NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

Hyundai KONA electric

Pris: fra 299 000 kr
Batteri: 67,1 kWt
WLTP-rekkevidde: 449 km
Vår rekkevidde: 404,4 km
WLTP-forbruk: 15,4 kWt /100 km
Vårt forbruk: 15,5 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om KONA electric:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Skal bruk 54 minutter på å lade 0 til 80 prosent.
  • Vi brukte 55 minutter på 9 til 80 prosent.

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade.

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil.

Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får. Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Hyundai Kona lading Dal.jpg

HØY EFFEKT: Hyundai KONA skal kunne lade skal kunne takle ladeeffekt opptil 80 kW.

Slik lader Hyundai KONA electric

Hyundai KONA lader med CCS-kontakt. Importøren oppgir at den bruker 54 minutter på å lade 0 til 80 prosent, gitt at du kobler til en lader som gir mer 100 kW. Lader du på en 50 kW-lader bruker den 57 minutter på å lade 0 til 80 prosent.

Hyundai KONA skal ha en toppeffekt på 80 kW.

Vi brukte 55 minutter på å lade fra 9 prosent til 80 prosent. Det er altså noe tregere  enn produsenten oppgir. 

Hyundai KONA bærer preg av å ha vært noe kaldere ved oppstarten av ladetesten enn sine søsken Kia e-Niro og Kia e-Soul. Den bruker noe lengre tid å å komme opp i toppeffekten, men når 77 kW etter en halvtimes lading. Den holder seg ikke på toppeffekten lenge. Konas effekt reduseres betraktlig etter 45 minutter.

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten. KONA er kun innom topp-effekten sin en kort periode, viser NAFs ladetest. 

 

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader.

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Kona electric er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til Hyundai KONA electric og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Kona electric.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.