To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

BMW i3 120 Ah*

Pris: fra 300 000 kr
Batteri: 42,2 kWt (37,9 netto)
WLTP-rekkevidde: 310 km
WLTP-forbruk: 13,1/100 km

Kort fortalt om i3:

  • Skal lade til 80 prosent på 45 minutter med CCS-kontakt.
  • På sommeren brukte vi 39 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent.
  • På vinteren brukte vi 40 minutter på å lade fra 9 til 84 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik lader BMW i3 

BMW oppgir at du skal bruke 45 minutter på å lade til 80 prosent ved å lade på en 50 kW-lader. Makseffekten skal være 49 kW.

Under sommertesten brukte vi 39 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 40 minutter på å lade fra 9 til 84 prosent. 

i3 lader like godt i vår vintertest som vår sommertest, og holder en jevn ladekurve hele veien til siste prosent. Faktisk avslutter vi med 49 kW på 80 prosent under vintertesten. Det er imponerende for den lille bybilen.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade.

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til BMW i3 120Ah

Vi har også testet rekkevidden til BMW i3 120Ah og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til BMW i3.

Se alle bilene vi har testet!