I slutten av februar 2018 fikk altså verden endelig sett det som skal være den produksjonsklare Jaguar I-PACE, Jaguars aller første helelektriske bil.

I et nøye regissert show i Oslo, Düsseldorf og på fabrikken i Østerrike fikk spesielt inviterte gjester og kunder som allerede har satt seg på venteliste følge med på avdukingen av bilen.

Jaguar-folket ikke skuffet

NAF var tilstede på avdukingen og lanseringen, og den som venter på en elektrisk bil med klassisk Jaguardesign blir ikke skuffet. I-PACE er en topp moderne elektrisk bil, men den som er vant med Jaguars betjening vil kjenne seg igjen. Solide hjul, knapper og selvsagt materialer, kombinert med berøringsskjermer.

Batteriet mater to elmotorer som Jaguar har utviklet selv, og bilen har følgelig firehjulstrekk. Luftfjæring som kan heve og senke bilen etter kjøreforholdene er tilleggsutstyr og gir ekstra bakkeklaring for hytteveien.

Stort batteri og lang rekkevidde

Jaguar I-PACE har et 90 kWt batteri som skal gi 480 kilometer rekkevidde etter den nye testsyklusen WLTP. Dette er solide tall, og med mulighet til å forvarme batteriet vil bilen også takle nordisk klima bedre.

Rekkevidden er foreløpig tall; praktisk rekkevidde er ikke testet offentlig.

Motorene sørger også for at I-PACE leverer 0 til 100 på 4,8 sekunder. På lanseringen ble det vist en «dragrace» mellom Tesla Model X (75 og 100) og I-PACE, der Jaguar vant. Ikke så ratt, siden bilen er en god del mindre og lettere.

Fire gode seter, men trang i midten bak

NAFs førsteinntrykk av plassen innvendig: Setene foran og bak, med unntak av plassen i midten bak, gir god plass og støtte, også for lange personer. Glasstaket gir ikke bare lys, men ekstra rom for hodet.

Av øvrig teknologi kan nevnes trådløs oppdatering av programvare, avansert navigasjonssystem der topografien tas med i beregning av rekkevidden, kunstig intelligens som skal skreddesy kjøring og innstillinger etter føreren og en medfølgende app med en rekke funksjoner.

Stort bagasjerom

Bagasjerommet er på 656 liter, 1453 liter med baksetene nedfelt. Jaguar har også et bittelite oppbevaringsrom foran. Etter påtrykk fra norske brukere blir også hengerfeste tilgjengelig, dog med en begrensing på i overkant av 700 kilo hengervekt.

Inntil 100 kW hurtiglading

Bilen takler inntil 100 kW hurtiglading (DC) på dedikerte hurtigladestasjoner, og med veggboks og hjemmelading takler bilen  inntil 3,7 kW (AC) med innebygget lader.

Les mer om lading i siste avsnitt.

600.000 for billigste utgave

Jaguar I-PACE starter på 599.900. Per februar 2018 er det ikke kjent hva som følger med av utstyr på den billigste utgaven og hvilken pris den dyreste utgaven får.

Hva er forskjellen på Tesla og Jaguar?

Jaguar har beholdt det tradisjonelle ved sitt merke. Bak knapper og skjermer er det en mengde teknologi som lar seg oppdatere, men det er fortsatt svært mange fysiske betjeningsknapper, hjul og hendler slik Jaguar-kjennere er vant til.

I-PACE er en god del mindre enn Tesla Model X. En sammenligning blir som å sammenligne epler og pærer. I-PACE ligger heller nærmere Tesla Model 3 i størrelse.

Jaguar har førerstøttesystemer som kan bidra til å holde kjørefelt og fart, men har tilsynelatende ingen intensjon om å lage noen «autopilot» og utvikle programvare for autonom kjøring (selvkjørende). Etter det NAF har sett er det to kameraer som peker forover, samt ryggekamera og tradisjonelle kameraer på speilene for å detektere bilen i blindsonen.

Mens Tesla river ut knapp etter knapp i bilen og erstatter med funksjoner og knapper på enorme skjermer, velger Jaguar å beholde fysiske knapper og hjul. Noen liker fysiske knapper, andre liker muligheten til å kunne endre brukergrensesnitt og funksjoner til knappene på en skjerm, slik som på Tesla.

Jaguar klarer inntil 100 kW hurtiglading. Men Jaguar har ikke noe eget hurtigladenettverk som Tesla. Derfor er man avhengig av at kommersielle operatører som Fortum og Grønn Kontakt oppgraderer sine hurtigladere til 100 kW eller mer. Per februar 2018 er de fleste hurtigladere i Norge begrenset til 50 kW, men dette er i rask endring. Så langt er det likevel bare Tesla som kan tilby en «totalpakke» med både bil og ladenettverk, til og med gratis for eiere av Model S og X (Model 3-eiere må forberede seg på å betale på Teslas Superchargere, om enn en ganske lav takst).