15. mars i 2021 stenges en av Norges første Tesla Superchargere. Stasjonen i Aksdal (bildet) ble åpnet i 2014, og er et viktig ladeknutepunkt mellom E134 og E39 øst for Haugesund mot Ryfylke i øst og Vestland fylke i nord. Dagens stasjon har mulighet for både klassisk Tesla Type 2 for Model X og S og CCS for Model 3.

Tesla skal nå  bygge en helt ny Supercharger V3, altså tredje generasjons Supercharger med effekt opptil 250 kilowatt. Denne vil kun få CCS-standarden.

Fra 15. mars 2021 betyr det altså at man kun kan lade med CCS på den viktige Superchargeren i Aksdal.

Elbilpodden: Ionity vil gjøre hurtiglading «Tesla-enkelt»

Noen Teslaer må oppgraderes

For Tesla Model 3, og Model Y når den kommer til Norge, vil dette være uproblematisk. Disse bilene har CCS som ladestandard. Det samme gjelder Model S og Model X solgt etter mai 2019 i Norge. Disse bilene har en medfølgende kompakt adapter som enkelt kobles mellom CCS-laderen og bilen.

Men – eiere av Model S og X som ikke har adapter vil ikke få ladet i Aksdal etter mars neste år med mindre de oppgraderer bilen med CCS-adapteren.

Les også: Verdens største elbiltest 2020

Kan skje andre steder også

Årsaken til at den gamle stasjonen må legges ned begrunner Tesla med «lokale forhold», og Even Sandvold Roland i Tesla opplyser at det ikke er konkrete planer om å systematisk skifte ut V2-ladere med de nye V3-laderne som kun har CCS andre steder i landet.

Les også: Skikk og bruk på ladestasjoner

– Vi kan ikke utelukke tilsvarende situasjoner andre steder, men vi forsøker å unngå det, opplyser Roland.

CCS_lading_Tesla_overgang.jpg

Ladekabel med CCS på en Tesla Model X med Type 2-kontakt. Mellom bilen og kabelen er Teslas egen CCS-adapter, og bilen hurtiglader på CCS på en annen ladestasjon enn Tesla.

Bilen må på verksted for ombygging

De som rammes av nedstengningen er altså eiere av Tesla Model S og X som ikke har CCS-adapter. Tesla tilbyr denne adapteren, samt en mindre ombygging i bilen, for rundt 3500 kroner. Bilen må inn på et Tesla-verksted for en slik ombygging. Med en slik adapter får man tilgang til alle nye Tesla Supercharger med CCS, samt alle andre ladeoperatører som bruker CCS til hurtiglading. Sånn sett blir lademulighetene enda mer fleksible etter ombyggingen siden man har tilgang til både tradisjonell Tesla Supercharging ved å ikke bruke adapteren og alle slags CCS-ladere med adapteren.

NAF har testet Teslas CCS-adapter et års tid, og den er kompakt og fungerer knirkefritt. Men – det er selvsagt «enda en ladedings» som kan bli borte.

Vårt tips er å merke adapteren med navn og telefonnummer. Har man dårlig tid er det lett å glemme den!

Kjør trygt og spar penger som NAF-medlem

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Få mer informasjon