NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Audi e-tron quattro 55*

Pris: fra 639 000 kr
Batteri: 95 kWt (86 netto)
WLTP-rekkevidde: 398 km
Vår rekkevidde: 341 km
WLTP-forbruk: 24,3 kWt/100 km
Vårt forbruk: 24,4 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Ved 50 kilometer rekkevidde igjen og batteriprosent på 15, kommer det opp et gult varsel i displayet: «Lad batteriet».
  • Ved 16 kilometer rekkevidde igjen kommer følgende varsel opp i displayet: «Motor: Advarsel! Begrenset kjøreytelse».
  • Etter 0 kilometer og 0 prosent gjentas: «Lad batteriet». 

    * Testbilen hadde utstyrsnivå Advanced Business som innebærer 20 tommer vinterdekk. Rekkevidden på testbilen var 398 kilometer. Det er noe kortere sammenlignet med offisiell WLTP på 431 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av batteri og kupé. Audi e-tron Quatto 55 leveres med varmepumpe og kan forvarme batteri og kupé via app eller bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden. 

Fungerer som normalt i paddemodus

Etter varselet om begrenset kjøreytelse ved 16 kilometer, vises en liten skilpadde på skjermen og bilen går over i skilpaddemodus. Det merkes ikke på annet enn redusert motoreffekt og klimaanlegg. Styring og assistansesystemer fungerer som de skal. 

Straks etter det siste varselet på 0 kilometer og prosent, slukner motoren og styringen blir tung. Ved å slå av motoren og så på igjen, får vi effekt til de siste 400 meterne. 

Audi e-tron 55 varsel Lavt batteriet.jpg

LAD BATTERIET: Bare ved å skru av og på motoren og ved hjelp av god regenerering gikk Audi e-tron 55 400 meter lenger etter at den stoppet. 

Full stans i oppoverbakke

Bilen hadde fire kilometer igjen ved bunnen av de bratte stigningene fra Dovre opp til Dombås. Den energikrevende bakken forklarer nok at bilen gikk så fort i null – og stoppet fullstendig rett etterpå, noen hundre meter oppe i bakken. 

 

Slik gjorde vi rekkeviddetesten

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute, topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster, vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Audi e-tron 55 lading i snøen.jpg

GODT MED STRØM: NAF Veihjelp berget Audi e-tron 55 til Domsås og IONITYs ladestasjon.

Slik testet vi lading på Audi e-tron 55 quattro

Vi har også testet ladeeffekten til Audi e-tron 55 under vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av e-tron 55.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.
 

Tilbake til elbilguiden

Gå til hovedsaken vår om rekkeviddetesten.