På hverdagsreisene våre kjører vi rolig og bremser kontrollert. Siden det er mindre bremsekraft på bakbremsene, betyr dette at mesteparten av bremsingen skjer med forbremsene. Derfor er rust på bremseskivene bak vanlig på nyere bensin- og dieselbiler.  

For elbilistene er dette en enda større utfordring siden bremsene brukes langt mindre på elbiler enn bensin- og dieselbiler. Elbiler har regenerering. Det betyr at bilen på en måte bremser selv samtidig som det gir strøm til batteriet. Konsekvensen er at bremsene brukes langt mindre og gir økt fare for rust.  

Sett av litt tid til bråbremsing 

Skal du unngå dyre verkstedregninger er det derfor lurt å ta noen forhåndsregler. Det du enkelt kan gjøre selv er å bremse hardt i kontrollerte former noen ganger gjennom vinteren. Da får du vekk rusten før den tar ordentlig tak i metallet på bremseskiveneBruk gjerne parkeringsplassen hjemme eller finn deg et annet sted der du kan bråbremse uten at det er til fare for deg selv eller andre. 

I tillegg er det lurt å spyle bremseskivene litt ekstra når du vasker bilen. Det er lurt å vaske bilen og spyle godt av bremseskivene ofte om vinteren. Gjerne annenhver uke.

Ta en sjekk av bremsene 

Rust, skitt, salt og støv kan føre til at bremseklosser og -kalippere setter seg fast og bremseskiven ruster. Da må dette demonteres, rengjøres og smøres for å bli i orden igjen. 

Hør med verkstedet om dette er en del av sjekkpuntkene når du har bilen på service. Hvis ikke, bør du be om det.

Er du usikker på bremseklossene og -kalipperene på din bil trenger smøring, kan du bruke ditt nærmeste NAF-senter for å sjekke det.  

Er uhellet ute må bremsene skiftes 

Dersom rusten har satt seg og bremseskivene er ødelagt, er det dessverre ingen vei utenom: Da må de skiftes. Er du NAF-medlem får du 10 prosent rabatt på dette på et NAF Verksted.