To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Kia e-Niro*

Pris: fra 382 400 kr
Batteri: 64 kWt
WLTP-rekkevidde: 455 km
WLTP-forbruk: 15,9 kWt/100 km

Kort fortalt om e-Niro:

  • Skal lade til fra 20 til 80 prosent på 42 minutter med CCS-kontakt. 
  • På sommeren brukte vi rett under 50 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent.
  • På vinteren brukte vi 60 minutter på å lade fra 7 til 82 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader Kia e-Niro

Kia e-Niro lader med CCS-kontakt, og skal bruke 42 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten e-Niro lader med er oppgitt å være 80 kW.

Under sommertesten brukte vi 49 minutter og 57 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 60 minutter på å lade fra 7 til 82 prosent.

Ladekurven ser nesten lik ut som i sommertesten vår, men det kan se ut som at bilene bruker lengre tid på å bli varme nok på vinterstid og at det derfor tar lengre tid før de når toppeffekt. 

Vi regnistrete den høyeste effekten under vintertesten, med  76 kW. Da brukte vi innstillingen «vintermodus», som skal være mest gunstig for å optimalisere ladingen på vinteren. Om sommeren derimot hold kurven seg jevnere. 

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

 

Vi har også testet rekkevidden til e-Niro

Vi har også testet rekkevidden til Kia e-Niro og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Kia e-Niro.

Se alle bilene vi har testet!