To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Kia e-Soul*

Pris: fra 359 900 kr
Batteri: 64 kWt
WLTP-rekkevidde: 452 km
WLTP-forbruk: 15,7 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Ved 8 prosent kommer første varsel om at batteriet har lite strømDa lyser også skillpaddeikonet.
  • Ved 6 prosent batteri forsvant kilometeranslaget.  
  • Ved 4 prosent varsler bilen igjen om lite strøm.  
  • Bilen ble stanset ved 2 prosent og ukjent antall kilometer igjen.  

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Kia e-Soul fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testmodellen hadde utstyrsnivå Exclusive og var utstyrt med 215/55-17 dekk og felg. Pris på testmodellen er 372.900 kr. Testmodellen har oppgitt rekkevidde på 452 km – som er offisiell rekkevidde for e-Soul.

Testen startet i Oslo i perfekte elbilforhold, med 20 grader og vindstille vær. Det må vi si var en stor bidragsyter til så positive resultater.

Rekkeviddemåleren i e-Soul viste 397 kilometer, et estimat som skulle vise seg å ikke stemme overhodet med testsjåførens kjøremønster.

Ut av Oslo ligger forbruket på 52 kWt/100 km. Ved Ringebu, etter nesten fire timers kjøring, viser forbruket 12,2 kWt/100km.

I rekkeviddetesten sommeren 2020 ble føreren instruert til å stoppe ved en lader med så lite strøm som mulig. Bilen rullet inn til ladestasjonen med 2 prosent batteri igjen og rekkeviddemåleren hadde gått i null. Da hadde vi kjørt 520,3 kilometer.

Testmodellen hadde utstyrsnivå Exclusive med soltak, SUV-pakke og 17" tommer dekk. Rekkeviddetesten ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Kia e-Soul leveres med varmepumpe som standard på utstyrsnivåene Active og oppover. Batteri og kupé kan forvarmes via bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

Under vintertesten registrerte vi en anslått rekkevidde på 454 kilometer av rekkeviddemåleren før avreise. Bilen holdt et forbruk på 52,44 kWt/100 km de første kilometerne før den stabilisterte seg på rundt 19 kwt/100 kilometer i snøværet på RV4 ut av Oslo.

Kia e-Soul gir ingen varsler om lite batteri før skilpaddemodus aktiveres ved 8 prosent batterikapasitet. Dette skjedde rett etter Dombås, på vei opp bakkene til Dovrefjell.

E-Soul stoppet kun noen kilometer før e-Niro. Da hadde vi kjørt 352 kilometer i varierende vinterføre.

Vintertest2020_Kia-e-soul_Anette_langs_veien.jpg

STRØMTOM: Kia e-Soul ble kjørt fra Oslo via Gjøvik til Dombås uten stans. Bilen var strømtom etter å ha klartet opp bakkene til Dovrefjellet. 

Vi erfarte ikke store forskjeller mellom å kjøre tom på sommer og vinter.

Ved første varselet ved 8 % merket vi ingen endring i kjørekomforten. Vi kjørte på motorvei i 90 km/t, men flatt terreng.

Det man skal være oppmerksom på er at rekkeviddemåleren skrur seg av mellom 6 og 4 % batterikapasitet.

På dette tidspunktet begynner også bilen å føles tung på gassen og sen i akselerasjonen.

Hvis du kjører av motorveier og holder deg på sideveier med lav hastighet er det fullt mulig å holde det gående i flere kilometer.

Vi valgte å stanse rekkeviddetesten da vi hadde 2 % igjen på batteriet både under vinter og sommertesten grunnet mangel på trafikksikre steder å stoppe. Bilen tok lading uten problemer på hurtigladeren etterpå.


Kia e-Soul varsel lavt batterinivå.jpg

VARSLER SENT: Med Kia e-Soul må du følge med på batteriprosenten. Første varsel om lavt batterinivå kommer først ved 8 prosent. Du klarer fint å kjøre 1 mil uten å merke noe til redusert hastighet eller kjørekofort, så du rekker å finne et trygt sted å stoppe. 

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

 

Vi har også testet lading på Kia e-Soul 

Vi har også testet ladeeffekten til Kia e-Soul. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut e-Soulens ladetest.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.