NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

Hyundai IONIQ*

Pris: fra 267,000 kr
Batteri: 38,3kWt
WLTP-rekkevidde: 311 km
Vår rekkevidde: 279,3 km
WLTP-forbruk: 13,8 kWt/100 km
Vårt forbruk: 13,1 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om IONIQ:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Skal bruke 54 minutter på å lade til 0 til 80 prosent.
  • Vi brukte 65 minutter på 8 til 82 prosent.

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade.

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil.

Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får. Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Hyundai Ionic hurtiglading Dal.jpg

OVER EN TIME: Testsjåfør Audun Bergerud brukte 65 minutter på å lade IONIQ fra 8 til 82 prosent på Ionitys hurtiglader.

Slik lader Hyundai Ioniq

IONIQ lader med CCS-kontakt.

Hyundai oppgir ikke effekten Ioniq lader med på sine nettsider, men de oppgir at den skal bruke 54 minutter hvis vi velger en lader som gir mer enn 50 kW.

Vi brukte 65 minutter på å lade fra 8 til 82 prosent.

Vi kom aldri over 35 kW, og effekten falt brått mot slutten og avsluttet på 14 kW. Dette viser at nye generasjon IONIQ lader betydelig dårligere på vinterstid enn sin forgjenger.

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik gjorde vi testen

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader.
Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen først da de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

IONIQ er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til Hyundai IONIQ og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidde til IONIQ.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.