NAF og Motor har samlet 20 av de mest solgte elbilmodellene du får kjøpt i Norge i en og samme test for å vise spennet i rekkevidde, forbruk, ladehastighet og pris.

Kort om rekkeviddetesten:

  • Vi testet den faktiske rekkevidden til 20 elbiler på vinterføre.
  • Vi fant ut hva som skjer når elbilene går i strømsparemodus.
  • Dekkdimensjon og utstyrspakke spiller inn på rekkevidden bilen faktisk har.

Hva er WLTP – og hvorfor skal jeg bry meg ? 

Hvilken rekkevidde og hvilket forbruk elbilen har bestemmes av en testsyklus som kalles WLTP (World Light Vehicle Test Procedure). 

WLTP-prosedyren brukes for å typegodkjenne alle biler. Den skal være en mer nøyaktig målemetide enn den tidligere testsyklusen NEDC.

Men som med alle testsykluser er også WLTP kun veiledende for rekkevidde og forbruk. Realiteten er fort noe annet, spesielt under norske forhold.

Testen utføres delvis i et laboratorium. I tillegg kjøres bilene en 23 kilometer lang veistrekning i fire hastighetsintervaller (opp til 56 km/t på det laveste intervallet, inntil 130 km/t i det høyeste). Kjøringen skjer også i sommerlig temperatur. Ut fra disse tallene beregnes forbruk og rekkevidde på bilene.

Det er dette som er forskjellen på en kontrollert test og en kjøretur under vanlige norske forhold. En kjøretur til et norsk høyfjell er en annen realitet, og det er den vår test gir et innblikk i. For det finnes ikke én eneste elbil som har samme forbruk i WLTP-testen som den har på en reise fra Oslo til Dovrefjell. Hastighetene er annerledes, det er mer opp og ned bakker, og vi kjørte bilene i vinterlige temperaturer.

Gjennomsnittlig 18,5 prosent kortere 

NAF og Motors test viser at elbilene du får kjøpt i Norge i dag har en faktisk rekkevidde fra 198 kilometer til 469,8 kilometer på vinterstid. 

Vi ble positivt overrasket over trillingene VW e-up!, Seat Mii electric og Skoda CITIGOe iV. De rimelige bybilene hadde en faktisk rekkevidde på vel 22 mil og et  avvik på rundt 10 prosent fra den oppgitte rekkevidden (WLTP). Det viser at små bybiler til under 200 000 kan fylle stadig større behov for mange. 

Tesla Model S kjørte kanskje ikke overraskende lengst, og stoppet ikke før tripptelleren viste 469,8 kilometer. Elbil-veteranen kunne nok klart noen mil til, hadde det ikke vært for at de siste veistrekkene ble kjørt i tett nysnø. 

Du kan lese mer om premissene for testen og ruta her

Bilberger Hafjell BMW i3.jpg

HJELP: NAF Veihjelp fulgste vår store elbiltest tett i to dager, og berget oss til nærmeste ladestasjon.

Jo mer utstyr, dess kortere rekkevidde 

Avviket sammenlignet med WLTP skulle i realiteten vært enda større, hadde vi tatt utgangspunkt i den annonserte rekkevidden for flere av bilene.

Det fordi WLTP-testemetoden lar bilprodusentene typegodkjenne bilene etter utstyrsnivå - som betyr at vi nå kan få mer nøyaktige rekkeviddemål for bilen avhengig om du velger hjulstørrelse 19, 20 eller 21 tommer. 

Dette er i utgangspunktet positivt, men som bilkjøper er det viktig å ikke la seg lokke av betegnelser som «inntil» og «opptil». Rekkevidden i salgsannonsen er under ideelle forhold i 20 grader, blandet kjøring  og trolig med en helt annen dekkdimensjon enn du vurderer.  

Dette gjelder spesielt SUV'ene, hvor det er mer vanlig å velge større dekkdimensjon som påvirker rekkevidden betydelig. 

For å gi noen eksempler: 

Jaguar I-PACE annonserer med rekkevidde på 470 kilometer på forhandlers nettside. Testbilen vi brukte hadde oppgitt rekkevidde på 436 kilometer på grunn av utstyrsnivået og særlig at dekkene var bredere. Den faktiske rekkevidden ble målt til 333,8 kilometer. 

Audi e-tron 55 quattro annonseres med en rekkevidde på 431 kilometer. Testbilen vi lånte har en rekkevidde på 398 kilometer. I realiteten kjørte vi 341 kilometer.

Vintertest2020_VW-e-Golf_Camilla_Ryste.jpg

INGEN REKKEVIDDEANGST: Kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste, ble veldig glad da hun ble berget av NAF Veihjelp og kjørt til nærmeste ladestasjon.

Så langt kjører bilene 

 

 

 

Alle bilene er også ladetestet

Vi har også testet ladeeffekten til alle de 20 elbilene vi hadde med i vår rekkeviddetest på vinterføre. Ladingen ble testet etter to timers uavbrutt kjøring og med driftsvarmt batteri. Bilene skulle ha maksimalt 10 prosent batterikapasitet igjen ved oppstart av ladingen, og de ble ladet til 80 prosent. Sjekk ut ladetesten her.