NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Hyundai KONA electric

Pris: fra 299 000 kr
Batteri: 67,1 kWt
WLTP-rekkevidde: 449 km
Vår rekkevidde: 404,4 km
WLTP-forbruk: 15,4 kWt /100 km
Vårt forbruk: 15,5 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Første varsel kom ved 8 prosent batteri og 30 kilometer rekkevidde igjen varslet bilen om lavt batterinivå.
  • Nytt varsel ved 14 kilometer rekkevidde igjen. Da gikk bilen i skilpaddemodus og strøm var begrenset. Flere meldinger på rad.
  • Ved 3 prosent og 11 kilometer rekkevidde igjen, varsler bilen om lavt batterinivå og kjør til nærmeste ladestasjon.
  • Ved 0 prosent igjen varselt bilen om null strøm, og skilpadden blinker nå.
  • Vi kjørte i om lag 7 kilometer med 0 batteriprosent. Så stoppet bilen sakte.

*Testbilen var en 2019-modell med utstyrsnivå Premium og dekkdimensjon 215/55 R17. Rekkeviddetesten ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Hyundai KONA electric leveres med varmepumpe som standard. 2020-modellen kan forvarme batteri og kupé via app eller bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden. 

Flere kilometer kjøring «uten» strøm

Varslingen om lite batteri kom relativt sent. Det var bare 8 prosent igjen på batteripakken da bilen gikk i skilpaddemodus.

Da skilpaddemodus kom, gikk bilen saktere. Ut over det var den helt lik å kjøre til den var helt tom. 

Bilen ble kjørt hele 7 kilometer etter at at den hadde 0 prosent med strøm. Da ble også bilen kjørt på ubrøytet vei med 5-10 centimeter med snø i veien.

Hyundai Kona varsel paddemodus.jpg

PADDEMODUS: Kom da det var 14 kilometer rekkevidde igjen (8 prosent batterikapasitet). Flere varsler kom da. Her ser du varsel på batteri, strømsparing og paddemodus.

Imponerende rekkevidde og forbruk

Hyundai KONA var av bilene i testen som gikk absolutt lengst, og den var den som gikk desidert lengst i forhold til oppgitt forbruk (WLTP). Vår testbil gikk 404,4 kilometer på vinterføret. Det er ikke langt unna den oppgitte rekkevidden på 449 kilometer.

Også gjennomsnittsforbruket av strøm lå veldig tett på det tallene som oppgis i salgsbrosjyrene har. I følge WLTP skal Hyundai KONA ha et snittforbruk på 15,4 kWt/100 kilometer. I testen var snittforbruket bare 0,1 kWt høyere, nemlig 15,5 kWt/100 kilometer. 

Dette er rett og slett imponerende på en vintertest der vi startet bilene med kaldt batteri. Bilene ble kjørt i snøvær så og si hele dagen og temperaturen varierte fra pluss 3 grader til minus 6 grader. Å komme så tett opp til oppgitt forbruk og rekkevidde, gjør at Hyundai KONA er av de bilene der oppgitte tall stemmer godt med virkeligheten.

 

Slik gjorde vi rekkeviddetesten

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute, topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster, vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Hyundai Kona på bilberger.jpg

BERGET: Vi hadde med to av NAFs bilbergere på testen som berget oss til nærmeste hurtiglader. Her berges Hyundai KONA i snødrevet ved Folldal.

Slik testet vi lading på Hyundai KONA

Vi har også testet ladeeffekten til Hyundai KONA electric under vinterlige forhold. Bilen ble ladet etter minst to timer kjøring slik at den hadde ordentlig driftsvarmt batteri. Bilen skulle ha maksimalt 10 prosent igjen på batteriet ved start av testen og den ble ladet til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av KONA.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden