To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

DS 3 Crossback e-Tense Grand*

Pris på testmodell: 357 000 kr
Batteri: 50 kWt
WLTP-rekkevidde: 320 km
WLTP-forbruk: 14,7 kWt/100 km

Kort fortalt om DS 3 Crossback e-Tense:

  • Skal lade til 80 prosent på 30 minutter med CCS-kontakt. 
  • Vi brukte 36 minutter på å lade fra 6 til 80 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell

Slik hurtiglader DS 3 Crossback e-Tense Grand

DS 3 Crossback e-Tense Grand lader med 100 kW på en CCS-lader. DS selv oppgir at bilen bruker 30 min på å lade til 80 prosent. 

Vi brukte 36 min på å lade fra 6 til 80 prosent under sommertesten.

Nykommeren fra DS lader trinnvis. I vår ladetest er vi innom 100 kW symbolsk i oppstarten, men faller til 95 før den stabiliserer seg på 76 kW. Effekten faller igjen ved 50 % SOC, til 52 kW. Ved 70 % SOC faller effekten ytterligere til 43kW og fra derfra går det raskt ned i effekt.

Er du på langtur vil du spare tid og penger på å koble ut rundt 70 % SOC før effekten faller til 27 kW.

 

LADING: Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten. 

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity eller lignende ladestasjon som tilbyr høyere effekt enn 50 kW. 

Vi har også testet rekkevidden til DS 3 Crossback e-Tense

Vi har også testet rekkevidden til DS 3 Crossback e-Tense og kjørt den helt tom for strøm på sommerføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til DS 3 Crossback e-Tense.

Se alle bilene vi har testet!