To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Jaguar I-PACE*

Pris: fra 649 900 kr
Batteri: 90 kWt (84,7 netto)
WLTP-rekkevidde: 465 km
WLTP-forbruk: 21,2 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Varslene som kom i bilen var stort sett sammenfallende med vinterens test. Noe variasjon i når de inntraff. 
  • Da det var 20 prosent strøm igjen på batteriet spør bilen om man vil søke etter en ladestasjon.
  • Ved 10 prosent strøm igjen varsler bilen om at batteriet bør lades.
  • Ved 1 prosent strøm igjen går bilen i strømsparemodus og den store skjermen i dashbordet går i dvale.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Jaguar I-PACE fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, i 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testbilen var en Nordic Edition med en prislapp på 659 900 kroner. Bilen var utstyrt med dekkdimensjon 235/65 R18 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 465 kilometer.

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille vær. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 416 kilometer. Etter en kilometer var forbruket 69,7 kWt/100 km. Det sank etterhvert som vi kjørte. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 17,4 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 21,2 kWt/100 km.   

Jaguaren kjørte 454,7 kilometer under testen, som betyr at Jaguar I-PACE ikke oppfylte egen WLTP - som eneste bil i testen.

Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 17,8 kWt/100 km.

Testmodellen var en 400PS Auto med 20 tommers dekk. WLTP-rekkevidden på testbilen er 436 kilometer. Det er noe kortere enn offisiell rekkevidde på 470 kilometer. Testen ble utført uten forvarming av batteri eller kupé. I-PACE leveres med varmepumpe. Batteri og kupé kan forvarmes via app eller bilen. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Bilen kjørte 333,8 kilometer i vintertesten.

Jaguar I-PACE siste stopp.jpg

STRØMTOM: Vi hadde en god opplevelse med Jaguar I-PACE, selv også når den gikk tom for strøm. Her venter bilen på NAF Veihjelp.

Bilen ble ikke kjørt så tom at den stanset av seg selv under sommertesten, men så tom at den viste 0 prosent batteri og 0 kilometer rekkevidde. Bilen gikk i sparemodus og skjermen ble noe overraskende svart. Heldigvis gikk den bare i dvale og lyste opp igjen da vi berørte skjermen. Det er jo et poeng å se ladestasjoner i nærheten når man er tom for strøm.

Bilen gir første varsel om lavt batteri litt tidligere på vinteren enn på sommeren. Øvrige varsler kommer omtrent på samme tid.

Slik gikk det i vinter da vi kjørte den helt tom for strøm: Ved 37 kilometer rekkevidde igjen og 9 prosent på batteriet varslet bilen om lavt batterinivå og skiftet farge fra grønn til oransje på batterikapasitetsmåleren på vinterføre. Under sommertesten varslet den på 10 prosent.

Etter varselet om lavt batterinivå merket testsjåføren ingen endring i bilens oppførsel. Da det var 9 kilometer rekkevidde igjen gikk den i sparemodus, men ingen endring i bilens egenskaper – bortsett fra begrensning i hastighet.

Skilpaddefart kan gjøre det noe stressende å finne et trygt sted å parkere innen en kilometer. Temperaturen inne i bilen holdt seg hele tiden.

Uten merkbare endringer i kjøreegenskapene, håndterte bilen det å gå tom for strøm meget bra og det føltes ikke skremmende.

Jaguar I-PACE varsel tomt batteri.jpg

STOPP: Jaguar I-PACE ber deg om å stoppe på en trygg måte når bilen nærmer seg strømtom. 

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.   

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.  

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger. 

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.  

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.  

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanleggetpå 20 grader og vifte på laveste nivå. 

Du kan få et annet resultat om du prøver selv  

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

 

Vi har også testet lading på Jaguar I-PACE

Vi har også testet ladeeffekten til Jaguar I-PACE under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av I-PACE.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.