NAF og Motor har samlet 20 av de mest solgte elbilmodellene du får kjøpt i Norge i en og samme test for å vise spennet i rekkevidde, forbruk, ladehastighet og pris.

Kort fortalt om ladetesten:

  • Vi testet ladeeffekten til 20 elbiler under vinterlige forhold.
  • Bilene ble ladetestet etter to timers uavbrutt kjøring og med driftsvarmt batteri.
  • Alle bilene ladet fra maks 10 prosent til rundt 80 prosent.

 

Komplisert hurtiglading

Hurtiglading av en elbil er ikke rett nødvendigvis helt rett fram.

Hvor raskt du får ladet bilen, altså hvor mange kilowatt batteriet lader med, avhenger av mange faktorer. Lader du rett etter at du har begynt å kjøre mens batteriet er kaldt? Har du mye eller lite strøm igjen når du plugger i? Er det kaldt ute, eller en varm sommerdag? 

Denne ladetesten viser at selv om du kjører og lader etter alle kunstens regler, kan det fortsatt være vanskelig å få batteriet driftsvarmt før lading på vinterstid. 

For å ikke betale mer enn du må når du hurtiglader, er det viktig at du lader smart.  

Hyundai Ionic hurtiglading Dal.jpg

KJØR LANGT: På vinterstid er desto viktigere å kjøre i et par timer før du lader, slik at batteriet er varmt og lader raskere.

Uklar omtale av ladehastighet

Akkurat som oppgitt rekkevidde (WLTP) er et begrep elbilister fort må lære seg, er kilowatt (effekt) et annet ord det er smart å gjøre seg kjent med. 

Men i motsetning til rekkevidde som har en standardisert målemetode i WLTP, finnes ikke denne standardiseringen for lading. 

Bilprodusentene har flere måter å omtale hvordan bilen lader. De aller fleste gir deg tiden det tar å lade fra 0-80 prosent. Mercedes-Benz oppgir tiden det tar fra 10 til 80 prosent for EQC, mens Kia oppgir tiden det tar fra 20 til 80 prosent for e-Niro. Jaguar oppgir hvor mange kilometer du skal få på 30 minutter, mens Opel oppgir hvor mange kilometer du lader på en time for Ampera-e

Færre omtaler kilowatt (effekt). Men hvis de omtaler den, er det viktig å huske at det ikke betyr at bilen lader med den effekten hele tiden. Tvert imot er det bare under en del av tiden at ladingen er i nærheten eller på den maksimale effekten. Som du vil se av grafene i denne testen, har alle bilene ulik ladekurve. De aller fleste lader med lav effekt i starten og mot slutten, for å skåne batteriet. Det betyr at du kun vil registrere topp-effekten mot midten av ladeøkten. 

Merk: Ladetesten er gjort etter at bilene er kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass. Alle har ladet fra under 10 prosent til 80 prosent.

Markedets raskeste 

Ladehastigheten for elbilene på dagens marked spriker fra 27 minutter til 90 minutter for «full tank».

De modellene som lader raskest i vår test er Audi e-tron 55 og 50 quattro, som begge bruker 30 minutter på å nå 80 prosent batterikapasitet. 

I grafene under kan du lese mer om hvordan de ulike bilene i de tre prisklassene lader. Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Hyundai Kona hurtiglading Dombås.jpg

LADING: Under rekkeviddetesten vår, måtte vi også hurtiglade da vi hadde kjørt bilene tomme for strøm. Her lader vi på en BKK-stasjon.

Slik lader elbilene

Grafene viser hvor lang tid det tok å lade til ca. 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten. 

 

Hyundai Kona er den bilen som har raskest reell ladetid og lengste faktisk rekkevidde i den laveste prisklassen. Den er imidlertid også den dyreste bilen i denne prisklassen med en pris fra 299 000 kroner. Konaen lader reellt sett ca 50 prosent raskere enn Renault Zoe som har nest beste reelle ladekapasitet i prisklassen. 

I den mellomste prisklassen er det tre biler som skiller seg ut. Da ser vi bort fra Tesla Model 3 som er i en egen klasse i dette prissegmentet. Kia e-soul og e-Niro lader i underkant av 20 mil på 30 minutter, mens Audi e-Tron 50 lader litt i overkant av 20 mil. Dette er gode resultater.

Model 3 fra Tesla ladet raskest reelt sett uansett prisklasse. Ladekurven til Model 3 har en fordel de andre ikke har, siden den er svært effektiv i starten av ladekurven. Dette kan utnyttes til å lade hyppigere, men kort. Det gir en relativt stor gevinst.

 

Audi e-Tron 55 har raskeste ladehastighet i den høyeste prisklasse i NAFs vintertest. Den var ferdig ladet etter 27 minutter og holder ladekurven på et svært høyt nivå gjennom hele testen. 

 

Alle bilene er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til alle de 20 elbilene vi hadde med i ladetesten, og kjørt dem helt tomme for strøm. Bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut rekkeviddetesten.