NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

BMW i3 120 Ah*

Pris: fra 300 000 kr
Batteri: 42,2 kWt (37,9 netto)
WLTP-rekkevidde: 310 km
Vår rekkevidde: 245,8 km
WLTP-forbruk: 13,1/100 km
Vårt forbruk: 15,6 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Første varsel kom ved 19 kilometer rekkevidde. Da advarte bilen om kort rekkevidde sammen med hvit varseltrekant. Søylen for batterikapasiteten (SoC) beholdt samme blåfarge som tidligere etter varselet.  

  • Neste varsel kom ved 9 km rekkevidde. Da lyste tegn for batterilading og fargen på batterikapasiteten endret seg fra blå til oransje.  

* Testbilen hadde utstyrsnivå Fully Charged samt sportspakke med design-elementer fra i3s. Dekkdimensjonen på testmodellen var 155/70/19.  Merk at testen ble gjort uten forvarming av bil eller batteri. BMW i3 har varmepumpe og kan forvarme både batteri og kupé via app eller selve bilen for å øke rekkevidden.

Effektiv bybil på landeveien

BMW i3 ble kjørt i Eco Pro under hele testen. Ved kaldstart noterte vi et forbruk på 34,8 kWt/100km etter 1 kilometer. Gjennom rekkeviddetesten noterte vi et forbruk på 15,6 kWt/100 km i gjennomsnitt. 

BMW i3 varsel 0 km.jpg

POPULÆR: BMW i3 120Ah kjørte 245,8 km i NAFs rekkeviddetest, som er nesten 80% av oppgitt rekkevidde fra forhandler. 

Ingen merkbar forskjell på kjørekomfort

Bilen var komfortabel å kjøre hele veien, holdt godt på varme selv om rekkevidden var lav. Den mistet heller ikke styrekraft og kjøreegenskapene var gode hele veien.

Vi merket oss at kilometerne gikk raskt nedover fra varsel om 19 kilometer til bilen stod stille. Vi kjørte 15-16 kilometer etter varsling på 19 kilometer rekkevidde.

Ved 0 kilometer hadde vi kjørt 244 kjørte kilometer. Fortsatte så ytterligere å kjøre 1,8 kilometer, men valgte å stoppe ettersom vi hadde et ladepunkt tilgjengelig langs veien.

 

Slik gjorde vi rekkeviddetesten

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute, topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster, vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vintertest2020_BMW-i3_Isabel_Amanda_lading.jpg

Testfører Isabel Andersen Mougios opplevde det å kjøre tom for strøm som udramatisk. Hun mistet ikke kjøreegenskaper eller hastighet, og kunne kjøre trygt inn til siden da bilen varslet om at den ikke hadde mer strøm. 

Slik hurtiglader BMW i3 

Vi har også testet ladeeffekten til BMW i3 under vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut i3 sin ladetest.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.