70 km på strøm

Omsider kommer modellene som vil gi Mercedes et etterlengtet løft på registreringsstatistikken. Minstemann A-klasse blir ladbar hybrid med klassens hittil beste rekkevidde på strøm.

Setevarme, varmepumpe og batterivarmer er eksempler på utstyr som er nødvendig standardutstyr på elbiler solgt i Norge. Det er også lurt å ta en ekstra titt på hvilken type fjern- og nærlys bilen leveres med. For eksempel er LED-lys vanlig i Norge, men det er ikke like vanlig i andre land. LED-lys gir mye bedre lys i høst- og vintermørket enn halogen-lys gir. 

Dette er rettighetene dine 

Du bør vite hvilke rettigheter de har dersom bilen ikke er tilpasset norske forhold og ikke har det utstyret som er vanlig for nye biler i Norge, sier Nils Sødal. 

Bilforhandleren har et klart ansvar for å ta vare på deg som kjøper. Forbrukerkjøpsloven forplikter forhandleren til å opplyse om forhold som har betydning for kjøpet.  

Lær mer i Elbilpodden!

Vi inviterer aktuelle gjester i studio hver 14. dag og snakker om elbil! 

Se og hør alle podcaster

En profesjonell forhandler bør uttrykkelig informere deg dersom bilen ikke har denne type utstyr. Det holder ikke at dette utstyret ikke står på listen over utstyr til bilen. Salgsmateriellet må spesifiseres med utstyr for norsk vinter som ikke er på bilen, fortsetter han. 

Opplysningsplikt

Bilforhandleren vil også ha plikt til å opplyse om tekniske sider ved bilen som gjør at den er dårlig egnet til bruk i norske forhold. Eksempel på dette kan være startproblemer i kulde, eller dersom norske vintertemperaturer reduserer rekkevidden på bilen ut over det som er normalt. 

Varmepumpe og batterivarmer er viktig for å ha en ålreit rekkevidde på elbilen vinterstid.

Forhandleren har ansvar

Dersom forhandleren ikke informerer om manglende utstyr eller tekniske sider som gjør bilen dårlig egnet for norske forhold, så kan han bli ansvarlig overfor deg som kjøper. Dette kan gi rett til prisavslag, erstatning eller heving av kjøpet, alt etter hvor alvorlig manglene ved bilen er. 

De som vurderer en importert elbil må også være bevisst på garantivilkårene. I Europa er det vanlig med 3 års nybilsgaranti og 5 års batterigaranti mot 5 og 8 år i Norge.   

Kjør trygt og spar penger som NAF-medlem

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Få mer informasjon