NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

Audi e-tron quattro 50*

Pris: fra 499 000 kr
Batteri: 71 kWt (64 netto)
WLTP-rekkevidde: 299 km
Vår rekkevidde: 259 km
WLTP-forbruk: 24,9 kWt/100 km
Vårt forbruk: 24,4 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om e-tron 50:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Skal bruk 30 minutter på å lade til 80 prosent.
  • Vi brukte 30 minutter på 6 til 82 prosent.

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil.

Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får. Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Audi e-tron Quattro 50 lading.jpg

LADER RASKT:  Audi e-tron quattro 50lader med 120 kW på CCS-lader, som er blant markedets høyeste effekter i skrivende stund.

Slik hurtiglader Audi e-tron quattro 50 

Audi e-tron quattro 50 lader ikke like effektivt som storebror, men er fortsatt i en særklasse i dagens marked.

Den lader med 120 kW på CCS-lader, som er blant markedets høyeste effekter i skrivende stund.

Produsenten oppgir at det tar 30 minutter å lade til 80 prosent, men presiserer ikke om dette gjelder fra 0 eller 10 prosent.

Vi brukte 30 minutter på å lade fra 6 til 82 prosent. 

Hvis du sammenligner 50 med 55 er det store spørsmålet, hva går du glipp av for 160.000 kroner mindre? Det korte svaret er at du mister tid. For å sammenligne; du bruker 36 prosent lengre tid med 50 enn 55 for å lade 21 mil.

Uavhengig av dette er quattro 50 fortsatt blant elbilene som lader raskest på markedet. 

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten. 

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader.

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motorvei i høye hastigheter for å sikre driftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity, som gir en ladeeffekt på 350 kW.

e-tron 50 er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til Audi e-tron 50 og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til e-tron 50.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.