NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Jaguar I-PACE*

Pris: fra 649 900 kr
Batteri: 90 kWt (84,7 netto)
WLTP-rekkevidde: 436 km
Vår rekkevidde: 333,8 km
WLTP-forbruk: 21,2 kWt/100 km
Vårt forbruk: 23,4 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Ved 37 kilometer rekkevidde igjen og 9 prosent på batteriet varslert bilen om lavt batterinivå og skiftet farge fra grønn til oransje på batterikapasitetsmåleren.

  • Ved 9 kilometer rekkevidde igjen mister bilen kraft og kan kjøre i maksimalt 70 km/t.

  • Ved 3 kilometer rekkevidde igjen går måleren rett til 0, og går i skilpaddefart maksimalt en kilometer til, før det er stopp.

*Testmodellen var en 400PS Auto med 20 tommers dekk. WLTP-rekkevidden på testbilen er 436 kilometer. Det er noe kortere enn offisiell rekkevidde på 470 kilometer. Testen ble utført uten forvarming av batteri eller kupé. I-PACE leveres med varmepumpe. Batteri og kupé kan forvarmes via app eller bilen. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden. 

Jaguar I-PACE varsel tomt batteri.jpg

STOPP: Jaguar I-PACE ber deg om å stoppe på en trygg måte når bilen nærmer seg strømtom. 

Bilens kjøre-egenskaper holdt seg til det sa stopp

Etter varselet om lavt batterinivå merket testsjåføren ingen endring i bilens oppførsel. Da det var 9 kilometer rekkevidde igjen gikk den i sparemodus, men ingen endring i bilens egenskaper – bortsett fra begrensning i hastighet.

Skilpaddefart kan gjøre det noe stressende for å finne et trygt sted å parkere innen en kilometer. Temperaturen inne i bilen holdt seg hele tiden.

Uten merkbare endringer i kjøreegenskapene, håndterte bilen det å gå tom for strøm meget bra og det føltes ikke skremmende.

 

Slik gjorde vi rekkeviddetesten

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute, topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster, vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Jaguar I-PACE siste stopp.jpg

STRØMTOM: Vi hadde en god opplevelse med Jaguar I-PACE, selv også når den gikk tom for strøm. Her venter bilen på NAF Veihjelp.

Slik testet vi lading på Jaguar I-PACE

Vi har også testet ladeeffekten til Jaguar I-PACE under vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av I-PACE.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.
 

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden