Kort fortalt om bilutstillingen i Genève

  • De fleste store merker varsler satsing på elektrisk
  • Store og rimelige elbiler er fortsatt et stykke unna
  • De større bilene leveres gjerne som ladbare hybrider

Bilprodusentene sparte ikke på kruttet under sine lanseringer i Geneve. Utstillingen er en øvelse i spektakulære sceneshow, og i år var det elektriske og delelektriske biler som kapret sceneshowene.

Fremtiden er elektrisk. Sier de...

– Vi vet at fremtiden er elektrisk, var omkvedet fra entusiastiske toppsjefer. Til og med Rolls Royce varsler elektrisk luksus.

Men den vanlige forbruker må nok vente en stund på den romslige helelektriske familiebilen til en kurant pris. Det var først og fremst mindre elbiler, prototyper og konsepter som rullet ut på de blankpolerte scenene.

Og de neste elbilene som kommer er først og fremst såkalte crossover-SUV.

Sannheten er nok hybrid så lenge

Leter du etter en stasjonsvogn til en overkommelig pris vil de fleste bilprodusentene at du velger en ladbar hybrid. Her er utvalget stort, spesielt blant de europeiske produsentene.

Hold deg oppdatert! Abonnér på vår podcast om elbil!

Følg NAF Elbil på Facebook!

Men hvis du vil ha en helelektrisk familiebil med god rekkevidde til rundt 400.000 kroner vil også 2019 skuffe deg. De største elbilene som faktisk er i salg heter fortsatt Tesla Model X og S, Jaguar I-PACE og Audi e-tron. Ingen av dem er spesielt rimelige, og verken de tyske, franske eller asiatiske bilprodusentene hadde noe mer å tilby under Genève-utstillingen.

Se og hør Elbilpodden spesial fra Genève!

Elbilpodden_23_2019.m4v

Nye plattformer gir nye elbiler

Volkswagen hadde riktignok med en bil bygget på den såkalte MEB-plattformen. En mengde biler skal bygges på denne plattformen. Og mens Norge venter på «elektrisk Passat», mener Volkswagen at den mer kompakte MEB-plattformen gir biler som får stor innvendig plass, tross mindre ytre størrelse enn en tradisjonell norsk familiebil.

Dette er de elektiske nyhetene fra Genève

Audi-e-tron-Geneve.jpg

De elektriske bilene stjal sceneshowene under bilutstillingen i Genéve 2019.

Les hele saken!

Førstemann ut er Volkswagen ID.

– Denne får en utvendig størrelse som en Golf, men innvendig plass som en Passat, forteller direktør i Volkswagen Norge, Harald Edvardsen Eibak i spesialutgaven av Elbilpodden fra Genève. Bilen skal bli «rimelig», men ingen i Volkswagen tør så langt si noe om prisen.

Tidligere har den norske toppsejefen i Møller-konsernet, Terje Male, sagt i Elbilpodden at vi ikke trenger den tradisjonelle Passaten med den nye MEB-plattformen.

Kostbar elektrisk vinner av Årets bil

Heller ikke vinneren av den gjeve prisen Car of the Year 2019, Jaguar I-PACE, kan sies å være noen vinner for den jevne norske lommebok. Rimeligste utgave ligger på rundt 650.000 kroner. I-PACE stakk av med en knepen seier som årets bil.

Hvorfor tar det så lang tid før de større og rimelige elbilene kommer på markedet? En årsak er selvsagt at elbiler er en enorm kostnad for bilprodusenter som tradisjonelt har bygget biler med bensin- eller dieselmotorer. Fabrikker må bygges om, arbeidere omskoleres og nye råvarer kjøpes inn. Og den viktigste råvaren i en elbil, batteriet, er fortsatt kostbart.

Jaguar-Ipace_arets-bil-2019-sjefdesigner.jpg

En lykkelig sjefdesigner i Jaguar tok i mot prisen for Car of the Year under bilutstillingen i Genève. Men I-PACE er ingen vinner tilpasset den jevne norske lommebok.

Nye elbiler bygges fra grunnen av

Dessuten vil produsentene bygge neste generasjons elbiler helt fra grunnen av. I noen år har mange bilprodusenter elektrifisert modeller som er designet for bensin- eller dieselmotorer. Harald Edvardsen Eibakk forklarer det slik:

– Tidligere har vi satt inn batterier der det passer. Vår nye MEB-plattform er en elektrisk bil fra grunnen av, der batteriet ligger i bunnen, forklarer han.

Venter til krav fra myndighetene

Men hvis man ser bort fra Tesla, som ikke har noen historikk og tradisjon å ta vare på, er også bilbransjen varsomme med å gå for fort fram. De ønsker kontroll på markedet, og europasjef i KIA, Emilio Herrera, mener i spesialutgaven av Elbilpodden at mange produsenter venter med å lansere flere elbiler til utslippskrav og straff fra lokale myndigheter slår inn med full tyngde.

– For EU sin del vil det dreie seg om bøter på flere hundre millioner Euro hvis man ikke tilfredsstiller utslippskravene. Enkelte merker vil kanskje måtte trekke seg ut av markeder med strenge krav, mener Herrera.

Emilio-Herrera-KIA.jpg

– Krav fra myndighetene vil presse fram elektriske biler. Alternativet er skyhøye bøter, sier KIA-sjef Emilio Herrera, her i samtale med Elbilpoddens Anette Berve i Genève.

Vent, eller kjøp noe annet?

Så hva er rådene til den jevne forbruker? Vil man ha elbil med god størrelse og lav pris blir det enten å vente eller kjøpe brukt. Hybrider i forskjellige varianter er selvsagt en løsning, men produsentene omtaler dette som en «overgangsteknologi». 

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Bli medlem i dag