DETTE ER SAKEN: NAF og Motor har testet rekkevidden og ladeeffekten på ni populære elbiler. Les hovedsaken her.

Kort fortalt:

  • Nissan Leaf 62 kWt oppnådde kun 46 kW som høyeste effekt i vår ladetest 2019.
  • Den vil ikke kunne lade med mer enn 50 kW før ladestasjonene oppgradereres til ny teknisk standard for CHAdeMO.
  • Også Leaf 40 kWt kan slite med lading hvis du hurtiglader flere ganger på en og samme tur. 

Lader halvparten så raskt som lovet

Mange har ventet på nye Nissan Leaf med bedre rekkevidde og hurtigere lading. Den har endelig kommet på markedet i form av en 62 kWt-batteripakke, som gir deg 385 kilometer rekkevidde. 

Modellen markedsføres med å være klar for å lade med 100 kW, men vår test viser at den kun lader halvparten så raskt som lovet. 

Vi målte kun 46 kW som høyeste effekt ved lynlader på Cirkel K Økern i Oslo. (Kan du sette inn temperatur/været også?)

 

Forklaring: Ladekurvene viser hvor effektivt elbilene lader i løpet av en ladesesjon. Grafen viser hvor høy effekt (kW) vi oppnådde i ladetesten ved å gjøre målinger hver 10 prosent fra 20 prosent - 90 prosent batterikapasitet.

CHAdeMO-standarden er flaskehalsen 

Problemet ligger i selve ladestandarden Nissan benytter. De er en av de få produsentene som har valgt CHAdeMO-kontakt som ladestandard i bilene sine.

Den tekniske standarden til CHAdeMO begrenser ladeeffekten til 62,5 kW, og alle nåværende CHAdeMO-kabler har en begrensning på 500 V og 125 A, som i praksis gir maks 62,5 kW. 

For at nye Leaf skal lade med høyere effekt, må samtlige ladekabler byttes ut så de støtter 100 kW lading (500 V, 200 A).

Når dette er på plass vil trolig Nissan Leaf 62 kWt kunne lade med 74 kW på en lydlader, men du vil fortsatt ikke oppnå 100 kW – selv om lynladeren kan gi andre biler det. 

Lyst til å lese hele rekkevidde- og ladetesten av Nissan Leaf 62 kWt? Sjekk ut testen vår.

Også 40 kWt-modellen sliter

Også Nissan Leaf 40 kWt sliter med å lade. Den lider forsatt av det som har blitt kalt «rapidgate», en programvarebeskyttelse av batteriet som begrenser effekten på lading når du hurtiglader flere ganger på en og samme dag.

I vår første ladetest målte vi 46 kW som høyeste effekt, mens på den andre ladetesten noen timer senere fikk vi kun 32 kW.

Lyst til å lese hele rekkevidde- og ladetesten av Nissan Leaf 40 kWt? Sjekk ut testen vår.

Forklaring: Ladekurvene viser hvor effektivt elbilene lader i løpet av en ladesesjon. Grafen viser hvor høy effekt (kW) vi oppnådde i ladetesten ved å gjøre målinger hver 10 prosent fra 20 prosent - 90 prosent batterikapasitet. Nissan Leaf 40 kWt oppnådde 45 kW som høyeste effekt, og dalte rask nedover ved 70 prosent. Ved 90 prosent var effekten nede på 21 prosent.

Nissan om ladeproblematikken

Vi har hatt dialog med Nissan Nordic om ladeproblematikken, som svarer følgende:

– Vi har fått ulike tilbakemeldinger på dette med lynlading for LEAF 62 kWt i Norge. Etter en dialog oppover i vår organisasjon er det fra Nissans side foretatt undersøkelser som har avdekket svakhet i laderne. Det vil si at uavhengig av ladeoperatør, så har de installerte laderne med kapasitet opp til 100 kW fått redusert strømstyrken til 125 ampere. Dermed leverer de ikke ut mer enn 50 kW. Det ser altså så langt ut til å være en glipp som har skjedd her. Det kreves en software-oppdatering av disse laderne for å utbedre forholdet, ifølge opplysningene vi har fått, sier Knut Arne Marcussen, informasjonssjef i Nissan Nordic. 

Når det gjelder rapidgate sier Nissan følgende: 

–  For Leaf 40 kWt produsert frem til mai 2018, finnes det en software-oppdatering kundene kan få installert på sine biler dersom de oppsøker som forhandler. Biler produsert etter dette har denne oppdateringen med fra produksjonen, forklarer Marcussen. 

Til orientering: Bilen vi var utstyrt med hadde tilsynelatende ikke fått innstallert sofwareoppdateringen, da vi slet med overoppheting av battieret under hele den to dager lange turen.