To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Hyundai KONA electric

Pris: fra 299 000 kr
Batteri: 67,1 kWt
WLTP-rekkevidde: 449 km
WLTP-forbruk: 15,4 kWt /100 km

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Hyundai KONA gir relativt like varsler om at den går tom for strøm både om sommeren og vinteren. Men når varselet utløses variere noe fra sesong til sesong særlig utfra restrekkevidde.
  • Første varsel kommer ved 8 prosent batteri som i vinter. Da var det 30 kilometer rekkevidde igjen, mens det nå i sommer var 44 kilometer igjen.
  • Ved 5 prosent og 0 kilometer kom paddesymbolet opp. Bilen oppførte seg som normalt.
  • Ved 1 prosent og 0 kilometer ville ikke bilen over 60 km/t.
  • Ved 0 prosent begynte skilpaddeikonet å blinke og det kom opp rødt batteri og gul bil i instrumentpanelet. Bilen opplyser om at den har en fartssperre på 30 km/t. 

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene og bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, i 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Det er en liten forskjell på testmodellen i sommerens test sammenlignet med vinterens test. 

Vinterens testmodell hadde en WLTP-rekkevidde på 449 kilometer. Siden den testen har Hyundai oppjustert rekkevidden til KONA grunnet nye dekk med bedre rullemotstand. Sommerens testmodell har derfor en WLTP-rekkevidde på 484 kilometer. 

Testbilen var av utstyrsnivået Premium med prislapp på 317 000 kroner, eks. frakt. Bilen ble testet med dekkdimensjon 215/55-17 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 484 kilometer.

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille vær. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 458 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 17,5 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 11,7 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 14,7 kWt/100 km.

Ioniq kjørte 568,4 kilometer under testen, og det er 84,4 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden.

Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 12,3 kWt/100 km.

Testbilen hadde utstyrsnivå Premium og var utstyrt med dekkdimensjon 215/55 R17 vinterdekk. Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Kona leveres med varmepumpe som standard. 2020-modellen kan forvarme batteri og kupé via app eller bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

I vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Kona skal ha et forbruk på 15,4 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 15,5 kWt/100 km under rekkeviddetesten.

I vinterens test kjørte Hyundai Kona tom for strøm etter 404,4 kilometer.

Hyundai Kona på bilberger.jpg

BERGET: Vi hadde med to av NAFs bilbergere på testen som berget oss til nærmeste hurtiglader. Her berges Hyundai KONA i snødrevet ved Folldal.

Opplevelsen av å kjøre Hyundai Kona var temmelig lik i sommer- og vintertesten.

Første varsel ved 8 prosent batterikapasitet og 44 kilometer kjørelengde igjen. Det var ingen merkbare forskjeller under kjøring. Paddemodus kom da det var igjen 5 prosent batteri. Fremdeles merket man ikke noen forskjell på bilen.

Først da bilen viste 1 prosent batteri igjen merket vår testsjåfør at bilens ytelser ble svekket. Da gikk ikke bilen over 60 km/t. Da batterindikatoren viste 0 prosent begynte padde-symbolet i dashbordet å blinke, og det kom opp et rødt batteri og en gul bil i instrumentpanelet. Da ville ikke bilen over 30 km/t.

Rett etter gikk bilen rett i park (P) mens hastigheten var 4 km/t. Testsjåføren fikk satt bilen i nøytral (N) og dyttet bilen de siste tolv metrene til ladepunktet.

Hyundai Kona varsel paddemodus.jpg

PADDEMODUS: Kom da det var 14 kilometer rekkevidde igjen (8 prosent batterikapasitet). Flere varsler kom da. Her ser du varsel på batteri, strømsparing og paddemodus.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

 

Vi har også testet lading på KONA electric

Vi har også testet ladeeffekten til Hyundai KONA electric under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av KONA.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.