To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Hyundai IONIQ*

Pris: fra 267,000 kr
Batteri: 38,3kWt
WLTP-rekkevidde: 311 km
WLTP-forbruk: 13,8 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten:

  • IONIQ gir relativt like varsler om at den går tom for strøm både om sommeren og vinteren. Men når varselet utløses variere noe fra sesong til sesong særlig utfra restrekkevidde.
  • Første varsel kommer ved 10 prosent batteri som i vinter. Da var det 40 kilometer rekkevidde igjen, mens i sommertesten var det 68 kilometer igjen.
  • Varslene kom med jevne mellomrom 6, 5, 4, 3, 2 og 1 prosent igjen på batteriet.
  • Mistet ikke trekkraft selv om det kom varsel om “strøm begrenset” ved 6 % rekkevidde igjen.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene og bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testbilen var av utstyrsnivået Premium med prislapp på 317 000 kroner, eks. frakt. Bilen ble testet med dekkdimensjon 205/60-16 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 311 kilometer.

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille vær. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 296 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 44,4 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 11 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 13,8 kWt/100 km.

Ioniq kjørte 342,2 kilometer under testen, og det er 31,2 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 11,1 kWt/100 km.

Testbilen hadde utstyrsnivå Premium og utstyrt med dekkdimensjon 205/60 R16 vinterdekk. WLTP-rekkevidden på testbilen var 311 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Ioniq kan leveres med varmepumpe på utstyrsnivå Premium, med mulighet for forvarming av batteri og kupé via app eller i bilen. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

I vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ioniq skal ha et forbruk på 13,8 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 13,1 kWt/100 km under rekkeviddetesten.

I vinterens test kjørte Hyundai Ioniq tom for strøm etter 279,3 kilometer.

Hyjndai Ionic varsel lavt batteri 02.jpg

PADDEMODUS: Når kilometerne var over begynte IONIQ med paddemodus.
Trekkraften ble nesten borte.

Ioniq varslet om lavt batteri da det var igjen 10 prosent batterikapasitet. Det som var igjen av rekkevidde var forskjellig fra sommer til vinter fordi kjørelengden ble lenger på sommertesten enn vintertesten. Ved 10 prosent batteri oppga bilen en restrekkevidde på 40 kilometer, mens restrekkevidden på sommertesten var 68 kilometer med samme batteriprosent.

I vinter ble gikk Ioniq i paddemodus og mistet trekkraft da bilen viste 0 prosent batteri. I sommer merket ikke testsjåføren noe forskjell. Dette har antagelig å gjøre med at bilen ikke ble kjørt helt tom for strøm, men kom til en lader da det var 0 prosent batteri igjen.

Testsjåføren opplevde under sommerens test at trekkraften var god selv om det ble varslet om “strøm begrenset” da det var igjen 6 % batteri.

Hyundai Ionic varsel lavt batteri 03.jpg

REKKEVIDDE: Hyundai IONIQ kjørte litt over 11 kilometer etter at bilen var "tom" for strøm og viste 0 kilometer.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

 

Vi har også testet lading på Hyundai IONIQ

Vi har også testet ladeeffekten til Hyundai KONA electric under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut IONIQs ladetest.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.