To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Kort om rekkeviddetesten:

  • Rekkeviddetest av 29 elbiler på sommerføre
  • Alle testbilene, unntatt én, kjører lenger enn oppgitt rekkevidde
  • Det er ikke bare premium-modellene som imponerer

Se alle resultatene fra rekkeviddetesten!

«Inntil» og «Opptil»

Ordene som brukes for å omtale rekkevidden til elbiler er vage. Nettopp derfor har NAF og Motor etablert en testrutine for å måle den faktiske rekkevidden til elbilene som er tilgjengelig på det norske markedet. 

I vinter var det ingen av bilene som klarte oppgitt rekkevidde. Kun et par kuldegrader og sludd reduserte rekkevidden med opp mot 30 prosent sammenlignet med den offisielle rekkevidden.   

Nå har vi tatt med de samme bilene på den samme testruten, for å måle hvor stor innvirkning sommertemperaturen har på rekkevidden. I tillegg har vi utvidet testen med ni nye modeller som har kommet på markedet det siste halve året. En modell er fjernet fra testrekka og vi har tatt med en etterspurt flerbruksbil.

Det betyr at vi landet på 29 elbiler som ble testet på samme dag, under like forhold på samme testrute.

Vi har målt hvordan bilene presterer sammenlignet med oppgitt rekkevidde, den såkalte WLTP-rekkevidden. De fleste produsentene oppgir en generell offisiell rekkevidde, men oppgir også rekkevidden ned på hvert enkelt utstyrsnivå.
Der WLTP-rekkevidden er tilgjengelig spesifikt for testmodellen, har vi brukt denne som referanse. Hvis produsenten oppgir rekkevidde for blandet kjøring eller bykjøring har vi benyttet oss av tallene for blandet kjøring. 
Siden vinterens test har det kommet ni nye konkurrenter på markedet. Blant dem er PSAs nye folkelige modeller; Peugeot e-208, storebroren e-2008, Opel Corsa-e og ikke minst DS 3 e-tense crossback. Alle fire holder det de lover på sommerføre uten å sprenge sin offisielle rekkevidde. 

På den mer eksotiske siden stilte kinesiske Xpeng med en testmodell av G3. Denne bilen kommer til Norge til høsten. Modellen har enn så lenge kun fått estimert en WLTP-rekkevidde på 450 kilometer. I testen ble den kjørt helt tom for strøm og stoppet etter hele 506 kilometer.

I en slik test kommer man ikke unna Teslas tre modeller. På papiret har de markedets lengste rekkevidde, og samtlige gjør det bra i rekkeviddetesten. Model S LR kjørte hele 645 kilometer før den rullet inn på ladestasjonen på Otta med null kilometer igjen på batteriet.
Da hadde testsjåføren kjørt fra Oslo til Dombås, over Hjerkinn og Venabygdsfjellet for så å kjøre ned til E6 igjen, nordover til Dombås og ned til Otta. 9 timer og 58 minutter med kjøring uten en eneste lading.
Men det er mange andre modeller som imponerer stort i testen. Og det med en prislapp som flere føler er overkommelig. De koreanske søsknene Kia e-Soul, e-Niro og ikke minst Hyundai Kona henger på Tesla som en irriterende klegg. Et imponerende lavt forbruk gjør at de tre modellene henger med lenge i rekkeviddetesten.
Opel Ampera-e fikk en aldri så liten revansje i sommerens rekkeviddetest. Etter å ha kommet til kort i vinterens test med testens største avvik målt mot oppgitt rekkevidde, kunne den endelig rulle inn til ladestasjonen med imponerende 512 kilometer.

Rekkeviddetest_sommer2020_02.jpg

LANG REKKE: 29 elbiler utgjorde en lang rekke med biler under fotografering av alle bilene.

Vi har også testet hvor raskt bilene lader 

Samtlige biler ble kjørt til en ladestasjon for å teste hvordan bilen hurtiglader. Les hvordan bilene lader.

Resultater fra rekkeviddetesten:

Bilene nedenfor ble kjørt helt tomme for strøm. Til de stoppet. Bilene ble så hentet  av en bergingsbil og kjørt til nærmeste ladestasjon. 

Bil Oppgitt WLTP på testmodell Faktisk rekkevidde 

Audi e-tron Sportback 55

376 km 436,1 km

DS 3 Crossback E-Tense

320 km 351 km

MG ZS EV

263 km 308,1 km

Mini Cooper SE Electric 

235 km 272 km

Nissan e-NV 200

200 km 276,9 km

Opel Corsa-e

337 km 358 km

Peugeot e-208

340 km 346 km

Peugeot e-2008 

320 km

332 km

Porsche Taycan 4S

463 km 475,1 km

Xpeng G3

450 km 506 km

Alle bilene nedenfor ble kjørt helt tomme for strøm under vinterens rekkeviddetest, og siktet seg derfor inn mot en ladestasjon og kjørte så nærme 0 prosent som mulig.

Bil Oppgitt WLTP Faktisk rekkevidde 

Audi e-tron 55 quattro 

370  km 399,6 km

BMW i3 120 Ah 

310 km 319 km

Hyundai IONIQ

311 km 342,2 km

Hyundai KONA electric

484 km 568,4 km

Jaguar I-PACE

436 km 454,7 km

Kia e-Niro

455 km 524,7 km

Kia e-Soul

452 km 520 km

Mercedes-Benz EQC

403 km 434 km

Nissan LEAF (40 kWt)

270 km 305,3 km

Nissan LEAF e+ (62 kWt)

385 km 396,8 km

Opel Ampera-e

423 km 512,1 km

Renault ZOE Z.E 50

395 km 453 km

Seat Mii Electric

258 km 278,9 km

Skoda CITIGOe iV

258 km 280,0 km

Tesla Model 3

560 km 612 km

Tesla Model S

610 km 645 km

Tesla Model X

507 km 546,7 km

VW e-Golf

231 km 259,2 km

VW e-up!

258 km 289,5 km