NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

Kia e-Niro*

Pris: fra 382 400 kr
Batteri: 64 kWt
WLTP-rekkevidde: 455 km
Vår rekkevidde: 360,3 km
WLTP-forbruk: 15,9 kWt/100 km
Vårt forbruk: 17,2 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om e-Niro:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Skal lade fra 20 til 80 prosent på 42 minutter.
  • Vi brukte 60 minutter på å lade fra 7 til 82 prosent.

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade.

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Kia e-Niro på ladestasjon i snøen.jpg

LADING TIL FJELLS: Hyundai e-Niro på plass ved en ensom hurtiglader til fjells etter å ha kjørt strømtom og fraktet av NAF-berger til ladestasjonen.

Slik hurtiglader Kia e-Niro

Kia e-Niro lader med CCS-kontakt, og skal bruke 42 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten e-Niro lader med er oppgitt å være 80 kW.

Vi brukte 60 minutter på å lade fra 7 til 82 prosent. Høyeste effekten vi registrerte var 76 kW.

Da brukte vi innstillingen «vintermodus», som skal være mest gunstig for å optimalisere ladingen på vinteren. 

Ladekurven ser nesten lik ut som i sommertesten vår, men det kan se ut som at bilene bruker lengre tid på å bli varmt nok til å lade optimalt, og at det tar lengre tid før de når toppeffekt. 

Kia e-Soul og Hyundai Kona deler tilnærmet lik ladekurve med e-Niro. De bruker alle litt tid på å komme opp i effekt, og lader kun med toppeffekten i et kort intervall før den faller. Etter 45-50 minutter daler effekten såpass at det kan være verdt å koble fra hvis du betaler pr minutt.

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader.

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

e-Niro er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til Kia e-Niro og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til e-Niro.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.