Elbilene starter lettere enn bensin- og dieselbiler i kaldt vær. Men de som er inne i sin første vinter med elbil, vil merke at rekkevidden er noe annet enn det de er vant med i varmere vær. Tommelfinger-regelen er at man får 20 til 30 prosent kortere rekkevidde om vinteren. I skikkelig sprengkulde kan man risikere en halvering av kjørelengden.

Her er seks tips for å takle vinteren med elbil:

1: Forvarm elbilen før du skal kjøre

Mange elbiler kan forvarme batteriene enten via en app eller ved tidsstyring i bilen. Bruk forvarming for å få lengre rekkevidde og varm bil. Varmer du opp bilen mens den står tilkoblet lader, bruker du heller ikke batteriets egen energi på oppvarmingen.
Rent teknisk er elbiler bedre stilt i kaldt vintervær enn bensin- og dieselbiler. Batterikapasiteten reduseres, men kan du forvarme batteriet klarer du deg fint. Skal du kjøpe elbil bør forvarming stå på sjekklisten.

Les også: Slik forbereder du elbilen på kulda

2: Lad batteriet når det er driftsvarmt

Alle batterier påvirkes av kulde. Tenk deg mobiltelefonen din på en kald skitur. Har du den i en lomme nær kroppen har du grei batteritid. Ligger telefonen påslått kaldt i sekken tar det ikke lang tid før batteriet er tomt. Akkurat det samme gjelder for elbilen. For å yte maksimalt og lade effektivt, må batteriet i elbilen være driftsvarmt.
Hvis du må innom en hurtiglader på turen, er det lurt å ikke lade før du har kjørt i en time eller to. Da er batteriet i elbilen varm og da lader du raskere og billigere.
Det samme gjelder når du lader hjemme, eller på hytta om du har strøm der. Lad med en gang du kommer frem og la bilen stå koblet til du skal ut og kjøre igjen, fortsetter han.

Les også: Skikk og bruk på ladestasjoner

3: Når du føler på rekkeviddeangsten

Hvis du er i tvil om du har nok strøm til å komme fram, gjelder det å være smart. Stiller du inn klimaanlegget på 20 grader vil det gi umiddelbar varme. Men dette trekker en del strøm. Setevarmere og eventuell rattvarme bruker mindre strøm enn et klimaanlegg som skal varme opp en stor kupé.
Bruk gasspedalen med omhu for å unngå rekkeviddeangst. Defensiv kjørestil sparer strøm. Men husk, har du lite strøm er det bedre å stikke innom hurtigladeren i ti minutter enn å skape trafikkfarlige situasjoner.

4: Still inn riktig regenerering

Elbiler bremser nesten helt av seg selv fordi de bruker bremseeffekten til å lade batteriet. Dette er fantastisk når du skal ned fra fjellet og kan lade opp flere kilometer med rekkevidde, men man skal være litt påpasselig på vinterføre også. Kraftig regenerering kan gjøre at du mister kontrollen på glatt føre.
Det er viktig at du stiller regenereringen av bilen etter forholdene du kjører på. Skal du ned en bratt nedoverbakke kan du ha på mye, men kjører du på glatt og svingete vei bør du skru den ned til et minimum eller helt av.

5: Lad opp før du skal over fjellet

Det er alltid skiftende vær i fjellet, og du kan risikere å måtte vente på kolonnekjøring. Et godt tips er å lade opp elbilen på den siste hurtigladeren før du skal over fjellet. Da er du faktisk bedre rustet enn de med bensin- eller dieselbil.
Elbil er mer behagelig når du må vente på å kjøre i kolonne over en fjellovergang. Har man rikelig med strøm, kan man ha det varmt og godt i bilen. Mens de med bensin- eller dieselbil må skru av motoren når snøen fokker seg rundt bilen for å unngå kullosforgiftning.

6: Lad opp startbatteriet

Elbiler har som andre biler, et startbatteri. Er dette noen år gammelt, er det nok ikke i topp form. Derfor er det lurt å vedlikeholdslade startbatteriet når det er kaldt.
En vedlikeholdslader koster ikke all verden og er enkel å bruke. Gi startbatteriet påfyll så elbilen starter i kulda.

VIDEO: Tips for vinterkjøring

Elbiltips for vinteren.mp4

Kjør trygt og spar penger som NAF-medlem

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Få mer informasjon