Kort fortalt:

  • Kulde kan redusere batterikapasiteten til nesten halvparten
  • Kulde sliter ikke på elbilens motor
  • Sørg for å lade batteriet når det er varmt

Lær mer i Elbilpodden!

Vi inviterer aktuelle gjester i studio hver 14. dag og snakker om elbil! 

Se og hør alle podcaster

Mange frykter at elbiler ikke vil takle kaldt norsk vintervær. Det er nok delvis en misforståelse. Rent teknisk er elbiler bedre stilt i kaldt vintervær enn en bil med forbrenningsmotor. Batterikapasiteten vil reduseres, men klarer du å forvarme batteriet klarer du deg fint. Mange elbiler har mulighet for å forvarme.

Sliter kulde på motoren ved «kaldstart»?

En bil med forbrenningsmotor liker svært dårlig start i sprengkulde. Motoren har en mengde bevegelige deler, men når alt er iskaldt og oljen som skal smøre alle deler er treg av kulde, slites motoren. I tillegg reduseres kapasiteten på startbatteriet i kulde, noe som gjør at det ikke skal så mange startforsøk til før batteriet er tomt. Uten strøm starter heller ikke en bil med forbrenningsmotor.

En ladestasjon er ikke det samme som en parkeringsplass. Med flere elbiler på veiene trengs det «skikk og bruk» på ladestasjonene.

En elektrisk motor har ikke dette problemet. Sammenlignet med en forbrenningsmotor er elmotoren svært enkel med få komponenter. Det er ingen olje som blir treg, og ikke drivstoff som skal antennes. Er det strøm, går elmotoren rundt.

Sliter kulden på batteriet på elbiler?

Batteriet i elbilen tåler fint kulde. Utfordringene oppstår når du skal lade eller bruke batteriet. For å yte maksimalt må batteriet være «driftsvarmt». Det betyr at batteriet har en viss temperatur. Tenk deg mobiltelefonen din på en kald skitur. Har du den i en lomme nær kroppen har du kurant batteritid. Ligger telefonen påslått kaldt i sekken tar det ikke lang tid før batteriet er tomt.

Moderne elbiler har elektronikk som beskytter batteriet for slitasje når det brukes i kulde. Det kan for eksempel bety at effekten reduseres.

Hvordan lader jeg batteriet i kulden?

La oss si du skal på hytta. Når du kommer fram er det mange kuldegrader, men batteriet har kanskje kjørt noen timer og er driftsvarmt.

Hvis du setter bilen på lading umiddelbart vil batteriet ta lading siden det allerede er varmt. Da får du fylt på strøm til hjemturen. La ladekabelen stå i hele tiden.

Hva hvis jeg ikke kan lade bilen i kulda?

Hvis du ikke får ladet bilen i sprengkulde, vil elektronikken beskytte batteriet når du skal kjøre bilen. I tillegg vil rekkevidden være redusert, kanskje ned mot halvparten.

I mange elbiler vil du ikke få full effekt før bilens eget varmesystem har varmet opp batteriet. I tillegg vil regenereringen, altså at bilen bremser seg selv når du slipper gasspedalen og lader batteriet, bli redusert.

Hvis du ikke har lademulighet dit du skal, sørg for å lade batteriet skikkelig opp på en ladestasjon så nær destinasjonen din som mulig. Siden du allerede kjører er batteriet driftsvarmt og vil lade fort. Venter du med å lade til hjemturen, er du avhengig av driftsvarmt batteri for å få effektiv lading.

Hvordan forvarmer jeg batteriet?

Hvis du lar bilen stå på lading i kulda, vil det fylles sakte men sikkert. Før du skal hjem kan flere elbiler starte sin egen varmepumpe, enten med en app på mobilen eller på skjermen i bilen. Hvis du lader på en strømkurs med liten kapasitet vil bilen da bruke strømmen på varmeapparatet i stedet for å lade batteriet. Men fordelen er at forvarmingen ikke trenger å bruke av batterikapasiteten.

For optimal forvarming sjekker du hva bilprodusenten anbefaler. Hvis bilen er koblet til strøm så lenge den er parkert vil det holde en viss temperatur på batteriet.

Hvordan spare på strømmen?

Hvis du er i tvil om du har nok strøm til å komme fram, gjelder det å være smart. Stiller du inn klimaanlegget på 20 grader vil det gi umiddelbar varme. Men dette trekker endel strøm. Setevarmere og eventuell rattvarme bruker mindre strøm enn et klimaanlegg som skal varme opp en stor kupé.

Bruk gasspedalen med omhu. Defensiv kjørestil sparer strøm. Hvis bilen er kald er det ikke sikkert den vil regenerere strøm i nedoverbakker når du slipper gassen, slim, du er vant til med et driftsvarmt batteri.