Kort fortalt:

  • Det holder å kjøre 10 til 20 km/t saktere for å spare mye strøm.
  • Radio og andre elektriske funksjoner bruker minimalt med batteri.
  • Unngå å være en sinke i trafikken, prøv heller å planlegge bedre.

Bjørn Nyland er kjent for å presse elbiler til det ytterste på Youtube. Han tok med seg Hyundai Kona til NAF Trafikksenter Vålerbanen for å sjekke hvor langt han kunne kjøre før batteriet var tomt. Det ble en lang og utmattende kjøretur med såkalt «hypermiling». Det betyr svært lav fart og optimale kjøreforhold kun for å teste rekkevidde.

– Basert på tidligere tester forventet jeg at jeg skulle klare 900 kilometer. Jeg håpet – og fryktet – at bilen skulle klare 1000 kilometer, men da hadde jeg måttet holde på i mange flere timer, forteller Nyland.

 

Se Bjørn Nyland hypermile med Hyundai Kona

 

Kjørte i ring i 39 timer!

Han ga seg etter å ha kjørt 830 kilometer. Da hadde han sneglet rundt i 40 kilometer i timen på baneanlegget til NAF.

– Jeg kjørte i 39 timer, kun avbrutt av en blund på en time. Det var både regn og vind under deler av testen. Dermed kjørte jeg saktere de periodene det var tørt og varmt. Ved å kjøre saktere minimeres energitapet. Bilen ville klart 1000 kilometer under optimale forhold, forteller Bjørn Nyland.

Unngå for lav fart i trafikken

Hypermiling er selvsagt ingen øvelse man kan gjøre i trafikken. Det er ikke tillatt å kjøre i 40 kilometer i timen på motorvei, og det er uforsvarlig og farlig å være våken i mange timer uten pause og søvn. Men Bjørn Nyland tester under kontrollerte forhold på lukket bane, og hypermilingen kan gi noen viktige tips til oss andre.

– Hva er dine viktigste tips når man nærmer seg strømtom og «hypermile» litt i hverdagen?

– Det viktigste er å redusere farten. Men det er ikke nødvendig å kjøre i 40 km/t. Sett at det er 40 kilometer til ladestasjonen og bilen mener det er 35 kilometer rekkevidde igjen. Da vil det holde å redusere farten 10 til 20 km/t for å rekke frem til laderen, sier Nyland.

Fartsreduksjon sparer mest batteri

Fartsreduksjon er det aller viktigste bidraget til strømsparing når man kjører. Bjørn Nyland mener det er mye mer effektivt å redusere farten enn å skru av varmeapparatet.

– Og du sparer nesten ingenting på å skru av radioen, sier han.

Han påpeker imidlertid at han ikke vil oppfordre elbilister til å kjøre i sparemodus hele tiden.

– Elbiler i dag har såpass god rekkevidde og vi har såpass mange ladestasjoner i Norge at det kun er i unntakstilfeller man vil gå tom for strøm.