Kort fortalt om elbiltesten

  • De ni bilene gir den rekkevidden som er oppgitt, og vel så det.
  • De færreste bilene får skikkelig ladefart over lang tid.
  • Kjører du helt tom med elbil, bør du vite om noen viktige tips.

VW e-Golf, Nissan Leaf 40 kWt, Nissan Leaf 62 kWt, Kia e-Soul, Kia e-Niro, Hyundai Kona, BMW i3, Opel Ampera e og Tesla Model 3. De ni bilene har tatt Norge med storm og til og med gitt salgsrekorder. Og de er ikke populære uten grunn.

Praktisk test for folk flest

Dette er gode og populære biler, og etter elbiltesten på typisk norsk sommerføre er gjort med følgende forutsetninger:

Testen er en praktisk brukstest, og ikke en laboratorietest eller test på bane. Dette er slik folk flest ville kjørt bilen, med rundt 15 varmegrader og for det meste tørt føre. Starten var i Oslo med bykjøring, motorvei, riksvei og enkel fylkesvei på østlandet før vi endte opp på E6 oppover Gudbrandsdalen. Turen inneholdt også et par fjelloverganger.

Samtlige biler ble kjørt helt tomme for strøm for å måle den faktiske rekkevidden, og notere hva som skjer når elbilen går i strømsparemodus. Med strømtom mener vi å kjøre helt til bilen stanser, uavhengig av hva som vises av antall kilometer igjen eller prosent i skjermen i bilen.

For orden skyld er det greit å legge til at elbilene rent teknisk aldri kjøres helt tomme for strøm. Elbilen har en «reservetank», gjerne kalt brick protection, i form av at batteriet aldri utlades helt. Du vil ikke få tilgang til den strømmen, men er en sikkerhet som er lagt inn for å beskytte batteriet.  

Syv biler klarte WLTP-rekkevidde

Syv av de ni elbilene klarer WLTP-rekkevidden, og vel så det. Da ble også bilene kjørt en mer krevende rute enn WLTP-testen, med to fjellover ganger, fylkesveier og motorvei.

  • Hyundai Kona kjørte 8,3 mil lengre enn WLTP-rekkevidden.
  • Også Kia e-Niro gir mye rekkevidde for pengene og går 4 mil lengre enn oppgitt rekkevidde.
  • I andre enden kommer e-Golf som kjørte en mil kortere enn oppgitt rekkevidde.
  • Tesla Model 3 kjørte lengst av alle modellene i testen, men stoppet to mil før WLTP-rekkevidden.

Hva som skjer når bilene faktisk er tomme for strøm, varierer stort. E-Soul og Nissan Leaf 62 kWt tømte 12-voltsbatteriet i tillegg til hovedbatteriet i vår test. Når det skjer, må 12-voltsbatteriet lades før elbilen klarer å lade fra en hurtiglader.

Elbilguiden - elbiler i Norge

Atlanterhavsvegen.jpg

Hvilken elbil skal du velge? Se NAFs elbilguide, kryss av for dine ønsker og krav og finn ut hvilken bil som passer for deg!

Elbilguiden

Vi er positivt overrasket over den faktiske rekkevidden på modellene i testen. Det er sjelden at man kjører tom for strøm, men det kan skje. Da er det greit å være klar over at det ikke nødvendigvis er like rett frem som tom tank. I noen tilfeller kan man risikere å stå fast i flere timer før bilen tar strøm igjen.

Store forskjeller på lading

Det er fortsatt mye usikkerhet hvordan lading fungerer i praksis. Derfor har alle bilene vært gjennom ladetester på like vilkår med driftsvarmt batteri.

Testen inkluderte en test av hvor effektivt modellene lader. NAF sin test viser at det er stor forskjell mellom hvor effektivt de ulike modellene lader. Selv under optimale forhold, registrerte vi makseffekten produsenten oppgir kun i korte perioder.

Hyundai oppgir på sine nettsider at det tar 54 minutter å lade Kona opptil 80% på en 100 kW-lader. Det kan være naturlig å tro at man da kan lade med 100 kW, men i realiteten lader du kun med maks 70 kW – da i korte perioder.

Det samme gjelder Kia e-Niro, som også oppgir at den kan lade på 100 kW hurtiglader, men maks lader med 70 kW.

Lær mer i Elbilpodden!

Vi inviterer aktuelle gjester i studio hver 14. dag og snakker om elbil! 

Se og hør alle podcaster

Vi stiller oss undrende til at produsentene er så vage når de omtaler lading. Vi mener forbrukerne er tjent med bedre og mer nyansert omtale av ladeeffekt og hastighet. Lading er et viktig element for folks drivstofføkonomi og tidsbruk i hverdagen.

Effekten reduseres tidlig

Effekten reduseres også tidligere enn vi forventet, i flere tilfeller allerede etter 60% batterikapasitet. Mange elbilister har hørt rådet om å maks lade til 80%, for det er da ladeeffekten reduseres i mange tilfeller. I vår test er det tydelig at det er veldig individuelt når effekten reduseres.

I mange tilfeller er det lurt på plugge ut allerede etter 60 eller 70 % for å unngå unødvendig lange og dyre ladestopp.

Av modellene i testen er det Tesla Model 3 som lader med høyest effekt, men også ladet mest effektivt. Vi fikk 119 kW på Teslas Supercharger på Dombås. Ladekurven er også effektiv, som betyr at den lader jevnt med samme effekt gjennom hele ladesesjonen.

Graf: Slik lader bilene i testen

Grafene for hver modell (se fargeforklaring) viser hvor mye lading bilene tok (kW) og når i ladingen (vist med batteriprosent). Det optimale for brukeren er selvsagt høy ladeeffekt umiddelbart, og så lenge som mulig mot fulladet batteri. Men grafene viser at de fleste bilene kun er innom «toppen» en liten stund i løpet av ladesesjonen.

Favoritten LEAF lader ikke som lovet

Verre står det til med Nissan Leaf 62 kWt. Den er nylig kommet på markedet, og har blitt markedsført med ladeeffekt på inntil 100 kW. Vi målte kun 46 kW som høyeste effekt ved lynlader på Circke K Økern i Oslo.

Chademo-kontakten er i utgangspunktet begrenset til 62,5 kW, som standard i kabelen. Så vi burde fått noe i nærheten av det. Men vi målte altså maks 46 kW. Det er skuffende.

Også 40 kWt-modellen til Leaf sliter med å lade. Den lider forsatt av såkalte «rapidgate», en programvarebeskyttelse av batteriet som begrenser effekten på lading når du hurtiglader flere ganger på en og samme dag. Ved det andre ladestoppet fikk vi kun 32 kW mot 46 kW på første ladestopp.

Vår konklusjon er at bilbransjen fortsatt har en lang vei å gå når det gjelder å kommunisere reell ladeeffekt. Vi tror de er tjent med å være mer nyanserte og realistiske, så ikke forbrukeren blir frustrert når de står ved ladestasjonen og opplever å ikke få det de har betalt for.

Dette sier Nissan om ladeproblemene

NAF har hatt dialog med Nissan Nordic om ladeproblematikken, som svarer følgende. 

– Vi har fått ulike tilbakemeldinger på dette med lynlading for LEAF 62 kWt i Norge. Etter en dialog oppover i vår organisasjon er det fra Nissans side foretatt undersøkelser som har avdekket svakhet i laderne. Det vil si at uavhengig av ladeoperatør, så har de installerte laderne med kapasitet opp til 100 kW fått redusert strømstyrken til 125 ampere. Dermed leverer de ikke ut mer enn 50 kW. Det ser altså så langt ut til å være en glipp som har skjedd her. Det kreves en software-oppdatering av disse laderne for å utbedre forholdet, ifølge opplysningene vi har fått, sier Knut Arne Marcussen, informasjonssjef i Nissan Nordic. 

Se bilder fra elbiltesten!

Motor og NAFs testeteam
Motor og NAFs testeteam 2019 besto av: (F.V) Marius Kromvoll, Harald Wisløff, Peter Raaum, Isabell Andersen Mougios, Monica Haarberg Godø, Anette Berve, Tom Andre Nilsen, Marlene Engan Aasen, Øivind A. Monn-iversen, Audun Bergerud og NAFs egen berger Erik.