NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

BMW i3 120 Ah*

Pris: fra 300 000 kr
Batteri: 42,2 kWt (37,9 netto)
WLTP-rekkevidde: 310 km
Vår rekkevidde: 245,8 km
WLTP-forbruk: 13,1/100 km
Vårt forbruk: 15,6 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om i3:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Skal bruk 45 minutter på å lade til 80 prosent.
  • Vi brukte 40 minutter fra 9 til 84 prosent.

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade.

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil.

Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får. Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Slik lader BMW i3 

BMW oppgir at du skal bruke 45 minutter på å lade til 80 prosent ved å lade på en 50 kW-lader. Makseffekten skal være 49 kW.

Vi brukte 40 minutter på å lade fra 9 til 84 prosent.

i3 lader like godt i vår vintertest som sommertesten, og holder en jevn ladekurve hele veien til siste prosent. Faktisk avslutter vi med 49 kW på 80 prosent. Det er imponerende for den lille bybilen.

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader.

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

i3 er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til BMW i3 og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til i3.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.