To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

DS 3 Crossback e-Tense Grand*

Pris på testmodell: 357 000 kr
Batteri: 50 kWt
WLTP-rekkevidde: 320 km
WLTP-forbruk: 14,7 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten

  • Batteriindikatoren viser ikke nøyaktige prosenter, men en skala med 0, 50 og 100.
  • Bilen varsler et par ganger når batteriet begynner å gå tomt, i vårt tilfelle ved 28 kilometer og fire kilometer rekkevidde igjen. Telleren på testbilen var ikke helt kalibrert.
  • Bilen kjørte et par mil etter at rekkevidden gikk til null.

*Vi ble opplyst fra importør om at kilometeranslaget på testbilen ikke var kalibrert. Derfor kan rekkeviddeanslaget ha vært noe feil. Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne vår rekkeviddetest mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Rekkeviddetest av DS 3 Crossback e-Tense sommer 2020

Testmodellen var en DS 3 Crossback e-Tense med utstyrsnivået Grand Chic. Den har en batteripakke på 50 kWt og en oppgitt rekkevidde 320 kilometer (WLTP). Bilen var utstyrt med dekkdimensjonen 215/55 R18. Prisen er 357.000 kroner.

Vi vil bemerke at denne testmodellen manglet siste programvareoppdatering, som gjorde at den viste bare 200 kilometer rekkevidde ved start i Oslo. Rekkeviddemåleren var ukalibrert, noe som gjorde at rekkeviddeanslaget ikke var til å stole på underveis. 

Ved Ringebu og etter 192 kjørte kilometer, viste forbruket 13,3 kWt per 100 km.

Bilen stanset etter 351 kilometer, og det er 31 kilometer mer enn oppgitt WLTP-rekkevidde.

Bilen varsler et par ganger når batteriet begynner å gå tomt, i vårt tilfelle ved 28 kilometer og fire kilometer igjen, med et batterisymbol i instrumentpanelet.

Etter at bilen passerte null kilometer rekkevidde kom varslene hyppig om at den mistet effekt og funksjoner, og at den går i strømsparemodus.

I starten mister bilen aksellerasjonskraft, men beholder farten. Etter rundt 20 kilometer etter 0 mister bilen også fart, før den til slutt rolig stopper opp.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Testruta består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende og stilte inn klimaanlegget på 20 grader.

Rekkeviddetesten ble gjennomført i nær sagt perfekte forhold, med 20-25 varmegrader og sol.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vi har også testet lading på Crossback e-Tense

Vi har også testet ladeeffekten til DS 3 Crossback e-Tense under sommerlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av DS 3 Crossback e-Tense.

Se alle bilene vi har testet!