Bilutstillingen i Genève er kjent for å vise det ekstravagante og futuristiske. I år var det det batteriteknologien som fikk mest oppmerksomhet, fra elektriske superbiler på millionprislapp til folkelige Honda og Peugeot.

Her er de helelektriske nyhetene, i alfabetisk rekkefølge

Audi

Audi stilte kun med elektriske modeller på standen sin, blant annet tre helelektriske modeller. Alle er basert på VAG-gruppens elektriske plattform MEB.

Q4 e-tron Concept er forventet å bli Audis fremtidige volum-modell. Dette er en kompakt SUV, lillebroren til e-tron Quattro 55 som ruller på norske veier nå. Audi lover firehjulstrekk og batteri på 82 kWh som gir en rekkevidde på rundt 450 kilometer etter WLTP. Q4 kan hurtiglade på 125 kW, som gir fullt batteri på en halvtime. Q4 er fortsatt på konseptstadiet, men ryktene sier bilen blir tilnærmet lik som produksjonsmodell.

  • Når: Produksjonene starter siste halvdel 2020. Det betyr at bilen trolig ikke er på veien før vi skriver 2021.

E-tron GT concept på europeisk jord for første gang. Dette er en sporty kupé basert på MEB-plattformen.  Dette blir et attraktivt sportsbil-alternativ for elbilisten. 95 kWh-batteri skal gi 400 kilometer rekkevidde. 434 kilowatt (590 hK) ytelse skal sørge for godfølelse bak rattet. og, ikke minst lading på 150 kW. 

  • Når: Produksjonene starter siste halvdel 2020. Det betyr at bilen trolig ikke er på veien før vi skriver 2021.

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Bli medlem i dag

Audis andre elbil blir e-tron Sportback, en sporty crossover SUV. En kupé-lignende SUV med batteripakke på 95 kWh som gir over 400 kilometer rekkevidde. Sportback kan hurtiglade på 150 kW som gir deg fullt batteri (0-80%) på en halvtime.

  • Når: Bilene skal etter planen leveres til kunder i løpet av 2020.

Audi-e-tron-Geneve.jpg

Audi e-tron GT er et sporty konsept basert på Volkswagen-konsernets nye MEB-plattform.

Citroën

Franskmennene viste frem mobilitetskonseptet Ami One Concept, et elektrisk mobilitetsalternativ i storbyer. Den lille kubelignede mopeden har en rekkevidde på 100 kilometer og en maks hastighet på 45 km/t. Ami One skal kunne bookes, låses opp og startes med smarttelefonen.

  • Når: Dette er et konsept som ikke nødvendigvis betyr at bilen kommer i produksjon. Samtidig sier Stein Pettersen, pressesjef i Citroen og Opel, at man kan forvente en variant av mobilitetsløsningen på veien i en eller annen form.

Se og hør Elbilpodden spesial fra Geneve!

Elbilpodden_23_2019.m4v

Fiat

Fiat Centoventi heter konseptet. Dette er rett og slett et elektrisk byggesett på størrelse med Fiat Panda.  Utgangspunktet er en rekkevidde på 100 kilometer, så blir det opp til deg selv hvor mye mer rekkevidde du vil betale for, opp til 500 kilometer.  Du velger om du vil ha tak, for så å velge type tak. Fargevalget er begrenset til fire farger men til gjengjeld har du 120 andre valg blant tilbehør og designløsninger. Produsenten mener dette byggesettet vil være en måte holde kostnadene nede på.

  • Når: Om dette blir å se på veien, får tiden vise. Samtidig viser konseptet at Fiat absolutt jobber med en oppfølger til elektriske Fiat 500.

Hold deg oppdatert! Abonnér på vår podcast om elbil!

Følg NAF Elbil på Facebook!

Honda

Honda-e
Konseptbilen Urban EV har gått over til å bli prototypen Honda e. Dette er en liten fireseters pendler-elbil med litt over 200 kilometer rekkevidde. Bilen kan hurtiglade, og skal gi fullt batter i på en halvtime. Om Honda e blir endelig navn er ikke sikkert, men bilen de viste frem i Genève er mer eller mindre lik produksjonsmodellen. Trolig forsvinner led-grillen foran, men det minimalistiske interiøret og speilkameraene beholdes.

  • Når: Honda e kommer trolig i salg mot slutten av 2019.

Honda-E-Geneve2019.jpg

Honda-e er en pendlerbil med rundt 200 km rekkevidde.

Kia

Imagine
Kia viste frem konseptet Imagine for første gang på bilutstillingen. En sedan med lekkert minimalistisk interiør. Fra scenen kom Emilio Herrera, COO i Kia Motors Europe, med et stikk mot produsentene som konkurrerer om å ha den største skjermen på dashbordet, og introduserte likegodt Imagine, med 21 skjermer sammenkoblet på dashbordet. Som sagt, dette er mer en visjon enn en produksjonsversjon, men den viser hvilken retning Kia tar.

Hvor er de store og rimelige?

Jaguar-Ipace-arets-bil-sjefdesigner02.jpg

Jaguar fikk den gjeve prisen «Car of the Year» under bilutstillingen i Genève. Men store og rimelige familie-elbiler glimret med sitt fravær på utstillingen også i år.

Les saken!

