To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Audi e-tron Sportback 55*

Pris på testmodell: 835 900 kr
Batteri: 86,4 kWt
WLTP-rekkevidde: 376 km
WLTP-forbruk: 23,9 kWt/100 km

Kort fortalt om e-tron Sportback:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Skal lade til 80 prosent på 30 minutter. 
  • Vi brukte 30 minutter på å lade fra 3 til 80 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader Audi e-tron Sportback

Audi e-tron Sportback lader med 150 kW på en CCS-lader. Audi selv oppgir at bilen bruker 30 minutter på å lade fra 5 til 80 prosent når du lader på en hurtiglader som gir 150 kW.

Vi brukte 30 minuttter på å lade fra 3 til 80 prosent under sommertesten.

Audi er kjent for å ha en av markedets mest stabile og effektive ladegrafer, og Sportback er intet unntak. Bilen lader med 137 kW fra første øyeblikk, stabiliserer seg mellom 140 og 149 kW og synker ikke før 70 prosent. Ved avsluttet ladetest ladet vi fortsatt med 110 kW. 

 

LADING: Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten. 

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri..Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity eller en lignende lynlader med høyere effekt enn 50 kW. 

Vi har også testet rekkevidden til e-tron Sportback

Vi har også testet rekkevidden til Audi e-tron 55 Sportback  og kjørt den helt tom for strøm på sommerføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til e-tron Sportback.

Se alle bilene vi har testet!