Mercedes-Benz EQC er den første større elektriske bilen til den tyske luksusbil-produsenten. Tidligere har Mercedes levert B Electric, som inneholder en del Tesla-komponenter. Bilen er på størrelse med en Mercedes GLC og den har to elektriske motorer, firehjulstrekk og en rekkevidde 417 kilometer (WLTP).

Foreløpig ladekapasitet er på 112 kW, ifølge Mercedes, men en ladekapasitet på inntil 300 kW er planlagt. Dette vil muliggjøre lading av 100 kilometer i løpet av fem minutter dersom det finnes hurtigladere som kan levere så mye strøm. Mercedes EQC kommer med hengerfeste som kan dra opp til 1800 kg. 

Mercedes har lansert bilen med en foreløpig veiledende pris på 636.900 og bilen er å se på norske veier. 

Test av EQC 2020

Mercedes-Benz EQC er testet av NAF og Motor i en stor test av elbiler. 20 elbiler ble kjørt fullstendig tomme for strøm på norske veier, på både sommer- og vinterføre. Vi har også testet hurtiglading.

Sjekk ut Norges største elbiltest eller gå direkte til:

Tekniske spesifikasjoner for Mercedes-Benz EQC

Tekniske spesifikasjoner for Mercedes-Benz EQC
Pris (kr) 636 900
Rekkevidde i km (NEDC-standard) 471
Rekkevidde i km (WLTP-standard) 417
Bagasjerom (liter) 500
Batterikapasitet (kWh) 85
Motor Elmotorer 301 kW/408 hk
Batteri Litium ion batteri 85,0 kWh brutto/80 kWh netto
Strømforbruk 2,2 kW/mil
Hurtiglader CCS 112 kW
Ombordlader AC 7.4 kW
Drivverk Firehjulstrekk, trinnløst gir
Akselerasjon 0-100 km/t/toppfart 5 sek / 180 km/t
Lengde/bredde/høyde (cm) 476/188/162
Vekt inkl.fører/nyttelast (kg) 2500
Registrert for (seter) 5
Hengerfeste/takstativ ja/-
Hengervekt 1800 kg
Garanti 5 år/100.000 km
Batterigaranti -
EuroNCAP stjerner (maks. 5) Ikke testet

Les mer på Mercedes-Benz Norge