To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

BMW i3 120 Ah*

Pris: fra 300 000 kr
Batteri: 42,2 kWt (37,9 netto)
WLTP-rekkevidde: 310 km
WLTP-forbruk: 13,1/100 km

Kort om rekkeviddetesten:

  • BMW i3 gir relativt like varsler om at den går tom for strøm både om sommeren og vinteren. Men når varselet utløses varierer noe fra sesong til sesong.
  • Ved ca 20 kilometer resterende rekkevidde varslet bilen om kort rekkevidde.
  • Ved ca 10 kilometer resterende rekkevidde kom melding om å lade batteriet.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene og bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, i 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testbilen var av utstyrsnivået Fully Charged med en prislapp på 349 900 kroner, inkl. frakt. Bilen ble testet med dekkdimensjon 155/60 R20 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 310 kilometer.

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille vær. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 302 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 56 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 12,5 kWt/100 km, som er under oppgitt WLTP-forbruk på 15,5 kWt/100 km.

BMW i3 kjørte 319,4 kilometer under testen, og det er 9,4 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 11,9 kWt/100 km.

Testbilen hadde utstyrsnivå Fully Charged samt sportspakke med design-elementer fra i3s. Testmodellens WLTP-rekkevidde var 310 kilometer.  Dekkdimensjonen på testmodellen var 155/70/19. Testen ble gjort uten forvarming av bil eller batteri. BMW i3 har varmepumpe og kan forvarme både batteri og kupé via app eller selve bilen for å øke rekkevidden.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

BMW i3 skal ha WLTP-forbruk på 15,5 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 15,6 kWt/100 km under rekkeviddetesten.

I vinterens test kjørte BMWs elbil tom for strøm etter 245,8 kilometer.

Vintertest2020_BMW-i3_Isabel_Amanda_lading.jpg

Testfører Isabel Andersen Mougios opplevde det å kjøre tom for strøm som udramatisk. Hun mistet ikke kjøreegenskaper eller hastighet, og kunne kjøre trygt inn til siden da bilen varslet om at den ikke hadde mer strøm. 

Opplevelsen av å kjøre i3 tom for strøm var lik i sommer- og vintertesten. Siden denne bilen var med i vintertesten ble den ikke kjørt helt tom for strøm under sommerens test.

Begge gangene vi har testet rekkevidden til BMW i3 har vi opplevd å ha full kontroll helt til siste kilometer.

Bilen varsler om lite strøm ved 20 klilometer rekkevidde, men bilen begrenser ikke kjørekomforten eller klimaanlegget. Faktisk opplevde vi i vinter at bilen holdt godt på varmen hele testen. 

i3 oppgir ikke batteriprosent for batteriet, kun hvor mange kilometer du har igjen. Denne rekkeviddemåleren oppdaterer seg underveis, og er relativt presis med mindre du endrer hastighet eller høydemeter brått. Vi erfarte i vinter at vi kjørte 16 kilometer etter at rekkeviddemåleren varslet om 19 kilometer igjen på batteriet. 

BMW i3 varsel 0 km.jpg

VARSLER: BMW i3 gir relativt like varsler om at den går tom for strøm både om sommeren og vinteren. Men når varselet utløses variere noe fra sesong til sesong

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

 

Vi har også testet lading på BMW i3 

Vi har også testet ladeeffekten til BMW i3 under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut i3 sin ladetest.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.