Kort fortalt om Audi e-tron 55

  • Audi e-tron 55 er en elbil i «klassisk» format
  • Audi e-tron 55 lader lynraskt
  • Kjørekomfort og støynivå er overlegent

Lær mer i Elbilpodden!

Vi inviterer aktuelle gjester i studio hver 14. dag og snakker om elbil! 

Se og hør alle podcaster

Vi pakket bilen som de fleste familier gjør, nemlig til randen og kjørte tur-retur Oslo - Trysil. I bilen var det fire voksne, to store kofferter, to tursekker og diverse poser. I tillegg tok vi barnefamilie-testen vrå, nemlig hvordan bilen var som bruksbil når man har barnevogn og barnestoler.

Her er NAFs ti punkter om Audi e-tron 55:

Tradisjonell Audi

Dette er en tradisjonell Audi, på godt og vondt. Du får alt du forventer fra Audi, dog ingen motorlyd. Denne frir ikke til teknofrikene, men det skal den heller ikke. Denne bilen gjør det lettere for tradisjonalisten å ta steget over til elbil – og bli der.

E-tron Quattro 55 som er det fulle og hele modellnavnet, er spekket med assistanse-funksjoner så du skal slippe å sette deg inn i hvordan du får mest ut av rekkevidden eller hvordan du bør bruke førerstøttesystemene. Alt tikker og går i bakgrunnen.  Du kan selvfølgelig velge å overstyre det meste hvis du vil det, men for nybegynneren er det et praktisk alternativ. 

Se video av Audi e-tron 55 på hyttetur!

Audi e-tron 55 testkjøring landevei vinter 2.m4v

Prislappen

Dette er ikke en folkelig elbil, men en premium SUV. Men det det ligger noe symbolsk i at Audi melder seg på kampen om elbilkundene.  Prisen starter på 652.860 kroner, men med alt nødvendig tilleggsutstyr vil totalsummen raskt krype godt over 800.000 kroner for å få bilen god nok spekket for det norske markedet.

Overlegen kjørekomfort

Det er ingen tvil om at dette er en utrolig god bil å kjøre og sitte i. Bilen ligger godt på veien både på tørr asfalt og på utfordrende og isete vinterveier. Fjæring og demping er meget behagelig og stiv nok for aktiv kjøring. Vi mener du får akkurat det du forventer å få fra Audi og fra dette prissegmentet.

Vi målte støynivået til 61 desibel ved 80 kilometer i timen, 62db ved 90 kilometer i timen, som er lavt. Dette er veldig positivt, og gir en behagelig kjøreopplevelse. 

Audi-etron55-interior04.jpg

Velkjent interiør og ergonomi. Også innvendig vil Audi-kjennere finne seg godt til rette.

Høyt forbruk

Vi kjørte to forbrukstester for å se på nyansene i forbruket. Begge  turene var det strålende sol, tørre veier og vekslet mellom minus og pluss to grader.


Vi kjørte vår faste testrunde på 7 mil, i blandet trafikk med motorvei og småveier, bilen i AUTO-modus og klimaanlegget på 20 grader. Da endte forbruket på 23 kWt / 100 km. 

Elbilguiden - elbiler i Norge

Oversikt over elbiler som finnes i til salgs i Norge eller som kommer i nærmeste fremtid. Siden oppdateres fortløpende.

Vi kjørte også en fullastet bil med 4 voksne og bagasje fra Oslo til Trysil, med mye motorvei og høy hastighet. Vi sparte ikke på noe, kjørte med komfort-modus og hadde det behagelig i bilen med varme når dette trengtes. Da endte forbruket på 26,3 kWt / 100 km.

Vi mener forbruket er noe høyt, og skulle ønske vi klarte å krype noe lavere. Men det er viktig å huske at e-tron quattro er en stor og tung bil, og det går på bekostning av forbruket. 

En regenereringsassistanse skal gi deg mer ut av rekkevidden, uten at vi har rukket å gjøre oss godt kjent med denne. 

God nok rekkevidde

Etter WLTP-standarden er rekkevidden på e-Tron 415 km. Vi kjørte Oslo-Trysil som er 22 mil, og kom frem med 30 prosent igjen på batteriet. Vi kjørte nærmere 90 mil med testbilen, og opplevde at det heller var vanskelig å tømme batteriet. Vår vurdering er at i det du bikker 400 kilometer rekkevidde og kan lade med høyere effekt enn 50 kW, dekker elbilen det meste av behov og jaget etter ladestasjoner avtar.

Audi-etron55-dorhandtak.jpg

Kvalitet i alle ledd, fra dørhåndtak til lydanlegg og materialvalg. Audi e-tron 555 Quattro skuffer ikke.

Lynrask lading

Når du først lader, går det lynraskt. Batteriet klarer å ta imot 150 kW. Faktisk målte vi 153 kW på Fortum i Nygårdskrysset i Ås utenfor Oslo. I hverdagen betyr det fulladet batteri på 30 minutter. Med slik ladeeffekt er det sjelden du trenger å stå å lade lenge. Du får også stabil ladeeffekt, selv ved både tomt og nærmest fulladet batteri, og det er det ikke mange elbiler som klarer.

Begrenset infrastruktur

Som nevnt kan bilen lade på 150 kW - og når du først kan det, vil du aller helst utnytte det. Problemet er at enn så lenge er det få ladestasjoner som leverer så høy effekt. De tyske bilprodusentene har investert i sitt eget lynladenettverk i Europa, Ionity, men enn så lenge finner du de på få steder i Norge og tilbudet bærer preg av etablering.

De andre ladeoperatørene, som Fortum, Grønn Kontakt og BKK venter tilsynelatende med å øke effekten på sine ladere til markedet blir større. De har gjort det på noen utvalgte strekninger, men det er fortsatt få steder dette gjelder. Det betyr at per i dag finnes kun en håndfull stasjoner som tilbyr effekt over 50 kW.

Vi mener det er i alles interesse at de bilene som kan lade raskere ikke tar opp plass unødvendig lenge på 50 kW-laderne. Med flere og flere modeller på markedet som kan lade på over 50 kW, håper vi ladeoperatørene utvider dette tilbudet snart.

Les magasinet MOTORs test av Audi e-tron 55 Quattro!

Klønete plassering av ladeluka

Plasseringen av ladeluka ble raskt et irritasjonsmoment i hverdagen. Ladeluka finner du både på venstre og høyre side ved forskjermen. Den ene er både for hjemmelading og hurtiglading, den andre er kun for hjemmelading. Det er i og for seg flott, men det er plasseringen i seg selv som er problematisk.

Lader du hos Ionity er dette ikke noe problem, for der parkerer du langsetter ladestasjonen. Men hos Fortum, Grønn Kontakt og BKK parkerer du slik at du har ladestasjonen foran bilen, og da er det så vidt at ladekabelen rekker frem. Du må parkere bilen så langt frem du overhode klarer, til parkeringssensoren nærmest går amok. Selv da står ladekabelen nærmest i spenn. Som sagt, dette blir fort et irritasjonsmoment hvis du skal lade hos andre operatører enn Ionity. Og du risikerer raskt småriper fra ladekabelen som ligger inntil bilen.

Audi-etron55-hurtiglading-gronnkontakt01.jpg

Kabelen på Grønn Kontakts lader er akkurat lang nok om du kjører bilen helt inntil ladestolpen. Her gjelder det å finmanøvrere.

Det blir kaldt i bilen mens du lader

Mange foretrekker å sitte i bilen mens de lader, slappe av litt, høre på podcast og la varmen gå. Sistnevnte er ikke enkelt å få til i e-tron quattro.

I motsetning til mange andre elbiler, kan du ikke automatisk og lett sette på varmen i e-tron mens du lader. Du kan få på varmesetet, men ikke klimaanlegget. 

Måten å komme rundt det på, er å skru på det de kaller Auxillary AC – en god gammeldags tilleggsvarmer.  Etter vår vurdering bør dette være lettere tilgjengelig i biler som selges i Norge.

Å ha på varmen mens du lader påvirker ladehastigheten, og det ser du tydelig i instrumentpanelet, men det er ofte en pris man er villig til å betale når du må lade i kuldegrader.

Kjør trygt og spar penger som NAF-medlem

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Få mer informasjon

Familiebruk

e-tron er en SUV som bør dekke familiens hele behov, fra hytteturer til handleturer.

Vi fikk inn to store kofferter, to 58-liters fullpakkede Fjellräven-sekker, en kamerasekk og diverse småposer og vesker. Da var bagasjerommet fullt. Det erhelt ok, men hvis bagasjerommet og bakluka hadde hatt et litt mindre skrått design, kunne vi utnyttet plassen bedre. 

Frunken (bagasjerommet foran) foran er symbolsk, og ikke for annet enn ladekabler.

Når det gjelder bilstoler, opplevde vi det som problematisk å få inn tre stoler, med mindre det er tre smale, fremovervendte stoler. Vi prøvde med IZI Combi med isofix og Besafe IZI Flex Fix beltestol. Da var det ikke mye plass igjen i midten til en stol til, og vi fikk ikke klarsignal fra Barnas Hus på våre kombinasjoner med 3 stoler. 

Setene er imidlertid rette. Det gjør det enklere å plassere stolene. Gulvet er flatt uten opphøyning i midten bak, men midtkonsollen stjeler mye plass bakover.

Audi-etron55-hytte-bagasjerom-apent.jpg

Godt med plass for familien på hytttetur. 

Audi-etron55-frunk-panser-apen.jpg

Også Audi e-tron har litt lastekapasitet foran, i rommet som på Tesla-språket kalles «frunk». Men det er ikke mer plass enn at du får lagret ladekabler der.

Audi-etron55-headup-display.jpg

Head up-display gir deg den vesentligste informasjonen projisert på frontruten mens du kjører.

Audi-etron-55-barnestoler.jpg

Tre store barnestoler går ikke i bredden i baksetet. 

Audi-etron-55-bagasjerom-barnevogn.jpg

Stort nok bagasjerom til TFK Twin Adventure, men ikke mye annet. Nå er denne av den større sorten, men gir inntrykk av hva bagasjerommet rommer.