To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Kia e-Niro*

Pris: fra 382 400 kr
Batteri: 64 kWt
WLTP-rekkevidde: 455 km
WLTP-forbruk: 15,9 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten:

  • E-Niro gir relativt like varsler om at den går tom for strøm både om sommeren og vinteren. Men når varselet utløses variere noe fra sesong til sesong.
  • Første varsel kommer ved 8 prosent batteri. Da var det 29 kilometer rekkevidde igjen i vintertesten, mens det nå i sommer var 42 kilometer igjen.
  • Ved 5 prosent og 25 kilometer rekkevidde igjen kom skilpadde-symbolet opp. Varsel om “Low EV battery warning” og “Charge immediatly. Power limited”. 
  • Bilen ble kjørt til det var 2 prosent batteri igjen med 0 kilometer. Da ble den ladet. I vinter ble den kjørt helt tom.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Kia e-Niro fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, i 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testbilen hadde utstyrsnivået Exclusive med en prislapp på 401 900 kroner, eks. frakt. Bilen ble testet med dekkdimensjon 215/55-17 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 455 kilometer.
Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille vær. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 453 kilometer.
Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 43,2 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 11,9 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 15,9 kWt/100 km.
E-Niro kjørte 524,5 kilometer under testen, og det er 69,5 kilometer lengre enn WLTP-rekkevidden.

Testen ble avsluttet da det var 2 prosent batteri igjen, men kilometertelleren hadde sluttet å vise rekkeviddeanslag. Av erfaring vet vi at det er få kilometer igjen når blen vser 2 prosent, men vi hadde nok kunnet presse noen kilometer til ut av batteriet. 

Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 11,9 kWt/100 km.

Testmodellen var en First Edition med soltak og 17 tommer vinterdekk. WLTP-rekkevidden for testmodellen var 455 kilomeer. Rekkeviddetesten ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. e-Niro er utstyrt med varmepumpe som standard. Batteri og kupé kan forvarmes via bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Kia e-Niro skal ha et forbruk på 15,9 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 17,2 kWt/100 km under rekkeviddetesten.

I vinterens test kjørte Hyundai Kona tom for strøm etter 360,3 kilometer.

Kia e-Niro på ladestasjon i snøen.jpg

HURTIGLADET: Kie a-NIro ladet på BKK sin hurtiglader på Hjerkinn uten problemer etter å ha gått tom for strøm.

Opplevelsen av å kjøre Kia e-Niro var temmelig lik i sommer- og vintertesten. Siden denne bilen var med i vintertesten ble den ikke kjørt helt tom for strøm under sommerens test.

Første varsel kom da det var 8 prosent batterikapasitet og 42 km igjen. Varselet sa ifra om at det var lite strøm og det dukket opp n gul batterilampe i dashbordet. Energiinformasjonen på skjermen går i rødt. 

Andre varsel kom opp som en boks i skjermen og sa “Low EV battery warning”. Da det var 5 prosent strøm og 25 kilometer rekkevidde igjen kom skilpadden opp i dashbordet. Samtidig kom varselet “Charge immediately. Power limited”. Selv ved dette varselet oppførte seg fortsatt helt normalt og vi merket ingen begrensning i kjørekomfort eller klimaanlegg.

Bilen ble kjørt til det er 2 prosent strøm igjen. Bilen oppførte seg helt normalt hele tiden.

Kia e-Niro varsel paddemodus.jpg

20 PROSENT KORTERE: Kia e-Niro går nesten 10 mil kortere i vår vintertesten enn den offisielle WLTP-rekkevidden.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

 

Vi har også testet lading på Kia e-Niro

Vi har også testet ladeeffekten til Kia e-Niro under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut e-Niroens ladetest.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.