Her er følgernes beste vinter-tips for ferske elbilister: 

Ha en god ladeløsning  

Jan Tore skriver:  

  • Så sant det er mulig, sørg for å ha en god ladeløsning der bilen står parkert over lengre tid. Ha for vane å koble til bilen, og sett på forvarming av bilen før du skal ut å kjøre. 
    Trenger du hurtiglading så gjør det før du parkerer så lenge at bilen blir kald, ikke når du starter opp igjen

Enkel eller dobbel forvarming 

Husfar Richard sverger til forvarming. Han skriver:  

  • Forvarm bilen 15 min før kjøreturen. Kjør som du alltid har gjort så går det fint.

Han får støtte av Ole, som har ett triks til:  

  • Ole skriver at han på ekstra kalde dager og skal langt, kjører to forvarminger etter hverandre når bilen er tilkoblet strøm. Da blir interiøret ordentlig gjennomvarmt. Det er for at ikke bare luften i bilen og kun overflatene på interiøret varmes.

Varmt batteri er viktig 

Et varmt batteri yter best, skriver Jostein.

Batteriets kapasitet reduseres i kaldt vær, men en elektrisk motor bryr seg ikke stort om det er kaldt. Elbiler er godt rustet til sprengkulde.

  • Forvarm alltid bilen og batteriet noen minutter før avreise. Lad rett før du skal dra hjemmefra, lading genererer varme i batteriet. Hurtiglading fungerer best når batteriet er varmt, beregn gjerne en times kjøring før du vurderer stopp på en hurtiglader. Har du Tesla, bruk navigasjon, da varmer bilen automatisk batteriet før superladerstopp. Bruk rattvarme og setevarme, da kan du senke temperaturen i bilen noen grader og sparer strøm. 

Kaldt batteri lader tregt 

Frode har ett klart tips: 

  • Trenger du hurtiglading om vinteren, planlegg for å gjøre det når det er litt lunk i batteriet. 

Lad når du kan, ikke når du må  

Julianne og Jens tipser begge om å lade smart for å ikke bruke lengre tid enn vanlig:  

  • Lad alltid når du kan, ikke når du må 

Lad når det er lite på batteriet 

Daniel Alexader tipser om å ikke lade før det er under 10 prosent:

  • Forvarming før avreise. Sett på auto varme, helst ikke hurtiglad før 10% og ikke hurtiglad mer enn du må. 

Bruk setevarmer 

Sylvia tipser om å bruke setevarmere og rattvarmer,  for det går på varmepumpen:  

  • Varm alltid bilen opp før kjøring og hurtiglad varm bil. Prøv å hold bilen mellom 40 og 80% 

Hun får støtte av Bjørn som skriver: 

  • Skru ned varmen i kupéen om du ikke har barn eller kjæledyr i bilen som må ha god varme. Setevarme er mer effektivt enn varm luft og bruker mindre energi på å holde deg varm. 

Vær forsiktig med regenerering 

Bjørn minner om at det kan bli glatt i svningene med regenerering:

  • Vær også obs på hvor aggressiv du har satt regenereringen til bilen på, vår Hyundai Ioniq ble til en kjelke i starten før vi skjønte at det var regen som låste dekkene og fikk oss til å seile avgårde. 

JP Fagerback kommer ikke bare med ett tips, men syv:  

Han skriver:  

  1. Forvarm bilen mens den er koblet til strøm. Når bilen er forvarmet så bruker du mindre av rekkevidden til å varme bilen mens du kjører.
  2. Lad bilen litt like før kjøreturen starter for da er batteriet varmere og du får litt bedre rekkevidde. Varmt batteri fungerer bedre enn kaldt batteri. 
  3. Bruk varmen i setet i stedet for høy temperatur i kupeen. 
  4. Ikke bruk Eco-modus, hvis du ikke absolutt må, for da fungerer ofte varmeapparatet dårligere. 
  5. Kjør konservativt for du har generelt mindre rekkevidde. 
  6. Følg elbilens ABC (Always Be Charging), for all strøm du kan få inn i batteriet er fordelaktig. Det er også veldig viktig å starte lading når du parkerer og batteriet fortsatt er varmt for da tar det til seg mer strøm. 
  7. Når du må hurtiglade gjør det på så varmt batteri som mulig. Lad ikke mere enn du trenger for de siste 25-30% tar enda lengre tid og det koster flesk. 

Les alle tipsene på NAF Elbil på Facebook