DETTE ER SAKEN: NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

Jaguar I-PACE*

Pris: fra 649 900 kr
Batteri: 90 kWt (84,7 netto)
WLTP-rekkevidde: 436 km
Vår rekkevidde: 333,8 km
WLTP-forbruk: 21,2 kWt/100 km
Vårt forbruk: 23,4 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om I-PACE:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Jaguar oppgir at du skal kunne lade 270 km på en time.
  • Vi fikk 277 kilometer rekkevidde på en time.

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade.

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil.

Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får. Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Slik lader Jaguar I-PACE

I-PACE lader med CCS-kontakt og skal etter siste oppdatering klare å lade med 100 kW.

Forhandlerne oppgir ikke hvor lang tid det skal ta å lade på sine offisielle salgssider, men oppgir at du skal få 270 km på en time.

Vi brukte 50 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent. Med forbruket vi målte under testen gir dette 277 kilometer rekkevidde på 1 time. 

Testbilen vi hadde var utstyrt med software-oppdateringen som gir oss 100 kW i effekt. Den begynner på topp med nesten 100 kW, men faller så jevnt og trutt. Stabiliserer seg på 80 kW for den faller etter 25 minutter.

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader.

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen da de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

I-PACE er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til Jaguar I-PACE og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidde til I-PACE.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.