– Å fjerne elbilfordelene bryter både med regjeringserklæringen, om at elbilfordelene ligger fast ut 2021, og den forutsigbarheten som bilkjøperne trenger i årene framover, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Forskerne anbefaler økte bilavgifter for å få ned biltrafikken og få flere over på kollektivtrafikk.

- Her synes vi forskerne bommer helt på de politiske realitetene. Poenget med elbilfordelene har vært å få ned klimautslippene, ikke å få ned biltrafikken. Norge er langstrakt, og mange er avhengige av bilen i sin hverdagsreise, sier hun.

Det trengs 5000 nye hurtigladere i Norge innen 2025. I tillegg bør det være momsfritak på hjemmeladere. Les NAFs ladeplan til regjeringen!

Samme uke varsler regjeringen at statens inntektstap fra elbilfordelene koster mer enn forutsatt.

- Dette kan ikke komme som noen overraskelse på regjeringen. Regjeringen har selv vært med på å sette et mål om at i 2025 skal alle nye biler som selges ikke slippe ut noe som helst. Vi ser at dette virker, sier hun.

2021 blir et viktig elbilår. Da kommer en rekke spennende modeller og større utvalg av biler til lavere priser enn vi ser i dag.

- Hvis norske myndigheter skal nå målet om rent nullutslippssalg i 2025 kan de ikke begynne å justere på rammevilkårene nå, sier Ryste.