Mercedes EQC blir den første større elektriske bilen til den tyske luksusbil-produsenten. Tidligere har Mercedes levert B Electric, som inneholder en del Tesla-komponenter. Hva bilen kommer til å koste eller den nøyaktige rekkevidde er ikke kjent, men likevel har over 1.500 nordmenn betalt inn 20.019 kroner for å sikre seg en plass i køen.
Det vi vet om bilen foreløpig er at den er på størrelse med en Mercedes GLC, at den har to elektriske motorer, firehjulstrekk og en rekkevidde på inntil 500 kilometer på en god dag. Norge er det første landet i verden hvor det er mulig å reservere bilen. Foreløpig ladekapasitet strekker seg fra 50 til 150 kW, ifølge Mercedes, men en ladekapasitet på inntil 300 kW er planlagt. Dette vil muliggjøre lading av 100 kilometer i løpet av fem minutter dersom det finnes hurtigledere som kan levere så mye strøm. Konseptbilen har trådløs, eller såkalt induktiv lading, som gjør at du parkerer over en magnetplate i gulvet og ladingen starter. Mercedes EQC kommer med hengerfeste som kan dra opp til 1800 kg.
*Modellen er ennå ikke tilgjengelig på det norske markedet så prisen er estimert.
Tekniske spesifikasjoner for Mercedes EQC
Pris (kr) | 750 000 |
---|---|
Rekkevidde i km (NEDC-standard) | 500 |
Motor | Elmotorer 301 kW/408 hk |
Batteri | Litium ion batteri - kWh |
Strømforbruk | - |
Ladetid hjemme (10 Amp)/hurtiglader | - |
Hurtiglader | CCS 50-150 kW |
Ombordlader | - |
Drivverk | : Firehjulstrekk, trinnløst gir |
Akselerasjon 0-100 km/t/toppfart | 5 sek |
Lengde/bredde/høyde (cm) | - |
Vekt inkl.fører/nyttelast (kg) | - |
Registrert for (seter) | 5 |
Hengerfeste/takstativ | ja/- |
Hengervekt | 1800 kg |
Garanti | 5 år/100.000 km |
Batterigaranti | - |
EuroNCAP stjerner (maks. 5) | Ikke testet |