To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Audi e-tron quattro 55*

Pris: fra 639 000 kr
Batteri: 95 kWt (86 netto)
WLTP-rekkevidde: 398 km
WLTP-forbruk: 24,3 kWt/100 km

Kort fortalt om e-tron 55:

  • Skal lade til 80 prosent på 30 minutter med CCS-kontakt. 
  • På sommeren brukte vi 28 minutter på å lade fra 3 til 80 prosent.
  • På vinteren brukte vi 27 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader Audi e-tron quattro 55 

Audi e-tron 55 SUV lader med 150 kW, og er en av elbilene på markedet som lader med høyest effekt og har en stabil ladekurve.

Produsenten oppgir at det tar 30 minutter å lade til 80 prosent, men oppgir ikke om dette gjelder fra 0 eller 10 prosent batterikapasitet. 

Under sommertesten brukte vi 28 minutter på å lade fra 3 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 27 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent.

Sammenlignet med lillebroren e-tron quattro 50, lader 55 mer effektivt og holder effekten jevnt over lengre.


SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til e-tron 55 SUV

Vi har også testet rekkevidden til Audi e-tron 55 SUV og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til e-tron 55.

Se alle bilene vi har testet!