NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Kia e-Niro*

Pris: fra 382 400 kr
Batteri: 64 kWt
WLTP-rekkevidde: 455 km
Vår rekkevidde: 360,3 km
WLTP-forbruk: 15,9 kWt/100 km
Vårt forbruk: 17,2 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Første varsel kom i instrument og radiodisplay ved 8 prosent og 29 kilometer. Da varslet bilen om lite strøm og oppfordret til å kjøre til nærmeste lader. 

  • Neste varsel var skilpaddemodus ved 5 prosent og 17 kilometer. Da begynte bilen å gå litt saktere og hadde dårlig gassrespons.

  • Vi fikk kun kjørt 2 kilometer fra skilpaddemodus til bilen sto helt stille. Da var det 3 prosent og 12 kilometer igjen. Det var ingen respons fra gasspedal eller girvelger, så vi kunne ikke kjøre videre.

*Testmodellen var en First Edition med soltak og 17 tommer dekk. Rekkeviddetesten ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. e-Niro er utstyrt med varmepumpe som standard. Batteri og kupé kan forvarmes via  bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

Full stans ved 3 prosent

Kia e-Niro gir ingen varsler om at du har lite batteri før du har 8 prosent igjen (29 kilometer). Det merkes ikke på kjørekomforten at du har lite strøm på «tanken» før de siste kritiske prosentene. 

Etter varselet kunne vi kjøre som normalt tross oppfordring om å kjøre til nærmeste laderstasjon. Vi merket ingen forskjell på kjørekomforten selv da skilpadden dukket opp i instrumentpanelet.

Kia e-Niro varsel paddemodus.jpg

20 PROSENT KORTERE: Kia e-Niro går nesten 10 mil kortere i vår vinterteste enn den offisielle WLTP-rekkevidden.

Skilpadden dukket opp ved 5 prosent og 17 kilometer rekkevidde igjen. Vi kjørte ytterligere to kilometer før bilen forberedte seg på stans. Da hadde vi ingen gassrespons og bilen gikk bare saktere og saktere til den stoppet helt.

Selv om det stod at vi hadde 12 kilometer igjen fikk vi ingen respons fra bilen. Vi gikk ut av bilen, låste og låste opp bilen. Da fikk vi flyttet bilen 25 meter inn på trygg parkering med nesten null gassrespons, men ingen andre symptomer som dårlig varmeapparat eller treg servo.

Etter to minutter på parkeringsplass var batteri på 1 prosent og gikk over til bare streker som opplysning om batteri og resterende kilometer.

Kia e-Niro hadde et forbruk på 34,5 kWt/100 km etter en kilometer ved kald start. Tross tungt snøvær endte gjennomsnittsforbruket på 17,2 kWt/100 kilometer etter endt rekkeviddetest. 

 

Slik gjorde vi rekkeviddetesten

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute, topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster, vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Kia e-Niro på ladestasjon i snøen.jpg

HURTIGLADET: Kie a-NIro ladet på BKK sin hurtiglader på Hjerkinn uten problemer etter å ha gått tom for strøm.

Bilen er også ladetestet

Vi har også testet ladeeffekten til Kia e-Niro under vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut e-Niroens ladetest.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.