NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Hyundai IONIQ*

Pris: fra 267,000 kr
Batteri: 38,3kWt
WLTP-rekkevidde: 311 km
Vår rekkevidde: 279,3 km
WLTP-forbruk: 13,8 kWt/100 km
Vårt forbruk: 13,1 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Første varsel om lav batterikapasitet kom da batteriet hadde igjen 10 prosent og rekkevidden var nede i 40 kilometer.
  • Ved første varsel kom en anbefaling om å lade og et gult batterisymbol i dashbordet.
  • Ved 0 kilometer kom paddemodus og trekkraften ble nesten helt borte.
  • Vi kjørte litt over 11 kilometer etter at bilen var «tom» for strøm og viste 0 kilometer.

*Testbilen hadde utstyrnivå Premium og utstyrt med dekkdimensjon 205/60 R16. Rekkeviddetesten ble utført uten forvarming av batteri. Ioniq kan leveres med varmepumpe på utstyrnivå Premium, med mulighet for forvarming av batteri og kupé via app eller i bil. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden. 

Kjører langt selv på vinteren

Begge Hyundaiene i testen viser bra forbruk og god rekkevidde i forhold til det som er oppgitt (WLTP). IONIQ har en oppgitt rekkevidde på 311 kilometer og klarte i snøværet å komme hele 279,3 kilometer før det var full stopp. Det er 20 prosent reduksjon av rekkevidde i forhold til den oppgitte (WLTP).

Forbruket på vinterstid er heller ikke veldig langt over det som loves i salgsmateriellet. På vår bil ble forbruket 13,1 kWt/100 kilometer. Det er bare litt over det som er oppgitt for bilen, nemlig 13,8 kWh/100 kilometer.

Hyjndai Ionic varsel lavt batteri 02.jpg

PADDEMODUS: Når kilometerne var over begynte IONIQ med paddemodus.
Trekkraften ble nesten borte.

Mister trekkraft når batteriet er tomt

Helt til det er 10 prosent batteri på IONIQ kjører vi uten varsel om lite batteri. Da varsler bilen om at nå er det på tide å lade, men bilen kjører fremdeles normalt og man merker ikke noe forskjell på hverken temperatur inne i bilen eller kjøreegenskaper.

Når skilpaddemodus kommer ved 0 kilometer rekkevidde igjen, blir trekkraften nesten borte. Imponerende nok er det fortsatt varme fra varmeapparatet i bilen. Varmen forsvinner først når det er full stopp. Da har vi kjørt 11 kilometer på overtid i forhold til hva instrumentpanelet har sagt.

 

Slik gjorde vi rekkeviddetesten

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute, topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster, vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Hyundai Ioniq på bilberger.jpg

TRYGG STOPP: Hyundai IONIQ stanset trygt langs E6 og ble fraktet til hurtigladeren av bilbergeren.

Hyundai Ionic varsel lavt batteri 03.jpg

REKKEVIDDE: Hyundai IONIQ kjørte litt over 11 kilometer etter at bilen var "tom" for strøm og viste 0 kilometer.

Slik testet vi lading på Hyundai IONIQ

Vi har også testet ladeeffekten til Hyunda IONIQ under vinterlige forhold. Bilen ble ladet etter minst to timer kjøring slik at den hadde ordentlig driftsvarmt batteri. Bilen skulle ha maksimalt 10 prosent igjen på batteriet ved start av testen og den ble ladet til 80 prosent. Sjekk ut IONIQs ladetest.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden