NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Kia e-Soul*

Pris: fra 359 900 kr
Batteri: 64 kWt
WLTP-rekkevidde: 452 km
Vår rekkevidde: 352 km
WLTP-forbruk: 15,7 kWt/100 km
Vårt forbruk: 18,1 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Første varsel om lavt batterinivå dukket opp ved 8 prosent og 30 kilometer. Da ble ikonet med skilpadden aktivert.
  • Ved 6 prosent batteri forsvant kilometeranslaget.
  • Ved 4 prosent begynte topphastigheten å reduseres sakte, men sikkert.
  • Bilen ble stanset ved 2 prosent, for det var ikke forsvarlig å kjøre videre.

* Testmodellen hadde utstyrsnivå Exclusive med soltak, SUV-pakke og 17" tommer dekk. Rekkeviddetesten ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Kia e-Soul leveres med varmepumpe som standard på utstyrsnivåene Active og oppover. Batteri og kupé kan forvarmes via bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden. 

Taper ti mil på vinteren ved kaldstart   

Vi startet turen fra Vulkan P-hus med en anslått rekkevidde på 454 kilometer. Bilen holdt et forbruk på 52,44 kWt/100 km de første kilometerne før den stabilisterte seg på rundt 19 kwt/100 kilometer i snøværet på RV4 ut av Oslo.

Kia e-Soul gir ingen varsler om lite batteri før skilpaddemodus aktiveres ved 8 prosent batterikapasitet. Dette skjedde rett etter Dombås, på vei opp bakkene til Dovrefjell.

Kia e-Soul varsel lavt batterinivå.jpg

VARSLER SENT: Med Kia e-Soul må du følge med på batteriprosenten. Første varsel om lavt batterinivå kommer først ved 8 prosent. Du klarer fint å kjøre 1 mil uten å merke noe til redusert hastighet eller kjørekofort, så du rekker å finne et trygt sted å stoppe. 

Reduserer hastigheten betydelig før stans 

Vi erfarte ingen umiddelbar endring i kjørekomfort etter første varsel ved 8 prosent.  Faktisk kjørte vi i bratte bakker i rundt en mil før vi begynte å merke strømsparingen.

Dette skjedde rundt 6 prosent, da også kilometeranslaget forsvant. På dette tidspunktet begynnet bilen å føles tung på gassen og sen i akselerasjonen. 

Bilen gikk saktere og saktere, og vi satte på blinklyset for å slippe forbi en og annen bil som kjørte forbi oss på Dovrefjell.

Vi kjørte ytterligere omtrent 4 kilometer til med redusert hastighet (rundt 40 km/t) før vi velger å svinge inntil siden og stoppe.

Da hadde bilen  2 prosent igjen på batteriet, men det var ikke forsvarlig å fortsette. Den lille oppoverbakken vi var på vei mot virket ikke som et forsvarlig sted å stanse, så vi valgte heller å avslutte testen. Vi kunne nok presset et par kilometer til i veldig lav hastighet, men tok altså ikke sjansen.

Bilen tok lading uten problemer på hurtigladeren etterpå.

 

FORKLARING AV GRAF

Slik gjorde vi testen

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vintertest2020_Kia-e-soul_Anette_langs_veien.jpg

STRØMTOM: Kia e-Soul ble kjørt fra Oslo via Gjøvik til Dombås uten stans. Bilen var strømtom etter å ha klartet opp bakkene til Dovrefjellet. 

Vi har testet hvor raskt Kia e-Soul hurtiglader 

Vi har også testet ladeeffekten til Kia e-Soul under vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut e-Soulens ladetest.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.