To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast hver sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjører samme rute hver sesong og med like innstillinger for å kunne sammenligne resultatene. Les hovedsaken her.

Audi e-tron quattro 50*

Pris: fra 499 000 kr
Batteri: 71 kWt (64 netto)
WLTP-rekkevidde: 299 km
Vår rekkevidde: 259 km
WLTP-forbruk: 24,9 kWt/100 km
Vårt forbruk: 24,4 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om e-tron 50:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Skal bruk 30 minutter på å lade til 80 prosent.
  • Vi brukte 30 minutter på 6 til 82 prosent.

Slik hurtiglader Audi e-tron quattro 50 

Audi e-tron quattro 50 lader ikke like effektivt som storebror, men er fortsatt i en særklasse i dagens marked.

Den lader med 120 kW på CCS-lader, som er blant markedets høyeste effekter i skrivende stund.

Produsenten oppgir at det tar 30 minutter å lade til 80 prosent, men presiserer ikke om dette gjelder fra 0 eller 10 prosent.

Vi brukte 30 minutter på å lade fra 6 til 82 prosent. 

Hvis du sammenligner 50 med 55 er det store spørsmålet, hva går du glipp av for 160.000 kroner mindre? Det korte svaret er at du mister tid. For å sammenligne; du bruker 36 prosent lengre tid med 50 enn 55 for å lade 21 mil.

Uavhengig av dette er quattro 50 fortsatt blant elbilene som lader raskest på markedet. 

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten. 

 

Vi har også testet rekkevidden til e-tron 50

Vi har også testet rekkevidden til Audi e-tron 50 quattro og kjørt den helt tom for strøm på vinterføre. Bilen ble kjørt uten forvarming og kjøremodus var stilt inn på eco.. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til e-tron 50.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.