To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Audi e-tron quattro 55*

Pris: fra 639 000 kr
Batteri: 95 kWt (86 netto)
WLTP-rekkevidde: 398 km
WLTP-forbruk: 24,3 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten:

  • Audi e-tron gir relativt like varsler om at den går tom for strøm både om sommeren og vinteren. Men når varselet utløses varierer noe fra sesong til sesong, særlig utfra restrekkevidde.
  • Første varsel ved 100 kilometer igjen.
  • Ved 50 kilometer igjen kom melding om å lade batteriet.
  • Ved 22 kilometer igjen kom varsel om begrenset kjøreytelse, gult batterisymbol og gult krabbesymbol.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene og bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, i 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).
Testbilen var av utstyrsnivået Advanced Business med en prislapp på 739 900 kroner, inkl. frakt. Bilen ble testet med dekkdimensjon 265/45 R21 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 370 kilometer.

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille vær. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 319 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 77,9 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu, før vi begynte klatringen opp mot Dombås, målte vi et forbruk på 19,7 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 24,3 kWt/100 km.

Audi e-tron 55  i SUV-versjon kjørte 399,6 kilometer under testen, og det er 29,6 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 20,3 kWt/100 km.

Testbilen hadde utstyrsnivå Advanced Business som innebærer 20 tommer vinterdekk. Rekkevidden på testbilen var 398 kilometer. Det er noe kortere sammenlignet med offisiell WLTP på 431 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av batteri og kupé. Audi e-tron 55 SUV leveres med varmepumpe og kan forvarme batteri og kupé via app eller bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader, regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Audi e-tron 55 SUV skal ha et forbruk på 24,3 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 24,4 kWt/100 km under rekkeviddetesten.

I vinterens test kjørte e-tron tom for strøm etter 341 kilometer.

Opplevelsen av å kjøre Audis elbil tom for strøm var temmelig lik i sommer- og vintertesten. Siden denne bilen var med i vintertesten ble den ikke kjørt helt tom for strøm under sommerens test. Det var da igjen 1 prosent igjen på batteriet og resterende rekkevidde på 9 kilometer da vår testsjåfør valgte å lade.

Første varsel kom da bilen hadde ved 100 kilometer rekkevidde igjen. Da det var 50 kilometer igjen kom det melding om å lade batteriet. Ved 22 kilometer gjenværende rekkevidde varslet bilen om begrenset kjøreytelse, med gult batterisymbol og gult krabbesymbol. Nå begynte bilen å trekke dårlig.

Audi e-tron 55 varsel Lavt batteriet.jpg

LAD BATTERIET: Bare ved å skru av og på motoren og ved hjelp av god regenerering gikk Audi e-tron 55 SUV 400 meter lenger etter at den stoppet. 

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vi har også testet lading på Audi e-tron 55 SUV

Vi har også testet ladeeffekten til Audi e-tron 55 SUV under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av e-tron 55.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.