Omkamp om ny og omstridt vektavgift på elbiler

Får SV det som de vil, blir det nei til vektavgiften. - SV kan sørge for at folk kan skaffe seg en god og trafikksikker elbil i hele landet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.


Kvinne og barn i forsetet på en elbil.
Vektavgift eller ikke? Foto: Johner / © NAF

Da regjeringen la fram forslaget til statsbudsjett i oktober inneholdt det en overraskelse for alle som har bestilt elbil: En ny vektavgift på alle nye biler fra 2023, noe som spesielt ville ramme elbiler. Beregninger viser at avgiften vil gjøre elektriske familiemodeller opp til 25 000 kroner dyrere.

Nå vil SV i sitt alternative statsbudsjett gå "... imot regjeringens forslag om ny engangsavgift for elbil». Regjeringen har som mål å bli enig med SV for å få flertall for statsbudsjettet.

Elbilen er klimavinner

– Dette betyr at slaget om den omstridte vektavgiften ikke er tapt. Nå vil forhandlingene i Stortinget avgjøre om SV vinner fram. Dette bør regjeringspartiene gi seg på, fordi nå står distriktene for tur til å skaffe seg elbiler, sier Handagard.

«

Elbilen er vår tids klimavinner. Siden 1990 har utslippene fra personbilene gått ned nesten 20 prosent, det er få andre sektorer som kan vise til tilsvarende kutt.

NAF mener at forslaget fra regjeringen om en helt ny vektavgift på elbiler var overraskende, og kunne blitt en kortslutning av elbilsatsningen.

– Elbilen er vår tids klimavinner. Siden 1990 har utslippene fra personbilene gått ned nesten 20 prosent, det er få andre sektorer som kan vise til tilsvarende kutt. Derfor var vi svært overrasket over at regjeringen foreslo å avgiftsbelegge elbilen såpass massivt som de gjorde, sier hun. – SV kan sørge for at folk kan skaffe seg en god og trafikksikker elbil i hele landet, sier Handagard.

Dyrere å kjøpe brukte elbiler?

SV vil også beholde elbilrabatten i omregistreringsavgiften slik at det skal være billigere å kjøpe brukt elbil. Elbiler har siden mai 2022 hatt en fjerdedel av omregistreringsavgiften bensin- og dieselbiler har.

– Regjeringen har foreslått at det skal koste nærmere 7000 kroner å omregistrere en brukt elbil. Det er andre gang at regjeringen forsøker seg på dette, og SV har allerede sagt nei til dette én gang. Denne formen for omkamp burde regjeringen spart seg for, og det forslaget bør legges i skuffen for godt, sier Handagard.

NAF gjør elbil-hverdagen enklere

NAF jobber på flere fronter for å påvirke Statsbudsjettet. Vi bruker mediene aktivt, og vi har jevnlige møter med politikere i regjeringen og på Stortinget.

I tabellen nedenfor kan du se hvor mye den foreslåtte vektavgiften vil bli for ulike populære familieelbiler.

Publisert: 4. november 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023

Ingunn Handagard,

Les også


Fant du det du lette etter?