To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Hyundai KONA electric

Pris: fra 299 000 kr
Batteri: 67,1 kWt
WLTP-rekkevidde: 449 km
WLTP-forbruk: 15,4 kWt /100 km

Kort fortalt om KONA electric:

  • Skal lade til 80 prosent på 54 minutter med CCS-kontakt. 
  • På sommeren brukte vi 53 minutter på å lade fra 4 til 80 prosent.
  • På vinteren brukte vi 55 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik lader Hyundai KONA electric

Hyundai KONA lader med CCS-kontakt. Produsenten oppgir at den bruker 54 minutter på å lade 0 til 80 prosent, gitt at du kobler til en lader som gir mer 100 kW. Lader du på en 50 kW-lader bruker den 57 minutter på å lade 0 til 80 prosent.

Under sommertesten brukte vi 53 minutter på å lade fra 4 til 80 prosent, mens under vintertesten vi brukte 55 minutter på å lade fra 9 prosent til 80 prosent.

Hyundai KONA skal ha en toppeffekt på 80 kW.

Hyundai KONA bruker lang tid om vinteren på å komme seg opp i maks effekt. Med sommerlige temperaturer derimot klarer den å lade med 70 kW fra første øyeblikk. og holder en jevn effekt lenge. Ved rundt 60 prosent SOC begynner effekten å falle for første gang. Den faller ytterligere ved ca 75 prosent. 

Skal du på langtur med Hyundai KONA sparer du tid og penger på å koble fra  laderen ved rundt 70 prosent, før effekten er halvvert. 

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til KONA electric

Vi har også testet rekkevidden til KONA og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til KONA.

Se alle bilene vi har testet!