To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Dette har vi testet:

  • Hvordan elbilene hurtiglader på sommeren.
  • Forskjeller mellom hurtiglading om vinteren og sommeren.

Hvor mange kilometer lader du? 

Omtalen av hurtiglading spriker mye fra produsent til produsent. Derfor har vi valgt å sammenligne hvor mange kilometer du kan kjøre når du lader i 30 minutter. Da har vi lagt til grunn forbruket bilene hadde i rekkeviddetesten for å beregne hvor langt du faktisk kan kjøre på de minuttene du lader. 

Merk at denne beregningen er en indikasjon på hvor mange kilometer du får, ikke en fasit. Det er mange faktorer som avgjør hvor raskt bilen din lader. Denne utregningen er basert på målingene av effekt og forbruk vi gjorde under testen i juni 2020. Resultatet vil være annerledes på vinteren, når effekten batteriet lades med ofte er lavere. 

Se resultatene fra ladetesten!

Det er store sprik bare innen de ti bilene som lader raskest. På topp troner Tesla Model 3 med 456 kilometer på en halvtime når du lader på Supercharger V3. Taycan kommer “bare” på tredjeplass med 349 kilometer på en halvtime grunnet høyt forbruk under kjøring. 

Det er ingen overraskelse at også begge Audi e-tron-modellene er i toppsjiktet. Både Sportback og SUV 55 lader godt, men har også høyt forbruk som gjør at de ikke stikker av med topp-plasseringen. 

Hyundai Kona utmerker seg også i ladetesten med kombinasjonen av høy effekt og lavt forbruk. Den lader 284 kilometer på en halvtime. 

Vi har fordelt resultatene etter prissegmentene bilene passer inn i. Dermed kan du sammenligne biler innenfor det prissegmentet du er nysgjerrig på, eller klikke deg videre inn på den bilen du vil lese mer om. 

Hvor raskt du får ladet bilen, altså hvor mange kilowatt batteriet lader med, avhenger av mange faktorer. Lader du rett etter at du har begynt å kjøre mens batteriet er kaldt? Har du mye eller lite strøm igjen når du plugger i? Er det kaldt ute eller en varm sommerdag? 

Siden du mange steder betaler per minutt du lader, eller en kombinasjon av minutter og kilowattimer, bør du vite hvordan bilen din lader så du ikke betaler i dyre dommer for strømmen. 

Akkurat som oppgitt rekkevidde (WLTP) er et begrep elbilister fort må lære seg, er kilowatt (effekt) et annet ord det er smart å gjøre seg kjent med. 

Men i motsetning til rekkevidde som har en standardisert målemetode i WLTP, finnes ikke denne standardiseringen for lading. 

Bilprodusentene har flere måter å omtale hvordan bilen lader. De aller fleste gir deg tiden det tar å lade fra 0 til 80 prosent.  

Færre av produsentene omtaler nå kilowatt (effekt). Men hvis de omtaler den, er det viktig å huske at det ikke betyr at bilen lader med den effekten hele tiden. Tvert imot er det bare en del av tiden at ladingen er i nærheten eller på den maksimale effekten.

Som du vil se av grafene i denne testen, har alle bilene ulik ladekurve. Du kan klikke deg inn på hver enkelt bil og se hvordan bilen lader og med hvilken effekt. 

Merk: Ladetesten er gjort etter at bilene er kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass. Alle har ladet fra under 10 prosent til 80 prosent.

Resultater fra ladetesten:

0 til 249 9990 kr  Pris testmodell Km ladet etter 30 min 
MG ZS EV 249 900 kr 202km
Skoda CITIGO-e iV 184 800 kr  148km
VW e-up! 184 900 kr 145km
Seat Mii electric 179 000 kr   143km
250 000 til 349 999 kr Pris tesmodell Km ladet etter 30 min 
Opel Corsa-e 284 900 kr 246 km
Peugeot e-208 314 900 kr

245 km

Peugeot e-2008 326 900 kr 232 km
Opel Ampera-e 335 900 kr 199 km
Renault ZOE Z.E 50 274 900 kr 185 km
Hyundai IONIQ 317 000 kr 181 km
BMW i3 349 900 kr 179 km
VW e-Golf 292 500 kr  140 km
Nissan LEAF 40 kWt 310 500 kr 132 km
Mini Cooper SE 305 800 kr 193 km
350 000 til 449 999 kr Pris testmodell Km ladet etter 30 min 
Tesla Model 3 LR 401 900 kr 456 km
Hyundai KONA 415 000 kr 284 km
Kia e-Soul 372 900 kr 263 km
DS 3 Crossback e-Tense 357 000 kr 245 km
Nissan LEAF e+ 62 kWt 394 900 kr 225 km
Nissan e-NV 200 359 740 kr 81 km
Kia e-Niro 401 900 kr 266 km
600 000 kr til 1 500 000 kr
Pris testmodell Km ladet etter 30 min 
Tesla Model S LR 776 732 kr 386 km 
Porsche Taycan 4S 1 490 000kr 372 km 
Audi e-tron Sportback 55 835 900 kr 343 km
Audi e-tron 55 SUV 739 900 kr 319 km 
Tesla Model X LR 906 032 kr 264 km
Mercedes-Benz EQC 686 100 kr 262 km
Jaguar I-PACE 659 900 kr 212 km