  • Når: Dette er et konsept, så bilen kommer ikke til å bli produsert slik den står. Men Kia har uttalt av de skal lansere 5 helelektriske biler i tiden frem mot 2025, så at det kommer flere elbiler fra produsenten er helt sikkert.

e-Soul
Uken før bilutstillingen ble flere detaljer rundt siste generasjon Soul lansert. Den populære elbilen moderniseres, får nær doblet rekkevidde og det ryktes at ladehastigheten dobles så du kan lade med 100 kW. Modellen leveres med to batteristørrelser, på 39,2 kWh og 64 kWh. Med sistnevnte kan du kjøre nærmere 450 kilometer (WLTP). Prisen er ennå ikke klar, men tross det har allerede 1800 personer reservert plass i køen. 

  • Når: Trolig sommeren 2019.

KIA-Imagine-Geneve2019.jpg

Konspetet Imagine fra KIA har hele 21 skjermer koblet sammen i dashbordet.

KIA-E-Soul-Geneve2019.jpg

KIA e-Soul får nærmere 450 kilometer rekkevidde (WLTP).

Mercedes Benz

Mercedes viste frem sin elektriske minibuss EQV. Med dette viser Mercedes Benz at det ikke bare er personbilene som elektrifiseres. EQC ble forøvrig lansert i Norge tidligere i 2019.

  • Når: Til forhandler i 2022

Nissan

Nissan Leaf e+ er ingen nyhet, men Nissan tok selvfølgelig med seg den nyeste generasjonen Leaf for å vise den frem. Batteripakken blir nå på 62 kWh, som gjør at den nå går nærmere 385 kilometer. Ladehastigheten øker også, til 100 kW.

  • Når: Reservasjonslisten har åpnet, og bilene kommer til Norge allerede til sommeren.

Peugeot

e-208
Innen 2025 skal alle modellene fra PSA finnes i minst en elektrifisert versjon. Peugoet tok med sitt nyeste familiemedlem, e-208. Peugeot lover 340 km rekkevidde og hurtiglading på 100 kW som gjør at du bruker en halvtime på å lade 0-80%.

  • Når: Reservasjonslisten åpnet 5. mars og en plass i køen koster symbolske 2208 kr. Kunder skal få bilene fra januar 2020.

Peugeot-e-208-Geneve2019.jpg

340 kilometer rekkevidde og levering i januar 2020 er fakta for Peugeot e-208.

Polestar

Den unge bilprodusenten kom tradisjonelle Genève i førkjøpet og valgte å legge den offisielle lanseringen av Polestar 2 til uka før bilutstillingen. De tok heldigvis med seg et par utgaver av den etterlengtede modellen til Genève, så vi kunne prøvesitte. Polestar 2 er en SUV kupé og er forventet å være en direkte konkurrent til Tesla Model 3. Rekkevidde på 500 kilometer (batteripakke på 78 kWh) og får enn så lenge en pris på rundt 40.000 Euro i Tyskland. Nøkkelens tid er forbi. Her skal smarttelefonen brukes for å åpne bilen, noe som også gjør det lettere å dele bilen med andre brukere.

  • Når: Produksjonen starter i 2020. Vi venter at bilene kommer til norske forbrukere i løpet av 2021.

Polestar-2-Geneve2019.jpg

Polestar 2 går rett i strupen på Tesla Model 3, og har tydelige trekk fra sin eier Volvo.

SEAT

Seat viste endelig frem sitt nye elektriske konsept, kompaktbilen el-Born. Modellen er basert på VAG-gruppens MEB-plattform som blant annet skal gi veldig god plassutnyttelse innvendig.  Kompaktbilen får 420 km rekkevidde og kan hurtiglade på 100 kW. Dette blir Seats andre elbil. Først skal Renault Twizy-imitasjonen Mínimo slippes på markedet.

  • Når: Bilen skal ut i markedet i 2020.

Seat-el-born-Geneve2019.jpg

SEAT el-born er enda en bil basert på Volkswagens MEB-plattform.

Skoda

Vi fikk endelig ta en nærmere titt på Skoda Vision iV. Enn så lenge har vi kun sett skissetegninger av konseptet, men på Genève var den utstilt i levende live. Dette kan bli en praktisk kompakt SUV for familier. Modellen er basert på MEB-plattformen til VAG-gruppen som gir god plassutnyttelse innvendig. SUV’en får firehjulsdrift, rekkevidde på 50 kilometer og bilen skal lades fra 0-80 prosent på en halvtime. Skoda satser også på speil-kamera, og dørene har ikke håndtak. 

  • Når: Etter planen blir den å se på norske veier i 2020.

Skoda-Vision-iv-Geneve2019-02.jpg

Skoda Vision iV, for første gang vist i virkeligheten i Geneve og på norske veier i 2020.

Volkswagen

I.D familien utvidet med ID Buggy, et nikk til 60 tallets lekne Dune Byggy. Dette konseptet er ment for å vise frem hva Volkswagen kan gjøre med MED-plattformen, hvis de vil.

Når: Hvis etterspørselen blir stor nok, kan det hende denne lekne saken settes i produksjon. Men trolig forblir dette et konsept for å vise hva de kan.

VW-ID-Buggy-Geneve2019.jpg

Volkswagen MEB-plattform dratt ut til det ytterste, med retro-aktige ID Buggy.