Mercedes EQC blir den første større elektriske bilen til den tyske luksusbil-produsenten. Tidligere har Mercedes levert B Electric, som inneholder en del Tesla-komponenter. 

Les Motors test av Mercedes EQC

Mercedes_EQC_poeng_Motor.png

Magasinet Motor gir Mercedes EQC 80 av 100 poeng i sin test.

Les hele testen!

Det vi vet om bilen foreløpig er at den er på størrelse med en Mercedes  GLC, at den har to elektriske motorer, firehjulstrekk og en rekkevidde på inntil 500 kilometer på en god dag.

Norge er det første landet i verden hvor det er mulig å reservere bilen. Foreløpig ladekapasitet strekker seg fra 50 til 150 kW, ifølge Mercedes, men en ladekapasitet på inntil 300 kW er planlagt. Dette vil muliggjøre lading av 100 kilometer i løpet av fem minutter dersom det finnes hurtigladere som kan levere så mye strøm. Konseptbilen har trådløs, eller såkalt induktiv lading, som gjør at du parkerer over en magnetplate i gulvet og ladingen starter. Mercedes EQC kommer med hengerfeste som kan dra opp til 1800 kg. 

Mercedes har lansert bilen med en foreløpig veiledende pris på 616.900.

 

Tekniske spesifikasjoner for Mercedes EQC

Tekniske spesifikasjoner for Mercedes EQC
Pris (kr) 616 900
Rekkevidde i km (NEDC-standard) 500
Bagasjerom (liter) 500
Batterikapasitet (kWh) 85
Motor Elmotorer 301 kW/408 hk
Batteri Litium ion batteri 85,0 kWh brutto/80 kWh netto
Strømforbruk 2,2 kW/mil
Ladetid hjemme (10 Amp)/hurtiglader 12 timer / 40 min
Hurtiglader CCS 50-150 kW
Ombordlader AC 7.4 kW
Drivverk : Firehjulstrekk, trinnløst gir
Akselerasjon 0-100 km/t/toppfart 5 sek / 180 km/t
Lengde/bredde/høyde (cm) 476/188/162
Vekt inkl.fører/nyttelast (kg) 2500
Registrert for (seter) 5
Hengerfeste/takstativ ja/-
Hengervekt 1800 kg
Garanti 5 år/100.000 km
Batterigaranti -
EuroNCAP stjerner (maks. 5) Ikke testet

Les mer på Mercedes-Benz Norge