To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Hyundai IONIQ*

Pris: fra 267,000 kr
Batteri: 38,3kWt
WLTP-rekkevidde: 311 km
WLTP-forbruk: 13,8 kWt/100 km

Kort fortalt om IONIQ:

  • Skal lade til 80 prosent på  under 60 minutter med CCS-kontakt. 
  • På sommeren brukte vi 53 minutter på å lade fra 3 til 80 prosent.
  • På vinteren brukte vi 65 minutter på å lade fra 8 til 82 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik lader Hyundai IONIQ

IONIQ lader med CCS-kontakt og Hyundai oppgir ikke effekten IONIQ lader med på sine nettsider, men at den skal bruke under 60 minutter – hvis vi velger en lader som gir mer enn 50 kW.

Under sommertesten brukte vi 53 minutter og 49 sekunder på å lade fra 3 til 80 prosent, mens under vintertesten vi brukte 65 minutter på å lade fra 8 til 82 prosent.

Sommertesten gikk bedre for Ioniq enn vintertesten. I sommertesten lå vi mellom 42 og 47 kW frem til 50 prosent SOC. Allerede mellom 50 og 55 prosent SOC falt effekten til 36 kW.

I vintertesten kom vi aldri over 35 kW, og effekten falt brått mot slutten og avsluttet på 14 kW. Det er helt  tydelig at selv om vi ladet etter alle kunstens regler slet vi med å få batteriet varmt så det lader mer effektiv i kuldegrader. 

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til IONIQ

Vi har også testet rekkevidden til IONIQ og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til IONIQ.

Se alle bilene vi har testet!