Motors nyeste tester av sommer- og vinterdekk viser heldigvis at mange av dekkene med de sikreste egenskapene også har lav rullemotstand. 

Stor forskjell i rullemotstand

Det er stor forskjell på hvor lett de forskjellige dekkene ruller. Spesielt gjelder dette for vinterdekk, der ingen piggdekk klarer å hevde seg mot de piggfrie dekkene. Motors nye vinterdekktest viser at Continental ContiVikingContact 6 har den laveste ullemotstanden. I den andre enden av skalaen finner vi Kumhos piggdekk Wintercraft Ice som vil gi deg en økning i forbruket på 5,3 prosent og et tilsvarende kutt i rekkevidden. 

Ikke stol blindt på hva som oppgis i reklamene. Målestandarden NEDC er et svært optimistisk anslag på rekkevidde og passer dårlig i Norge.

– Du bør likevel ikke stirre deg blind på rullemotstanden. Sjekk også at det dekket du velger gir deg godt bremsegrep og god evne til å motstå vannplaning, sier NAFs dekkekspert Rune Korsvoll. 

Forskjell på liten og stor bil

Dekkmann-kjedens produktsjef Torleiv Haukenes har jobbet med dekk i mange år og gir følgende råd til elbil-eiere som skal kjøpe nye dekk. 

– Jeg vil dele de elektriske bilene inn i to grupper: Den ene er de mindre bilene med kort rekkevidde som stort sett brukes i by og kjøres i lavere hastigheter. På slike biler ville jeg sett mye på rullemotstanden for å få lengst mulig rekkevidde. Mange produsenter utvikler nå spesielle lettrullende dekk beregnet på elbiler. Med slike dekk kan du få et forbruk som er 5 til 10 prosent lavere enn med mange andre dekk, sier Haukenes. 

– For større elbiler med lang rekkevidde, vil jeg anbefale at du i tillegg til rullemotstanden ser nøye på egenskaper som våtgrep på sommerdekkene og is- og snøgrep på vinterdekkene. På grunn av store batterier, er disse bilene ofte tunge. Da trenger du dekk med godt grep for å kunne stoppe i kritiske situasjoner, sier Haukenes, og avslutter: 

– Å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren er i hvert fall en dårlig løsning. Disse har høyere rullemotstand enn sommerdekk og vil stjele mange kilometer av rekkevidden på bilen din. 

Sommerdekk med lavest rullemotstand

Økning i forbruk i prosent:

  • Pirelli Cinturato P7 Blue: 0,0 % 
  • Nokian Hakka Blue2: 0,3 % 
  • Barum Bravuris 3: 0,7 % 
  • Goodyear Eff.Grip: 1,0 % 
  • Continental Premium Contact 5: 1,1 % 
  • Dunlop Sport Blue Response: 1,1 % 
  • Yokohama BluEarth: 1,4 % 

Fra Motors sommerdekktest 2017

Vinterdekk med lavest rullemotstand

Økning i forbruk i prosent:

  • Continental VikingContact 6: 0,0% 
  • Nokian Hakkapeliitta R2: 0,1% 
  • Goodyear ULtragrip Ice2: 0,8% 
  • Linglong Green-Max WinterIce: 0,8% 
  • Pirtelli Ice Zero FR: 0,8% 
  • Michelin X-Ice 3: 1,2% 
  • Hankook Winter I*Cept 2: 1,2% 

Fra Motors vinterdekktest 2016

Tallene angir økning i forbruk i forhold til dekket med lavest rullemotstand. Det var 18 dekk med i sommerdekktesten. Dekket med høyest rullemotstand fikk 3,7 %. I vinterdekktesten var det med 26 dekk. Alle de beste dekkene var piggfrie. Vinterdekket med høyest rullemotstand fikk 5,3%.