Kort fortalt om Tesla og servicetid

  • NAF er bekymret for altfor lang servicetid
  • Tesla har ansatt flere hundre nye medarbeidere, og har flere andre tiltak på trappene.
  • Tesla erkjenner at problemene har hatt negative konsekvenser for kundene.

Svært mange Tesla-eiere har ventet i månedsvis, kanskje opptil et år, på serviceavtale. Mange NAF-medlemmer har uttrykt sin misnøye, og Tesla har også måttet tåle juling i både sosiale medier og nyhetsmediene.

NAF har kjørt Tesla Model 3

Tesla_Model3_supercharging_Tesla_fabrikken.jpg

Banebrytende design, lynrask og lettmanøvrert. Vi har kjørt Tesla Model 3 i California.

Les mer!

NAF har sendt Tesla et bekymret brev og bedt om forklaring på hvorfor det tar så lang tid å få servicetime. Brevet ble sendt rett før Elon Musk besøkte Tesla i Norge, og allerede etter kort tid var svaret fra Tesla klart.

Frustrerte medlemmer

NAF har hatt samtaler med Tesla Owners Club Norway (TOCN), og henvendelsene til både NAF og TOCN sier det samme: Tesla-eiere er frustrert over manglende servicekapasitet, manglende kommunikasjon internt i Tesla og at biler blir stående urørt i lang tid etter at de er levert til avtalt service.

NAF påpeker også at Tesla ligger på en oppsiktsvekkende fjerdeplass på Forbrukerrådets liste over firmaer det er klaget mest på i 2018.

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Bli medlem i dag

Dette er Teslas tiltak for bedre service:

Tesla har svart NAF utfyllende på bekymringene, og hevder at det er satt i verk flere tiltak.

  • Det norske serviceteamet har fått over 360 nye medarbeidere i løpet av 2018. Det er en dobling av antall ansatte i denne avdelingen. I tillegg opplyser Tesla at det skal ansettes enda flere i 2019.
  • Enkelte servicesentra vil få flere skift for å ta unna køen.
  • Den amerikanske bilprodusenten vil utvide og bygge nye servicesentra.
  • Tesla lover også å forbedre interne rutiner slik at kundehenvendelser kan overleveres riktig mellom avdelingene.
  • Tesla vil fortsette å utvikle prosjektet med rullende verksteder. Her er Tesla i dialog med Statens vegvesen siden dagens forskrifter setter begrensinger for mobile verksteder. Tesla har fått tillatelse til et prøveprosjekt med mobile verksteder, og mener at svært mange reparasjoner kan løses der kunden er, enten på jobb eller hjemme.

NAF følger fortsatt med

NAF kan forsikre medlemmene om at vi fortsatt vil følge nøye med på Tesla og servicenivået. Ikke minst gjelder dette når tusenvis av Model 3 ruller inn på det norske markedet og vil sette Teslas serviceapparat på ytterligere prøver.