NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Audi e-tron quattro 50*

Pris: fra 499 000 kr
Batteri: 71 kWt (64 netto)
WLTP-rekkevidde: 299 km
Vår rekkevidde: 259 km
WLTP-forbruk: 24,9 kWt/100 km
Vårt forbruk: 24,4 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Ved 50 kilometer rekkevidde igjen og batteriprosent på 19, kom en kortvarig varselmelding i displayet: «Du bør lade nå».
  • Ved 10 kilometer resterende rekkevidde og batteriprosent på 3, varser bilen på nytt om nesten tomt batteri.
  • Ni kilometer etter 0 kilometer og 0 prosent går bilen over i paddemodus, men bilen varslet ikke om dette.

    * Testbilen hadde utstyrsnivå Advanced Sport og ble kjørt med 20 tommer vinterdekk. Rekkevidden på testbilen var 299 kilometer. Det er noe kortere sammenlignet med offisiell WLTP på 332 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av batteri og kupé. Audi e-tron quattro 50 leveres med varmepumpe og kan forvarme batteri og kupé via app eller bilens kjørecomputer. 

Varslet ikke om paddemodus

Audien varslet jevnlig om at bilen var i ferd med å gå tom for strøm. To slike varsler dukket opp før måleren i bilen sa at vi hadde 0 prosent batteri igjen. Men noe varsel om paddemodus fikk vi ikke.

Første varsel om lite strøm igjen kom da det var 19 prosent batterikapasitet og 50 kilometer rekkevidde igjen. Det var en kortvarig varselmelding i displayet: «Du bør lade nå».

Neste varsel kom med 3 prosent batterikapasitet og rekkevidde på 10 kilometer igjen. Det var den samme kortvarige varselmeldingen. «Du bør lade nå». I tillegg kom en blinkende gul varsellampe som veksler mellom batterisymbol og «gasspedal»-ikonet. Ytelsene reduseres noe. Varmeapparatet fungerer fortsatt.

Skilpaddemodus kom brått på og uten varsel først da vi hadde kjørt 9 kilometer etter at batteriprosenten og gjenstående rekkevidde gikk i null. 

Audi e-tron varsel insufficient battery charge.jpg

LAD BATTERIET: Audi e-tron 50 varsler om lite batteri, og om du ønsker få ladestasjoner inkludert i din rute.

Starter igjen etter full stans

Fra 3 prosent reduseres ytelsene merkbart, men ikke så fremdriften blir dårlig. Da bilen uten forvarsel gikk i skilpaddemodus var det minimal respons i gasspedalen. Under en manøver for å snu bilen, stopper bilen helt idet den settes i revers. Etter noen minutter er det mulig å starte igjen og fullføre manøveren, for deretter å kjøre ytterligere et hundretalls meter før fullstendig shutdown.  

Da bilen skulle lades opp igjen etter full stans, kom det en melding om at lading til 100 prosent ikke vil være mulig på grunn av spenningen. 

 

Slik gjorde vi rekkeviddetesten

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader, regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute, topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster, vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Audi e-tron 50 strømtom varseltrekant.jpg

VARSELTREKANT: Vi måtte vente litt på NAF Veihjelp, og satte ut varseltrekanten for å varsle andre bilister om at vår bil hadde stanset.

Slik testet vi lading på Audi e-tron 50

Vi har også testet ladeeffekten til Audi e-tron 50 under vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av e-tron 50.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.
 

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.