To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Jaguar I-PACE*

Pris: fra 649 900 kr
Batteri: 90 kWt (84,7 netto)
WLTP-rekkevidde: 465 km
WLTP-forbruk: 21,2 kWt/100 km

Kort fortalt om I-PACE:

  • Skal lade til 80 prosent på 45 minutter med CCS-kontakt. 
  • På sommeren brukte vi 49 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent.
  • På vinteren brukte vi 50 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent. 

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik lader Jaguar I-PACE

I-PACE lader med CCS-kontakt og skal med siste oppdatering klare å lade med 100 kW.

Produsenten oppgir ikke hvor lang tid det skal ta å lade på sine offisielle salgssider, men oppgir at du skal få 270 km på en time.

Selv under perfekte forhold slet vi med å oppnå effekten Jaguar reklamerer med. Selv etter to timers kjøring på motorveien og 25 grader utetemperatur holdt vi 100 kW kun i 44 sekunder før effekten stabiliserte seg på 77 kW. 

Under sommertesten brukte vi 49 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent, mens under vintertesten vi brukte vi 50 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent. Med forbruket vi målte under testen gir dette 277 kilometer rekkevidde på 1 time på vinteren. 

 

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til I-Pace

Vi har også testet rekkevidden til Jaguar I-Pace og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Jaguar I-Pace.

Se alle bilene vi har testet!