To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Kia e-Soul*

Pris: fra 359 900 kr
Batteri: 64 kWt
WLTP-rekkevidde: 452 km
WLTP-forbruk: 15,7 kWt/100 km

Kort fortalt om e-Soul:

  • Skal lade til 80 prosent på 54 minutter med CCS-kontakt. 
  • På sommeren brukte vi 51 minutter fra 6 til 80 prosent.
  • På vinteren brukte vi 55 minutter fra 8 til 80 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell

Slik hurtiglader Kia e-Soul

Kia e-Soul lader med CCS-kontakt, og skal bruke 4 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent. Høyeste effekten e-Soul lader med er oppgitt å være 80 kW.

Under sommertesten brukte vi 51 minutter og 14 sekunder på å lade fra 6 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 60 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent. 

Ladekurvene deler mange likheter på sommer og vinter, men det er tydelig at e-Soul trives best i sommervarmen. I stedet for å bruke lang tid på å bygge seg opp til toppeffekten klarer den på sommeren å starte lading med 71 kW, og den holder effekten frem til mellom 50 og 60%, da effekten faller både under vinter og sommertesten. 

Effekten faller igjen ved rundt 70 prosent. Skal du på langtur vil du spare tid og penger ved å koble ut rundt 70 prosent, før effekten faller ytterligere. 

Samtidig er det interessant å se at vi ikke nådde samme toppeffekt som i vinter, tross perfekte ladeforhold. 

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til e-Soul

Vi har også testet rekkevidden til Kia e-Soul og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Bilen ble kjørt uten forvarming og kjøremodus var stilt inn på eco. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Kia e-Soul.

Se alle bilene vi har testet!