To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Audi e-tron Sportback 55*

Pris på testmodell: 835 900 kr
Batteri: 86,4 kWt
WLTP-rekkevidde: 376 km
WLTP-forbruk: 23,9 kWt/100 km

Kort fortalt om rekkeviddetesten:

  • Ved 53 kilometer/11 prosent kommer første varsel om kort rekkevidde.
  • Ved 20 kilometer/4 prosent kommer siste varsel om at du kjører tom for strøm ved at skilpaddeikonet lyser.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne vår rekkeviddetest mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Rekkeviddetest sommeren 2020

Testmodellen er en Audi e-tron Sportback 55 S Line. Den har en WLTP rekkevidde på 376km. Tesmodellen har en prislapp på 835.900 kr og er utstyt med 20" dekk.

Sportback er lillebroren til tidligere lanserte e-tron 55 SUV. Også denne finnes i to batteristørrelser 50 og 55. Vi har tatt med Sportback og SUV 55 med i rekkeviddetesten, for å se på forskjellen mellom de to bilene.

Audi e-tron 55 Sportback startet fra Oslo med 372 kilometer oppgitt i rekkeviddemåleren. Forbruket ut fra Vulkan parkeringshus var 15,4 kWt/100 km. Ved Ringebu, før klatringen opp til Dombås, ble det gjennomsnittlige forbruket målt til 20,1 kWt/100 km .

55 Sportback  kjørte 436,1 kilometer før bilen stoppet helt opp mellom Folldal og Ringebu. Ved endt rekkeviddetest endte forbruket på 19,8 kWt/100km.

Audi e-tron 55 Sportback begynner å varsle om at den er tom for strøm ved 11 prosent og 53 kilometer. Du ser det i instrumentpanelet ved at rekkeviddemåleren lyser rødt.

Testbilen kjørte på fjellveier mellom Folldal og Ringebud da den ble kjørt tom, og holdt hastigheter mellom 60 og 80 km/t.

Selv da det andre varslelet dukket opp ved 4% og 11 kilometer hadde vi god kontroll over bilen, og merket ingen begrensning i kjøreegenskapene.

Skilpaddeikonet dukket opp ved 4 % , men det var ingen merkbar reduksjon i hastighet etter noe annet i den hastigheten vi kjørte. Hadde vi kjørt på motorveien kunne vi nok ha opplevde noe annet.

De siste prosentene ble kjørt i 60 km/t på småveier. Bilen stoppet i en oppoverbakke, og kunne nok ha fortsatt noe lengre hadde det vært flatt.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Testruta består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende og stilte inn klimaanlegget på 20 grader.

Rekkeviddetesten ble gjennomført i nær sagt perfekte forhold, med 20-25 varmegrader, vindstille og sol.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vi har også testet lading på Sportback'en

Vi har også testet ladeeffekten til Audi e-tron 55 Sportback under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av e-tron Sportback 55.

Se alle bilene vi har testet!